Współczesne społeczeństwo polskie WSE-SO-WSP
Treść programowa
Przewodnią ideą konwersatorium jest dostarczenie ogólnych ram teoretyczno-metodologicznych i wskazówek literaturowych do samodzielnego studiowania poszczególnych, następujących zagadnień:
1. Zmiana społeczna
2. Polska transformacja polityczno-ekonomiczna i społeczno-kulturowa (historyczny kontekst zmian)
3. Formowanie się nowej struktury społecznej
4. Przemiany ludnościowe
5. Przemiany w edukacji
6. Sytuacja zdrowotna Polaków
7. Zmiany płodności i modelu rodziny
8. Życie religijne
9. Polityka, władza, udział w wyborach
10. Rynek pracy i problem bezrobocia
11. Zamożność, ubóstwo, wykluczenie
12. Media w życiu Polaków
13. Style życia Polaków
14. Miasto i wieś
15. Uczestnictwo w kulturze, spędzanie wolnego czasu, wyjazdy
16. Polska w Unii Europejskiej
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
wiedza: student posiada wiedzę na temat zaistniałych przeobrażeń systemowych (zwłaszcza po roku 1989) aktualnego stanu społeczeństwa polskiego w różnych jego odsłonach.
umiejętności: W toku prowadzonych zajęć studenci zdobędą umiejętność diagnozowania i prognozowania współczesnych trendów zmian.
kompetencje: dzięki zdobytej wiedzy oraz nabytych umiejętności, bedą potrafili kompetentnie opisywać współczesne społeczeństwo polskie.
ECTS: 3
udział w wykładach - 30 godzin
czytanie na bieżąco zadanej literatury - 30 godzin
przygotowanie prezentacji - 20 godzin
konsultacje - 5 godzin
Przygotowanie się do egzaminu - 5 godzin
Kryteria oceniania
Konwersatorium prowadzone jest stacjonarnie w formule zdalnej, poprzez wykorzystanie komunikatora internetowego MS Teams, jak również platformy Moodle UKSW.
Literatura
1. Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, red. Jacek Wasilewski, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006.
2. Współczesne społeczeństwo polskie, red. Anna Giza i Małgorzata Sikorska, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012.
3. Współczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości – wielość szans i dylematów, red. Zdzisława Dacko-Pikiewicz i Marek Walancik, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, IMPULS, Kraków 2014.
4. Ruszkowski P. Przestalski A. Maranowski P., (2020), Polaryzacja światopoglądowa społeczeństwa polskiego a klasy i warstwy społeczne, COLLEGIUM CIVITAS, Warszawa 2020.
5. Błaszczyk B., Bezrobocie a zmiany w strukturze społeczeństwa polskiego w latach dziewięćdziesiątych, Biuletyn IGS, s. 99-118.
6. Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.) (2009), Diagnoza społeczna 2009, Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
7. Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.) (2011), Diagnoza społeczna 2011, Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
8. Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.) (2013), Diagnoza społeczna 2013, Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
9. Filiciak Mirosław i in. (2010), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną, Warszawa.
10. Frenkel Jarosław (2010), Ludność wiejska, w: Jerzy Wilkin i Iwona Nurzyńska (red), Polska wieś 2010, Raport o stanie wsi, Warszawa: SCHOLAR.
11. Fuszara Małgorzata (red.) (2008), Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Warszawa, Trio.
12. Gdula Maciej, Sadura Przemysław (2012), Style życia jako rywalizujące uniwersalności, w: Maciej Gdula, Przemysław Sadura (red.) Style życia i porządek klasowy w Polsce, Warszawa, Scholar.
13. Izdebski Zbigniew (2017), Seksualność Polaków 2017, raport badawczy https://dimedic.eu/pl/wiedza/seksualnosc-polakow-2017-wyniki-raportu
14. Kotowska Irena E. (red.) Strukturalne i kulturowe uwarunkowania aktywności zawodowej kobiet w Polsce, Warszawa, SCHOLAR.
15. Palska Hanna (2004), Starość i kultura młodości. Jeszcze raz o problemie starzenia się społeczeństwa w Polsce, w: Henryk Domański, Antonina Ostrowska, Andrzej Rychard (red.), Niepokoje polskie, Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN.
16. Sobczak Jerzy B. (2000) Bezrobocie, w: Encyklopedia socjologii, t.1, Warszawa, Oficyna Narodowa.
17. Tarkowska Elżbieta (2000) Zróżnicowanie biedy: wiek i płeć, w: Henryk Domański, Antonina Ostrowska, Andrzej Rychard (red.) Jak żyją Polacy, Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN.
18. Wnuk Lipiński Edmund (2000) Polityka, w: Encyklopedia socjologii, t. 3, Warszawa, Oficyna Naukowa.
19. Zagórski Krzysztof, Gorzelak Grzegorz, Jałowiecki Bohdan (2009), Zróżnicowanie warunków życia. Polskie rodziny i społeczności lokalne, Warszawa, SCHOLAR.
20. Ziółkowski Marek (2000), Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego. Teorie, tendencje, interpretacje, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
21. Mariański Janusz (2005), Religijność w społeczeństwie polskim w perspektywie zsekularyzowanej Europy, w: Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska, Europa, Świat, red. Włodzimierz Wesołowski i Jan Włodarek, Warszawa, SCHOLAR.
22. Raporty z badań CBOS (1999-2021)
23. Raporty i opracowania GUS (2008-2019)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: