Współczesna rodzina polska WSE-SO-WRP
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4iNcHn6pIjVihktogPIDUY5nh0yKuSQBQsZUk4EM0g41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c082cbc1-6f7f-48b8-aa95-e3520588b51a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9MEdB93GtoAeosL1bYpLZAIQFjnEOQ_lsCHlfkC4OCs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6e308d18-94f2-46a6-8478-d141e57fc856&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3auFQS6S6F07Qcw_a3w7zUS53Q_07tcdATMKbB_fr74kU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f9b1f003-5482-4c58-a594-76fb0dd11fa7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
Treści merytoryczne
1. Rodzina - problemy definicyjne; współczesna definicja rodziny, wskaźniki, metody badań współczesnej rodziny
2. Kierunki przemian współczesnej rodziny polskiej - ujęcie historyczne, tendencje zmian, czynniki warunkujące zmiany
3. Miłość jako wartość współczesnej rodziny
4. Współczesne dążenia do związku idealnego
5. Rodzina z perspektywy socjologicznej – rodzina jako grupa i instytucja społeczna, interakcje w rodzinie
6. Cykl życia rodziny - teoria cyklu życia rodziny, fazy cyklu, kryzysy w cyklu życia rodziny
7. Funkcje rodziny – typy rodzin, funkcje rodziny, przeobrażenia funkcji rodziny
8. Współczesne rodzicielstwo – znaczenie przemian, jakość współczesnego rodzicielstwa, nowy wizerunek ojca i matki
9. Kierunki przemian w kobiecych rolach małżeńskich i macierzyńskich – uwarunkowania i determinanty przemian, męska kobieta, kobiecy mężczyzna
10. (Nie)stabilność związków małżeńskich
11. Alternatywne formy życia małżeńskiego i rodzinnego – definicje, typy alternatyw, kohabitacja jako podstawowa alternatywa życia rodzinnego / małżeńskiego
12. Zdrada jako współczesne zagrożenie dla życia rodzinnego
13. Nowe role w rodzinie w życiu osób starszych
14.Wspólczesna rodzina przykłady badań i analiz - GUS, CBOS, PPPiW, czy jest lekarstwo na niską dzietność? czy współczesna rodzina doświadcza kryzysu?
15. Podsumowane
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska. Podczas spotkań omówione zostaną tematy dotyczące ujęcia definicyjnego i funkcji rodziny, kierunków przemian, postaw matrymonialnych i prokreacyjnych, nowych form życia małżeńsko rodzinnego. Analiza teoretyczne zostanie uzupełniona danymi empirycznymi z aktualnych badań. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska. Podczas spotkań omówione zostaną tematy dotyczące ujęcia definicyjnego i funkcji rodziny, kierunków przemian, postaw matrymonialnych i prokreacyjnych, nowych form życia małżeńsko rodzinnego. Analiza teoretyczne zostanie uzupełniona danymi empirycznymi z aktualnych badań. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska. Podczas spotkań omówione zostaną tematy dotyczące ujęcia definicyjnego i funkcji rodziny, kierunków przemian, postaw matrymonialnych i prokreacyjnych, nowych form życia małżeńsko rodzinnego. Analiza teoretyczne zostanie uzupełniona danymi empirycznymi z aktualnych badań. |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska. Podczas spotkań omówione zostaną tematy dotyczące ujęcia definicyjnego i funkcji rodziny, kierunków przemian, postaw matrymonialnych i prokreacyjnych, nowych form życia małżeńsko rodzinnego. Analiza teoretyczne zostanie uzupełniona danymi empirycznymi z aktualnych badań. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych),
w szczególności ich istotnych elementach.
Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Umiejętności
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Kompetencje
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz
rozumie potrzebę jej doskonalenia
Opis ECTS:
Uczestnictwo w wykładach - 30 g.
Konsultacje - 10 g.
Przygotowanie do wykładu 15 g.
Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 35 g.
Liczba ECTS - 90 godz./30 godz. = 3
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowe
opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta
egzamin pisemny - test i pytania otwarte 80%
aktywność 20%
ocena bdb - 91% i więcej
ocena db - 76% - 90%
ocena dst - 60% - 75%
Literatura
Literatura
1. A. Kwak, Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo Akademickie Żak Warszawa, 2005
2. K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy NOMOS, 2006
3. Z. Tyszka, Współczesne rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian, Poznań 2012
4. A. Kwak, M. Bieńko (red.), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę, UW, Warszawa, 2012.
5. J. Brągiel, B. Górnicka, Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet Opolski 2012
6. T. Szlendak, Socjologia rodziny, PWN 2012
Literatura uzupełniająca
7. I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna Praca socjalno-wychowawcza, Wyd. Difin, Warszawa 2019
8. I. Burkacka, Monoparentalność, wielorodzina i rodzina zrekonstruowana. Współczesne nazwy modeli życia rodzinnego, „Artes Humanae” nr 2, 2017.
9. L. Kocik, Wzory małżeństwa i rodziny, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Kraków 2002.10. I. Taranowicz, S. Grotowska red., Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2015
10. Beck, Ulrich i Elisabeth Beck-Gernsheim, Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, PWN, Warszawa 2013
11. M. Klimek red., Współczesna rodzina w dobie przemian społeczno-kulturowych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012
12. D. Trawkowska red., Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2011
13. B. Łaciak red., Obyczajowość polska początku XXI wieku – w procesie przemian, Żak – Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2014
14. E. Badinter, Konflikt: kobieta i matka, przeł. J. Jedliński. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
15. A. Matysiak red., Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Przyczyny oraz wpływ na zadowolenie z życia, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2014
16. P. Szukalski, Małżeństwo. Początek i koniec. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2013
17. B. Szluz red. Obraz współczesnej rodziny. Teoria i badania, Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017
18. Gizicka D., red., Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, KUL. Lublin 2016
19. Bieńko M., Kwak A., Rosochacka-Gmitrzak M., red., Wciąż jeszcze w gnieździe rodzinnym? socjologiczne spojrzenie na młodych dorosłych, Wyd. Akad. Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017
20. A. Jabłoński, M. Szyszka, D. Gizicka red., Współczesna rodzina polska. Przemiany, zagrożenia i wyzwania, KUL, Lublin 2014
22. M. Kawińska,Kobiety i mężczyźni wobec starości i starzenia się, w: Kobiece i męskie konteksty życia, red. O. Kotowska-Wójcik, K. Uklańska, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020, s. 81 – 104.
23.M. Kawińska, Koncepcja work-life balance w świadomości pokolenia Y w teorii i praktyce, w: Humanizacja pracy 1(299)2020 (LIII), Płock 2020, s. 83-95
24. M. Kawińska, Uczestnictwo w kulturze jako proces kreacji kultury współczesnej, w: Cooltura nocą. Europejska Noc Muzeów 2018, red. M. Kawińska, S. H. Zaręba, Wydawnictwo WWS, Warszawa 2018 s. 43 – 60
25. M. Kawińska, Rodzicielstwo w obliczu współczesności – teoretyczne i praktyczne refleksje, w: A. Syryt, S.H. Zaręba, M. Zarzecki, Deontologia i etos zawodowy polskich prawników w badaniach socjologicznych, WWS, Warszawa 2018, s. 127-141.
26.M. Kawińska, J. Wróblewska-Skrzek, A. Linek, Wolność wyboru czy przymus zwyczaju? Młodzież akademicka w dobie pandemii O związkach, intymności i więziach rodzinnych, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład jest prowadzony zdalnie - na platformie Teams |
W cyklu 2022/23_Z:
Wykład jest prowadzony zdalnie - na platformie Teams |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład jest prowadzony zdalnie - na platformie Teams |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: