Warsztaty analityczne WSE-SO-WA
Opis przedmiotu: student będzie znał i umiał wskazać siatkę pojęć właściwych dla poszczególnych teorii socjologicznych oraz będzie znał założenia metodologiczne każdego z nich; będzie umiał porównać poszczególne perspektywy teoretyczne a także będzie umiał dokonać analizy życia społecznego w świetle każdej z nich.
|
W cyklu 2023/24_L:
Student będzie znał i umiał wskazać siatkę pojęć właściwych dla poszczególnych teorii socjologicznych oraz będzie znał założenia metodologiczne każdego z nich; będzie umiał porównać poszczególne perspektywy teoretyczne a także będzie umiał dokonać analizy życia społecznego w świetle każdej z nich. |
W cyklu 2024/25_L:
Student będzie znał i umiał wskazać siatkę pojęć właściwych dla poszczególnych teorii socjologicznych oraz będzie znał założenia metodologiczne każdego z nich; będzie umiał porównać poszczególne perspektywy teoretyczne a także będzie umiał dokonać analizy życia społecznego w świetle każdej z nich. |
W cyklu 2025/26_Z:
Przedmiot Warsztaty analityczne ma na celu rozwijanie praktycznych umiejętności analizy danych ilościowych i jakościowych w badaniach socjologicznych. Zajęcia koncentrują się na pracy ze źródłami zastanymi, raportami instytucji badawczych (m.in. CBOS, GUS, NCK, NIK) oraz materiałami własnymi studentów. Studenci uczą się krytycznej lektury tekstów naukowych, interpretacji tabel, wykresów oraz analiz jakościowych (wywiadów, dokumentów, dyskursów). Ważnym elementem kursu jest ćwiczenie metod kodowania, kategoryzacji i porównywania przypadków. Zajęcia mają formę warsztatów i konwersatorium, z naciskiem na aktywne uczestnictwo, dyskusję i pracę w grupach. Integralną częścią kursu są prezentacje studenckie, w których uczestnicy przedstawiają analizy wybranych raportów i badań społecznych. Efektem kształcenia jest umiejętność samodzielnej i zespołowej analizy danych oraz krytycznej oceny wyników badań w kontekście socjologicznym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:
(3 pkt = 90h):
- uczestnictwo w konwersatorium w formie stacjonarnej lub za pośrednictwem MS Teams - (możliwe 2 nieobecności) - 25h
- przygotowanie do zajęć, w tym lektura literatury przedmiotu - 20h
- przygotowanie prezentacji dotyczących wybranych teorii socjologicznych - 20h
- praca pisemna na koniec semestru - 25h | W cyklu 2024/25_L: Uczestnictwo w konwersatorium w formie stacjonarnej – 25 godzin
(dopuszczalne maksymalnie 2 nieobecności)
Przygotowanie do zajęć – lektura literatury przedmiotu, opracowanie zagadnień – 25 godzin
Przygotowanie prezentacji dotyczącej analizy wybranego raportu (np. CBOS, NCK, NIK, GUS, EKAi) – 25 godzin
Kolokwium końcowe (pytania otwarte i zamknięte) – 15 godzin
Łącznie: 90 godzin = 3 ECTS | W cyklu 2025/26_Z: Uczestnictwo w konwersatorium w formie stacjonarnej – 25 godzin
(dopuszczalne maksymalnie 2 nieobecności)
Przygotowanie do zajęć – lektura literatury przedmiotu, opracowanie zagadnień – 30 godzin
Przygotowanie prezentacji dotyczącej analizy wybranego raportu (np. CBOS, NCK, NIK, GUS, EKAi) – 35 godzin
Łącznie: 90 godzin = 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji
społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i
instytucji społecznych.
Student ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami
społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji
społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów
kulturowych
Student ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i
instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o
ich historycznej ewolucji
Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz
wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania
przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi
formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk
społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać
proste hipotezy badawcze i je weryfikować
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego
przez siebie lub innych zadania
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z
wykonywaniem zawodu
Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:
(3 pkt = 90h):
- uczestnictwo w konwersatorium w formie stacjonarnej lub za pośrednictwem MS Teams - (możliwe 2 nieobecności) - 30h
- przygotowanie do zajęć, w tym lektura literatury przedmiotu - 30h
- przygotowanie artykułu naukowego oraz prezentacji o wybranej teorii socjologicznej - 30h
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Literatura
Coser L., Społeczne funkcje konfliktu, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 478-481;
Dahrendorf R., O pojęciu szans życiowych, w:, Sztompka P. i Kucia M. (red.), Socjologia lektury. Kraków, 2005, s. 427-437.;
Dahrendorf, R., Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 454-477.
Blumer. H, Interakcjonizm symboliczny, Kraków 2007, fragm.; Hałas E. , Symboliczny interakcjonizm - wielość orientacji a podstawy jedności perspektywy, w: „Studia Socjologiczne” 1981/ 4, s. 103-114.;
Goffman E., Porządek interakcyjny, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 293-315.;
Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa, 2008. s. 488-494.;
Bourdieu P., Dystynkcja: klasy i klasyfikacje, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 634-650.;
Blau P, Wymiana nagród społecznych w: Współczesne teorie wymiany. Zbiór tekstów, Kempny M., Szmatka J. (red.), Warszawa, 1993, str. 230-244.
Krótkie wykłady z Socjologii przegląd problemów i metod red. Anna Firkowska-Mankiewicz, Tatsiana Kanash, Elżbieta Tarkowska, Warszawa 2012, wybrane fragmenty
Homans G., Podstawowe procesy społeczne, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s.72-81.;
|
W cyklu 2023/24_L:
1. Coser L., Społeczne funkcje konfliktu, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 478-481; |
W cyklu 2024/25_L:
1. Coser L., Społeczne funkcje konfliktu, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 478-481; 2. Dahrendorf R., O pojęciu szans życiowych, w:, Sztompka P. i Kucia M. (red.), Socjologia lektury. Kraków, 2005, s. 427-437.; 3. Dahrendorf, R., Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 454-477. 4. Blumer. H, Interakcjonizm symboliczny, Kraków 2007, fragm.; Hałas E. , Symboliczny interakcjonizm - wielość orientacji a podstawy jedności perspektywy, w: „Studia Socjologiczne” 1981/ 4, s. 103-114.; 5. Goffman E., Porządek interakcyjny, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 293-315.; 6. Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa, 2008. s. 488-494.; 7. Bourdieu P., Dystynkcja: klasy i klasyfikacje, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 634-650.; 8. Blau P, Wymiana nagród społecznych w: Współczesne teorie wymiany. Zbiór tekstów, Kempny M., Szmatka J. (red.), Warszawa, 1993, str. 230-244. 9. Krótkie wykłady z Socjologii przegląd problemów i metod red. Anna Firkowska-Mankiewicz, Tatsiana Kanash, Elżbieta Tarkowska, Warszawa 2012, wybrane fragmenty 10. Homans G., Podstawowe procesy społeczne, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s.72-81.; |
W cyklu 2025/26_Z:
Borowska-Beszta, B. (2017). Analiza wtórna jakościowych danych zastanych: przegląd założeń teoretycznych i aplikacji metodologicznych. Toruń: UMK. CBOS (2020). Świadomość ekologiczna Polaków. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. CBOS (2022). Opinie o sytuacji w kraju i nastroje społeczne – bilans roku. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. CBOS (2024). Korzystanie z internetu. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Łaguna, M. (2018). Wprowadzenie do wielopoziomowej analizy danych. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), 377–394. Raport UMK (2023). Zaangażowanie społeczne społeczności akademickiej UMK 2023–2024. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Słomczyński, K. M. (2002). Polska metodologia socjologicznych badań empirycznych na tle międzynarodowym. Warszawa: IFiS PAN. Wnus, A. (2015). Raport społeczny jako narzędzie zarządzania CSR. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (2023). Moralność finansowa Polaków 2023. Gdańsk: ZPF. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: