Warsztaty analityczne WSE-SO-WA
Opis przedmiotu: student będzie znał i umiał wskazać siatkę pojęć właściwych dla poszczególnych teorii socjologicznych oraz będzie znał założenia metodologiczne każdego z nich; będzie umiał porównać poszczególne perspektywy teoretyczne a także będzie umiał dokonać analizy życia społecznego w świetle każdej z nich.
W cyklu 2023/24_L:
Student będzie znał i umiał wskazać siatkę pojęć właściwych dla poszczególnych teorii socjologicznych oraz będzie znał założenia metodologiczne każdego z nich; będzie umiał porównać poszczególne perspektywy teoretyczne a także będzie umiał dokonać analizy życia społecznego w świetle każdej z nich. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji
społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i
instytucji społecznych.
Student ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami
społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji
społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów
kulturowych
Student ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i
instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o
ich historycznej ewolucji
Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz
wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania
przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi
formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk
społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać
proste hipotezy badawcze i je weryfikować
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego
przez siebie lub innych zadania
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z
wykonywaniem zawodu
Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:
(3 pkt = 90h):
- uczestnictwo w konwersatorium w formie stacjonarnej lub za pośrednictwem MS Teams - (możliwe 2 nieobecności) - 30h
- przygotowanie do zajęć, w tym lektura literatury przedmiotu - 30h
- przygotowanie artykułu naukowego oraz prezentacji o wybranej teorii socjologicznej - 30h
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Literatura
Coser L., Społeczne funkcje konfliktu, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 478-481;
Dahrendorf R., O pojęciu szans życiowych, w:, Sztompka P. i Kucia M. (red.), Socjologia lektury. Kraków, 2005, s. 427-437.;
Dahrendorf, R., Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 454-477.
Blumer. H, Interakcjonizm symboliczny, Kraków 2007, fragm.; Hałas E. , Symboliczny interakcjonizm - wielość orientacji a podstawy jedności perspektywy, w: „Studia Socjologiczne” 1981/ 4, s. 103-114.;
Goffman E., Porządek interakcyjny, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 293-315.;
Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa, 2008. s. 488-494.;
Bourdieu P., Dystynkcja: klasy i klasyfikacje, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 634-650.;
Blau P, Wymiana nagród społecznych w: Współczesne teorie wymiany. Zbiór tekstów, Kempny M., Szmatka J. (red.), Warszawa, 1993, str. 230-244.
Krótkie wykłady z Socjologii przegląd problemów i metod red. Anna Firkowska-Mankiewicz, Tatsiana Kanash, Elżbieta Tarkowska, Warszawa 2012, wybrane fragmenty
Homans G., Podstawowe procesy społeczne, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s.72-81.;
W cyklu 2022/23_L:
Coser L., Społeczne funkcje konfliktu, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 478-481; Dahrendorf R., O pojęciu szans życiowych, w:, Sztompka P. i Kucia M. (red.), Socjologia lektury. Kraków, 2005, s. 427-437.; Dahrendorf, R., Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 454-477. Blumer. H, Interakcjonizm symboliczny, Kraków 2007, fragm.; Hałas E. , Symboliczny interakcjonizm - wielość orientacji a podstawy jedności perspektywy, w: „Studia Socjologiczne” 1981/ 4, s. 103-114.; Goffman E., Porządek interakcyjny, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 293-315.; Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa, 2008. s. 488-494.; Bourdieu P., Dystynkcja: klasy i klasyfikacje, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 634-650.; Blau P, Wymiana nagród społecznych w: Współczesne teorie wymiany. Zbiór tekstów, Kempny M., Szmatka J. (red.), Warszawa, 1993, str. 230-244. Krótkie wykłady z Socjologii przegląd problemów i metod red. Anna Firkowska-Mankiewicz, Tatsiana Kanash, Elżbieta Tarkowska, Warszawa 2012, wybrane fragmenty Homans G., Podstawowe procesy społeczne, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s.72-81.; |
W cyklu 2023/24_L:
1. Coser L., Społeczne funkcje konfliktu, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 478-481; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: