Tożsamość kultury europejskiej WSE-SO-TKE
Wykład służy ukazaniu roli i znaczenia elementów tożsamości historyczno-kulturowej, która przyczyniła się do ukonstytuowania na terenie kontynentu europejskiego wyjątkowej, uniwersalnej kultury. W pierwszym bloku zagadnień zostaną omówione zagadnienia wstępne na temat historii, tożsamości, kultury. Następnie zostaną zaprezentowane filary tożsamości kulturowej Europy: filozofia grecka, prawo rzymskie i moralność chrześcijańska oraz ich wpływ na konsolidację kultur i kształtowanie aksjologii będącej spoiwem wielu kultur i grup etnicznych. Drugi blok zagadnień obejmuje omówienie sylwetek i dorobku naukowego i kulturowego wybranych postaci, kluczowych dla rozwoju kultury europejskiej, a także tych, które doprowadziły do zakwestionowania wartości leżących u podstaw tworzenia się Europy, jako regionu kulturowego. W trzecim bloku będą poruszone zagadnienia współczesne związane z przemianami tożsamości kulturowej spowodowanej napływem imigrantów, liberalizacją zasad moralnych, kwestionowaniem dotychczasowych paradygmatów kulturowych, wpływem nowoczesnych technologii na kulturę relacji międzyludzkich i społeczno-kulturowych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2025/26_Z: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiada wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiada wiedzę, umiejętności oraz kompetencje w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
1. Uczestnictwo w zajęciach (nieobecności mogą być usprawiedliwione po przedstawieniu uzasadnieniu na piśmie lub okazaniu zwolnienia lekarskiego; dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
2. Przygotowanie eseju na podstawie przeczytanej lektury przedmiotu podanej w literaturze lub wybranej indywidualnie, po uzgodnieniu z wykładowcą.
3. Zaliczenie testu końcowego w terminie "0" lub podczas sesji egzaminacyjnej.
Literatura
N. Davies, Europa, Kraków 1999
Europa. Drogi integracji, red. A. Dylus, Warszawa 1999
Cz. Bartnik, Fenomen Europy, Radom 2001.
P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001.
L. Gawor, O wielości cywilizacji. Filozofia społeczna Feliksa Konecznego, Lublin 2002.
R. Hill, My Europejczycy, tłum. W. Sobieraj, Warszawa 2004.
J. Ratzinger, Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro, Jedność-Kielce 2005.
H. Skorowski, Moja Europa, Warszawa 2005.
Europeistyka w zarysie, red. A.Z. Nowak, D. Milczarek, Warszawa 2006.
J. Grzybowski, Byt, Tożsamość, Naród, Kęty 2012.
W. Roszkowski, Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej, Kraków 2019.
A. Nowak, Między niewolą a nieładem. Krótka historia myśli politycznej, Kraków 2020.
O. Figes, Europejczycy. Początki kosmopolitycznej kultury, tłum. Ł. Błaszczyk, Warszawa 2021.
Uwagi
W cyklu 2025/26_Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu: 1. Uczestnictwo w zajęciach (nieobecności mogą być usprawiedliwione po przedstawieniu uzasadnieniu na piśmie lub okazaniu zwolnienia lekarskiego; dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: