Translatorium WSE-SO-T
Na zajęciach tłumaczone i omawiane są raporty/ sprawozdania z badań społecznych a także artykuły prasowe; studenci tłumaczą kolejno fragmenty tekstów, przyswajając słownictwo, kolokacje i konstrukcje zdaniowe. Ich tematyka dotyczy aktualnych i ważnych procesów społecznych, dzięki czemu uczestnicy nabywają biernych i czynnych kompetencji w zakresie rozumienia i omawiania problematyki starzenia się społeczeństw, migracji, procesów zapoczątkowanych przez pandemię czy rozpowszechnienia nowych technologii. Jednocześnie, tłumaczenie wyodrębnionych fragmentów raportów dotyczących metodologii i teorii pozwala na rozwinięcie słownictwa także w tych zakresach. Po przetłumaczeniu tekstów wykonywane są ćwiczenia pisemne ugruntowujące poznane słownictwo.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW
Student równolegle z nabywaniem umiejętności językowych poznaje problemy społeczne krajów anglosaskich oraz krajów wykorzystujących język angielski w procesie komunikacji społecznej, potrafi odnieść je i porównać z kontekstem polskim
EU
Student poznaje anglojęzyczne słownictwo dotyczące bieżących kwestii i problemów społecznych, uzyskuje narzędzia do opisu i wyjaśnienia ich w języku angielskim
Student potrafi opisać i wyjaśnić po angielsku metodologię badań
Student rozumie anglojęzyczne artykuły i rozdziały prac socjologicznych, wykorzystując je do własnych działań w zakresie kwerendy
UK
Student rozumie i potrafi komunikować myśli i sądy w języku angielskim w różnych sytuacjach społecznych- w trakcie zagranicznych stypendiów uniwersyteckich (nauki społeczne), na konferencjach i w sytuacjach zawodowych
50 godz- tłumaczenie materiałów z języka angielskiego
20 godz- wykonywanie ćwiczeń
5 godz- konsultacje
razem 75 h=3 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student potrafi sformułować po angielsku problemy społeczne i zagadnienia opisane w materiałach wykorzystując trafnie profesjonalne słownictwo użyte we właściwych kolokacjach. Potrafi też omówić metodologię badań, techniki badań ilościowych i jakościowych z wykorzystaniem właściwego, naukowego słownictwa.
Na ocenę dobrą student potrafi sformułować po angielsku problemy społeczne i zagadnienia opisane w materiałach wykorzystując większość profesjonalnego słownictwa użytego przeważnie we właściwych kolokacjach. Potrafi też omówić metodologię badań, techniki badań ilościowych i jakościowych częściowo z wykorzystaniem właściwego, naukowego słownictwa a częściowo za pomocą parafraz i potocznych sformułowań.
Na ocenę dostateczną student potrafi sformułować po angielsku niektóre problemy społeczne i zagadnienia opisane w materiałach wykorzystując potoczne słownictwo i sporadycznie profesjonalne słownictwo często używane w niewłaściwych kolokacjach. Potrafi też omówić metodologię badań, techniki badań ilościowych i jakościowych głównie za pomocą parafraz i potocznych sformułowań.
Na ocenę niedostateczną student nie opanował słownictwa wprowadzonego na zajęciach- ani w odniesieniu do problemów społecznych ani do metodologii badań.
Dla uzyskania oceny pozytywnej konieczne jest aktywne uczestnictwo w zajęciach- tłumaczenie tekstów, wykonywanie ćwiczeń oraz przygotowanie do zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
"Quantitative Research Methods : A Synopsis Approach" Journal of Business and Management Review" 6(11):40-47
"Qualitative Research Methods Overview". Family Health International
“How can European countries improve the integration of youth with migrant parents?” Migration Policy Debates © OECD N°26, APRIL 2021, report Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig
“What is the impact of the covid-19 pandemic on immigrants and their children?” © OECD OCTOBER 2020 Tackling Coronavirus, Contributing to Global Effort, Stefano Scarpetta, Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig
“Immigration to Canada. A wider welcome”, The Economist April 24th 2021
“Building bridges”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish
“Veganism”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish
“Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins” January 2019, Pew Research Centre.
“Resilient generations gold the key to create ‘Better normal’”, The Deloitte Global Millenial Survey 2020.
“Following The Money In Esports” Daniel Marcus, Forbes
“The ugly truth about ageism: it's a prejudice targeting our future selves” Guardian, September 2018, Caroline Baum
“Wages determinants in the European Union — Evidence from Structure of Earnings Survey (SES 2014) data” — EUROSTAT report
Possibility of recognising COVID-19 as being of occupational origin at national level in EU and EFTA countries — EUROSTAT report
Richard Voase, Socio-economic change in the UK and patterns of
cultural attendance, Managing Leisure, 2013, Routledge
Wiśniewski, R. .; Bukalska, I. The Interactive Dimension of Creating Cultural Artifacts Using Agile Methodologies. QSR 2020, 16, 198-210.
Literatura uzupełniająca:
Quality report on balance of payments, international investment position, international trade in services and foreign direct investment statistics — 2021
Kathy Charmaz, Constructing Grounded theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis SAGE Los Angeles, London, 2006, 42-66.
Krzysztof Konecki, Time in the Recruiting Search Process by Headhunting Companies, 131-146 in: (ed.) Anselm Strauss, Juliet Corbin, Grounded Theory in Practice, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi, 1997.
Adele Clarke, Situational Analysis. Grounded Theory after Postmodern Turn; Doing situational Maps and Analysis, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi , 2005 83-99 [fragment rozdziału]
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: "Quantitative Research Methods : A Synopsis Approach" Journal of Business and Management Review" 6(11):40-47 "Qualitative Research Methods Overview". Family Health International How can European countries improve the integration of youth with migrant parents?” Migration Policy Debates © OECD N°26, APRIL 2021, report Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig “What is the impact of the covid-19 pandemic on immigrants and their children?” © OECD OCTOBER 2020 Tackling Coronavirus, Contributing to Global Effort, Stefano Scarpetta, Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig “Immigration to Canada. A wider welcome”, The Economist April 24th 2021 “Building bridges”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish “Veganism”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish “Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins” January 2019, Pew Research Centre. “Resilient generations gold the key to create ‘Better normal’”, The Deloitte Global Millenial Survey 2020. “Following The Money In Esports” Daniel Marcus, Forbes “The ugly truth about ageism: it's a prejudice targeting our future selves” Guardian, September 2018, Caroline Baum “Wages determinants in the European Union — Evidence from Structure of Earnings Survey (SES 2014) data” — EUROSTAT report Possibility of recognising COVID-19 as being of occupational origin at national level in EU and EFTA countries — EUROSTAT report Richard Voase, Socio-economic change in the UK and patterns of Wiśniewski, R. .; Bukalska, I. The Interactive Dimension of Creating Cultural Artifacts Using Agile Methodologies. QSR 2020, 16, 198-210. Literatura uzupełniająca: Quality report on balance of payments, international investment position, international trade in services and foreign direct investment statistics — 2021 Krzysztof Konecki, Time in the Recruiting Search Process by Headhunting Companies, 131-146 in: (ed.) Anselm Strauss, Juliet Corbin, Grounded Theory in Practice, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi, 1997. Adele Clarke, Situational Analysis. Grounded Theory after Postmodern Turn; Doing situational Maps and Analysis, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi , 2005 83-99 [fragment rozdziału] “How can European countries improve the integration of youth “What is the impact of the covid-19 pandemic on immigrants and their children?” © OECD OCTOBER 2020 Tackling Coronavirus, Contributing to Global Effort, Stefano Scarpetta, Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig “Immigration to Canada. A wider welcome”, The Economist April 24th 2021 “Building bridges”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish “Veganism”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish “Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins” January 2019, Pew Research Centre. “Resilient generations gold the key to create ‘Better normal’”, The Deloitte Global Millenial Survey 2020. “Following The Money In Esports” Daniel Marcus, Forbes “The ugly truth about ageism: it's a prejudice targeting our future selves” Guardian, September 2018, Caroline Baum “Wages determinants in the European Union — Evidence from Structure of Earnings Survey (SES 2014) data” — EUROSTAT report Possibility of recognising COVID-19 as being of occupational origin at national level in EU and EFTA countries — EUROSTAT report Richard Voase, Socio-economic change in the UK and patterns of Wiśniewski, R. .; Bukalska, I. The Interactive Dimension of Creating Cultural Artifacts Using Agile Methodologies. QSR 2020, 16, 198-210. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: