Socjologia zmiany społecznej WSE-SO-SZS
Socjologia zmiany społecznej zawiera w sobie wiedzę nt. szeroko pojętej transformacji społeczeństw od początku procesu antropogenezy po współczesność. Na poziomie ogólnym łączy i jednocześnie poszerza zakres informacji ze struktur społecznych, wstępu do socjologii oraz zajęć dotyczących historii i spuścizny myśli socjologicznej, jak również klasycznych teorii socjologicznych. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zmian społecznych; pojęciami, rodzajami zmian, czynnikami zmian, teoriami zmian społecznych, przykładami zmian. Docelowo może to być również próba odpowiedzi na następujące pytania:
+ dlaczego i w jaki sposób społeczeństwo globalne wyewoluowało do stanu obecnego?
+ jakie reperkusje niesie obecny społeczny habitat dla nas? Czy istnieją jakieś alternatywy wobec rozwiązań współczesnych?
+ czego nas uczy historia społeczna (ludowa)?
Pośrednim celem zajęć jest także dyskusja na temat historycznych form struktury społecznej uosobionych w wielkich systemach (formacjach społeczno-kulturowo-ekonomiczno-politycznych), takich jak np. feudalizm. Przedmiot zakłada również zdobycie przez studentów wiedzy z danej tematyki oraz nabycie umiejętności analizowania i opisu zmian społecznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w konwersatorium - 30 godz.
+ przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 30 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 25 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w konwersatorium - 30 godz.
+ przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 30 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 25 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje - 2
lektura i analiza tekstów - 8
przygotowanie do egzaminu - 20
SUMA GODZIN 60 [60:30=2]
LICZBA ECTS = 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
+ student ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian;
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
+ student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe,
polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii zmiany społecznej;
+ potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk w zakresie socjologii zmiany społecznej;
+ potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii zmiany społecznej;
+ posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku
polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych zmian społecznych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;
+ rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne;
+ potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
- brak zdefiniowanych dla tego przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekt W09):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje zmiany społecznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do przykładów rewolucji społecznych oraz bogato opisuje aspekty periodyzacji społeczeństw.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi przedstawić ogólnie definicje zmiany społecznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób właściwy odwołuje się do przykładów rewolucji społecznych oraz stara się opisać aspekty periodyzacji społeczeństw.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem i podpowiedziami przedstawić ogólnie definicje zmiany społecznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. Słabo kojarzy przykłady rewolucji społecznych oraz ma wyraźne problemy z opisem aspektów periodyzacji społeczeństw.
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty: U01, U02, U03, U10, U12, U13):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo zinterpretować ogół istoty zmian społecznych, wyczerpująco klasyfikować podmioty sprawcze zmian społecznych, wieloaspektowo analizować przykłady zmian, dokonując przy tym pogłębionej weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także ze znawstwem stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi zasadniczo zinterpretować ogół istoty zmian społecznych, wystarczająco klasyfikować podmioty sprawcze zmian społecznych, w stopniu elementarnym analizować przykłady zmian, dokonując przy tym podstawowej weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także poprawnie stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem zinterpretować ogół istoty zmian społecznych, podejmując próby klasyfikowania podmiotów sprawcze zmian społecznych, w stopniu lapidarnym analizować przykłady zmian, dokonując przy tym próby weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także stara się stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach.
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (brak zdefiniowanych efektów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: