Socjologia wychowania WSE-SO-SWych
Tematyka wykładów:
1.Zjawiska i procesy społeczne w obszarze zainteresowań socjologii wychowania - 4 godz.
2.Procesy socjalizacyjno-wychowawcze w kontekście społeczeństwa ryzyka - 2 godz.
3.Pierwotne środowisko wychowawcze w społeczeństwie zmiany (rodzina współczesna a alternatywne praktyki rodzinne) - 2 godz.
4.Grupy odniesienia (środowisko młodzieżowe; subkultury) - 4 godz.
5.Szkoła jako współczesna instytucja socjalizacji wtórnej) - 4 godz.
6.Nowe media a generacja Sieci (możliwości i zagrożenia) - 4 godz.
7.Ojczyzna prywatna i ideologiczna w procesie wychowania - 2 godz.
Socjalizacyjne znaczenie religii (na przykładzie chrześcijaństwa i innych wielkich religii świata) - 4 godz.
8.Wychowanie a społeczeństwo obywatelskie - 2 godz.
9.Podsumowanie - pozytywne i negatywne strony współczesnego wychowania - 2 godz.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- w zakresie wiedzy (S1A_W06; S1A_W07; S1A_W08) - posługiwać się terminologią specjalistyczną, dostrzegać i wyjaśniać pozytywne i negatywne zjawiska, jakie niosą ze sobą przemiany charakteru procesów socjalizacji i wychowania we współczesnych społeczeństwach - 35 pkt.
- w zakresie kompetencji i umiejętności (S1A_K01; S1A_K02; S1A_K03;S1A_K03; S1A_K05) - uzasadniać konieczność rekonstrukcji „świata dzielonego z innymi” oraz troski o jakość komunikacji w perspektywie lokalnej i globalnej, prowadzić dyskurs z innymi członkami grupy, współpracować w ramach zespołu - 15 pkt.
Kryteria oceniania
ECTS - 2 punkty (50 godzin)
S1A_W06; S1A_W07; S1A_W08 - udział w wykładzie konwersatoryjnym z wykorzystaniem dyskusji - 30 godzin
S1A_K01; S1A_K02; S1A_K03; S1A_K05- przygotowanie projektu/debaty w ramach pracy zespołowej za pomocą platformy Ms Teams lub w sposób bezpośredni , inicjowanie i branie udziału w dyskusji - 20 godzin
Zaliczenie przedmiotu:
- Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi właściwie zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu; brać udział w debacie na temat związany z cyklem zajęć, a wybrany przez zespół; brać udział w dyskusjach w ramach zajęć; być obecnym na zajęciach;
- Na ocenę dobrą - student potrafi właściwie zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu;brać udział w dyskusjach w ramach zajęć; być obecnym na zajęciach;
- Na ocenę dostateczną - student potrafi zaprezentować w postaci pisemnej lub ustnej wybrane zagadnienie/a dotyczące poniższego tematu; być obecnym na zajęciach;
-Przewiduje się także oceny połówkowe (dobry plus, dostateczny plus)
Metody oceniania (kwestie szczegółowe):
-Zaliczenie końcowej wypowiedzi pisemnej lub ustnej (on-line rozmowa bezpośrednia) - „Szanse i zagrożenia wychowania w społeczeństwie ryzyka”
Uszczegółowienie: wybór tematu; cechy zjawiska/ procesu, przyczyny i psychospołeczne konsekwencje (pozytywne i negatywne) w świetle wybranej literatury przedmiotu (w tym netografii); własna ocena zjawiska w kontekście społecznym/wychowawczym.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Mikiewicz P., Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, PWN, Warszawa 2016.
2.Slevin J., Internet i formy związków ludzkich, s. 593-627, w: P. Sztompka i M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Znak, Kraków 2008.
3.Sroczyńska M., Linek A. (red.), Społeczne konteksty współbycia i intymności. Szkice z socjologii emocji, t.1, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020 [pdf]
4.Wrzesień W., Nie ma jednej młodzieży, „Władza Sądzenia” 2015, nr 7, s. 21-26 [www.wladza sadzenia.pl]
5.Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2001, s. 50-56 (Środowisko wychowawcze)
Literatura uzupełniająca:
1.Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994.
2.Feinberg W., Soltis J. F., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000.
3.Filipiak M. (red.), Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, WSS-G,Tyczyn 2001.
4.Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, PWN, Warszawa 2012, s.64-71, 81-94 (Edukacja)
5.Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000.
6.Miczyńska-Kowalska M., Socjalizacja w społeczeństwie ponowoczesnym, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, s.121-146 (Wpływ wybranych podmiotów na proces socjalizacji)
7.Ossowski S., Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny, s.258-267, w: Mielicka H. (wstęp i opracowanie), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Wyd. Stachurski, Kielce 2002.
8. Sroczyńska M., „Bycie na przemiał” jako wyzwanie dla współczesnej rodziny (refleksje socjologa), „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2017, nr 18 (1), s. 7-13.
9.Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014, s. 119-129 (Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości)
10.Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
11.Tillmann K. J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996.
12.Znaniecki F., Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, PWN, Warszawa 1974.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: