Savoire Vivre w XXI wieku WSE-SO-SV
Tematy zajęć:
1. Co to jest savoir vivre?
2. Filozofia savoir vivre z perspektywy socjologicznej
3. Poznajemy się - zasady precedencji
4. Wizyta, goście, rewanż
5. Udane przyjęcia i "sztuka" jedzenia
6. SV w pracy: od rozmowy kwalifikacyjnej po relacje zawodowe
7. Sztuka udanej komunikacji: komunikacja werbalna i niewerbalna
8. SV w relacjach towarzyskich, romantycznych, sąsiedzkich etc.
9. Podróże dalekie i bliskie
10. Ubiór: między modą a elegancją
11. Nowe technologie: e-mail, telefon komórkowy, media społecznościowe
12. Komunikacja niewerbalna, mowa ciała, postawa
13. Higiena i pielęgnacja ciała, perfumy i zapach
14. Osoby starsze, osoby niepełnosprawne a sztuka SV
15. Savoir vivre w Kościele.
W cyklu 2021/22_Z:
Tematy zajęć: |
W cyklu 2022/23_L:
Tematy zajęć: |
W cyklu 2023/24_L:
Tematy zajęć: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student ma świadomość kompleksowych przemian kultury (w tym kultury obyczajowej) oraz historycznej zmienności jej znaczeń; posiada wiedzę o roli człowieka działającego (wespół z innymi) w strukturach społecznych;
Umiejętności – student posiada umiejętność rozumienia i analizy zjawisk społeczno-kulturowych; dysponuje podstawową umiejętność integracji wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych; potrafi zastosować system aksjonormatywny do rozpoznania, oceny i realizacji zjawisk oraz zadań społecznych, i politycznych;
Kompetencje – student potrafi współdziałać w grupie, przyjmować różne role w życiu zbiorowym; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, tradycji i obyczajów na poziomie globalnym i lokalnym; aktywnie, w sposób profesjonalny i etyczny uczestniczy w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym;
Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Prezentacja o charakterze interakcyjnym: 20 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach oraz praca w grupach
Obecność na zajęciach
Prezentacje o charakterze interakcyjnym
Test wielokrotnego wyboru (treści wykładowe+lektury+prezentacja kolegów i koleżanek): zaliczenie to udzielenie pozytywnych odpowiedzi na conajmniej 60% pytań postawionych na egzaminie
Ankiety tematyczne
Na ocenę bardzo dobrą: student zna zasady i kanony, na podstawie których wypracowane zostały reguły SV. Potrafi zastosować daną regułę w zależności od sytuacji. Dzięki poznanym zasadą potrafi współdziałać w grupie, ma świadomości odpowiedzialności jaka spoczywa na człowieku kulturalnym i umie dostosować swoja postawę do obowiązujących reguł.
Na ocenę dobrą: student zna większość zasad i kanonów, na podstawie których wypracowane zostały reguły SV. Umie zachować się w odpowiedni sposób, z reguły zna podstawowe zasady precedencji.
Na ocenę dostateczną: Student wybiórczo zna podstawowe zasady precedencji. Zna treść zasad ale nie łączy ich z kontekstem kulturowym i historycznym. Z reguły przekuwa zdobytą wiedzę na kompetencję i praktykę.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Allen J., Organizacja imprez. Najlepszy przewodnik dla organizatorów: udanych spotkań, imprez firmowych, balów dobroczynnych, konferencji, konwencji, imprez motywacyjnych i innych wydarzeń specjalnych. Przełożył L. Mokrzycki, Wydawnictwo IPS, Warszawa 2006;
Cohen J., Silver Y., Praktyczny poradnik savoir vivre wobec osób niepełnosprawnych, Wyd. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2008;
Kamińska-Radomska I., Współczesna etykieta biznesu w praktyce codziennej. Wyd. Uniwersytetu warszawskiego, Warszawa 2019;
Krajski S., Savoir vivre jako sztuka życia. Filozofia savoir vivre, Agencja SGK, Warszawa 2007;
Krajski S., Savoir vivre w Kościele. Podręcznik dla świeckich, Wydawnictwo św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2007;
Krajski S., Savoir vivre: podręcznik w pilnych potrzebach, Agencja SGK, Warszawa 2006;
Orłowski T., Protokół Dyplomatyczny. Ceremoniał & etykieta, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2006;
Pease A., Mowa ciała. Mowa ciała w pracy, przeł. B. Jóźwiak, Rebis Poznań 2011;
Sabath A.M., Savoir vivre w biznesie: nowoczesne rady na miarę XXI wieku, Wyd. Amber, Warszawa 2002;
Wróblewska-Skrzek J., Wizerunek kobiety biznesu a sztuka savoir vivre’u, [w:] Czas kobiet. Perspektywa socjologiczna, (red.) Olga Kotowska-Wójcik, Marta Luty-Michalak, wyd. Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2018;
W cyklu 2021/22_Z:
Allen J., Organizacja imprez. Najlepszy przewodnik dla organizatorów: udanych spotkań, imprez firmowych, balów dobroczynnych, konferencji, konwencji, imprez motywacyjnych i innych wydarzeń specjalnych. Przełożył L. Mokrzycki, Wydawnictwo IPS, Warszawa 2006; |
W cyklu 2022/23_L:
Allen J., Organizacja imprez. Najlepszy przewodnik dla organizatorów: udanych spotkań, imprez firmowych, balów dobroczynnych, konferencji, konwencji, imprez motywacyjnych i innych wydarzeń specjalnych. Przełożył L. Mokrzycki, Wydawnictwo IPS, Warszawa 2006; |
W cyklu 2023/24_L:
Allen J., Organizacja imprez. Najlepszy przewodnik dla organizatorów: udanych spotkań, imprez firmowych, balów dobroczynnych, konferencji, konwencji, imprez motywacyjnych i innych wydarzeń specjalnych. Przełożył L. Mokrzycki, Wydawnictwo IPS, Warszawa 2006; |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
W cyklu 2023/24_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: