Systemy społeczne WSE-SO-SS
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKpYXWGzewaIeGOWodRLBlxiE05I2pBhHXgWdM9mDvTw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b805b163-1932-4e68-9e4e-b56168c6b80c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIrKgjOhz17Q_QWhSVfHZIvxNsMnN_Vbt5UBfeXLNCow1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9089b382-36f0-4255-9d43-9abbbdfad446&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Celem przedmiotu jest:
a) zapoznanie studenta z genezę teorii systemów oraz z poszczególnymi teoriami systemów społecznych np. T. Parsons'a, N. Luhmanna, J. Habermas'a;
- zapoznanie studenta z siatką pojęciową w zakresie systemów społecznych,
- zapoznanie studenta z opisem edukacji w perspektywie systemowej;
b) nabycie przez studenta umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów socjologicznych z zakresu teorii systemów społecznych, porównywania poszczególnych teorii systemów społecznych,
- nabycie umiejętności konstruowania modeli systemowych służących analizie zjawisk społecznych, w tym systemu edukacji;
c) celem wykładu jest doskonalenie kompetencji studenta w zakresie prowadzenia dyskusji, rozumienia i wyjaśniania zagadnień systemów społecznych,
- doskonalenie kompetencji w zakresie zachowywania otwartości na postrzeganie świata w kategoriach systemów społecznych;
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Udział w wykładzie - 30 godz.
przygotowanie do egzaminu - 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowych - 20 godz.
Suma 70 godz. - 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: opis ECTS:
- udział w wykładzie - 30 h;
- przygotowanie do egzaminu - 20 h;
- wykonanie zadań w elearningu- 10 h;
- samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 h;
- konsultacje i egzamin - 5 h;
suma godzin: 75 h = 3 ECTS
(w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim 30h = 1 ECTS) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
wiedza - student wyjaśnia genezę teorii systemów i prezentuje poszczególne teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, charakteryzuje sferę edukacji w perspektywie systemowej;
umiejętności - student ze zrozumieniem czyta teksty socjologiczne z zakresu teorii systemów społecznych, porównuje poszczególne teorie systemów społecznych, poddaje analizie zjawiska społeczne z perspektywy systemowej, w tym sferę edukacji;
kompetencje - student potrafi prowadzić dyskusję w zakresie rozumienia i wyjaśniania zagadnień systemów społecznych, zachowuje otwartość na postrzeganie świata w kategoriach systemów społecznych;
Kryteria oceniania
Na ocenę bdb - student wyjaśnia genezę teorii systemów, prezentuje i porównuje poszczególne teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, charakteryzuje sferę edukacji w perspektywie systemowej;
na ocenę db - student wyjaśnia genezę teorii systemów i prezentuje wybrane teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, charakteryzuje sferę edukacji w perspektywie systemowej;
na ocenę dst - student prezentuje poszczególne teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, charakteryzuje sferę edukacji w perspektywie systemowej
Literatura
Literatura podstawowa:
Luhman N., Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, Kraków 2007;
Parsons T., Szkice z teorii socjologicznej, Warszawa 1972;
Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2005;
A. M. Kaniowski, A. Szahaj (red.), Wokół teorii krytycznej J. Habermasa, Warszawa 1987;
M. J. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013;
J. Bielecka-Prus, Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina, Warszawa 2010;
Krzysztofa C. Matuszek, Systemy wojenne. Współczesne wojny w perspektywie teorii Niklasa Luhmanna, Kraków 2010
Kinga Lendzion, rozdz. Edukacja w społeczeństwie wielokulturowym, w: Dwa języki - dwa światy. Język francuski i malgaski w edukacji szkolnej na Madagaskarze, Warszawa 2019.
W cyklu 2022/23_Z:
Luhman N., Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, Kraków 2007; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: