Socjologia religii WSE-SO-SR2
Konwersatorium stanowi próbę pogłębienia zasadniczych trendów w analizie problematyki z zakresu socjologii religii, której podstawy zaprezentowano na wykładzie kursowym na I stopniu studiów na kierunku Socjologia. Zasadniczym celem konwersatorium jest prezentacja aktualnych tekstów socjo-religijnych, w których przedstawiono i objaśniono podstawowe obszary eksploracji socjologii religii, uwzględniając np. teorię społeczną religii, religijność, instytucjonalizację, problematykę nowych ruchów religijnych czy też dynamiki społeczno-religijnej we współczesnych społeczeństwach (procesy synkretyzmu, "odkościelnienia", sekularyzacji i prywatyzacji religii oraz religijności). Szczególne znaczenie będzie miała analiza polskiej religijności podniesiona w badaniach własnych socjologów z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Treści merytoryczne:
I. SOCJOLOGICZNA TEORIA RELIGII (3 godz.);
II. KLASYCZNE I WSPÓŁCZESNE TEORIE SOCJO-RELIGIJNE (3 godz.);
III. RELIGIJNOŚĆ (3 godz.);
IV. KORELATY RELIGIJNOŚCI JUWENTOLOGICZNEJ (3 godz.);
V. RYTUAŁY RELIGIJNE (3 godz.);
VI. NOWE RUCHY RELIGIJNE (3 godz.);
VII. SEKULARYZACJA (3 godz.);
VIII. EMPIRIA SOCJORELIGIJNA (3 godz.);
IX. METAMORFOZY RELIGII I RELIGIJNOŚCI (np. prywatyzacja, synkretyzm) (3 godz.);
X. PROGNOZA PRZYSZŁEJ FORMY RELIGII I RELIGIJNOŚCI W SPOŁECZEŃSTWIE (3 godz.).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
Student ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych występujących w obszarach religii i religijności. Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji, zwłaszcza w zakresie instytucji religijnych.
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk socjo-religijnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować. Posiada ponadto pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie socjologii religii.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny z zagadnień m.in. socjologicznych teorii religii i religijności, metodologii badań, nowych ruchów religijnych, rytuałów oraz zagadnień sekularyzacji/desekularyzacji.
ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje i kontakt z prowadzącym przedmiot - 10
lektura i analiza tekstów - 20
przygotowanie do kolokwium - 30
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS = 3
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Bogato opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie).
Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób wystarczający odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Hasłowo opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie).
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić definicje religii i religijności, ich teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób mało przekonujący odwołuje się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Śladowo opisuje aspekty wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie).
Na ocenę niedostateczną (ndst) student nie potrafi przedstawić definicji religii i religijności, ich teorii, dynamiki i odniesień do współczesnego kształtu struktury społecznej. Nie potrafi odwołać się do zastosowań socjologii religii w badaniu współczesnych systemów i instytucji religijnych oraz praktyk wyznaniowych. Nie ma wiedzy o aspektach wiary w późnej nowoczesności (np. odkościelnienie).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: