Socjologia religii WSE-SO-SR
Student posiada podstawową wiedzę o organizacjach religijnych i wpływie religii na instytucje (grupy) religijne i niereligijne; posiada wiedzę o człowieku jako twórcy instytucji religijnych i grup religijnych, kierującym się motywacją religijną; student zna metody badawcze wykorzystywane w socjologicznych badaniach nad religią, a także zna procesy przemian religii i instytucji religijnych i ich społeczne uwarunkowania. Student potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych (pluralizmu społeczno-kulturowego, sekularyzacji, desekularyzacji, instytucjonalizacji, prywatyzacji). Student potrafi analizować te procesy społeczne i potrafi wskazać podejmowane rozwiązania (przez instytucje religijne), a także posiada kompetencje badawcze dotyczące dylematów w badaniach nad zjawiskami religijnymi (np. socjologia zaangażowana, kwestia wiary religijnej socjologa i jej roli w prowadzeniu badań).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student wie czym jest socjologia religii, zna jej pojęcia, instytucje i grupy religijne (religii, religijności, kościołów, sekt, denominacji). Posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w sektach, kościołach, a także motywacji religijnej (udział w uroczystościach, praktyki religijne). Student pozna definicje religii i religijności (funkcjonalne, substancjalne), sposoby badania religijności instytucjonalnej i zindywidualizowanej (metody ilościowe, jakościowe) pozna procesy przemian religijności (od religijności tradycyjnej do religijności nowoczesnej, duchowości, procesy sekularyzacji i desekularyzacji, pluralizacji życia).
ECTS
Udział w wykładzie 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu 30 godz.
Lektura tekstów 15 godz.
Suma godzin 75 = 3 ECTS
SUMA GODZIN 60 [60:20=3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student bardzo dobrze zna organizacje religijne i bardzo dobrze zna wpływ religii na instytucje (grupy) religijne i niereligijne; Posiada bardzo dobrą wiedzę na temat roli człowieka w instytucjach religijnych i grupach religijnych, kierującym się motywacją religijną. Student bardzo dobrze zna metody badawcze wykorzystywane w socjologicznych badaniach nad religią, a także bardzo dobrze zna procesy przemian religii i instytucji religijnych i ich społeczne uwarunkowania. Student bardzo dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych. Student bardzo dobrze analizuje te procesy społeczne i bardzo dobrze wskazuje podejmowane rozwiązania (przez instytucje religijne), a także posiada bardzo dobre kompetencje badawcze dotyczące dylematów w badań nad zjawiskami religijnymi.
Na ocenę dobrą student dobrze zna organizacje religijne i dobrze zna wpływ religii na instytucje (grupy) religijne i niereligijne; Posiada dobrą wiedzę na temat roli człowieka w instytucjach religijnych i grupach religijnych, kierującym się motywacją religijną. Student dobrze zna metody badawcze wykorzystywane w socjologicznych badaniach nad religią, a także dobrze zna procesy przemian religii i instytucji religijnych i ich społeczne uwarunkowania. Student dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych. Student dobrze analizuje te procesy społeczne i dobrze wskazuje podejmowane rozwiązania (przez instytucje religijne), a także posiada dobre kompetencje badawcze dotyczące dylematów w badań nad zjawiskami religijnymi.
Na ocenę dostateczną student dostatecznie zna organizacje religijne i dostatecznie zna wpływ religii na instytucje (grupy) religijne i niereligijne; Posiada dostateczną wiedzę na temat roli człowieka w instytucjach religijnych i grupach religijnych, kierującym się motywacją religijną. Student dostatecznie zna metody badawcze wykorzystywane w socjologicznych badaniach nad religią, a także dostatecznie zna procesy przemian religii i instytucji religijnych i ich społeczne uwarunkowania. Student dostatecznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych. Student dostatecznie analizuje te procesy społeczne i dostatecznie wskazuje podejmowane rozwiązania (przez instytucje religijne), a także posiada dostateczne kompetencje badawcze dotyczące dylematów w badań nad zjawiskami religijnymi.
Na ocenę niedostateczną student niedostatecznie zna organizacje religijne i niedostatecznie zna wpływ religii na instytucje (grupy) religijne i niereligijne; Posiada niedostateczną wiedzę na temat roli człowieka w instytucjach religijnych i grupach religijnych, kierującym się motywacją religijną. Student niedostatecznie zna metody badawcze wykorzystywane w socjologicznych badaniach nad religią, a także niedostatecznie zna procesy przemian religii i instytucji religijnych i ich społeczne uwarunkowania. Student niedostatecznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych. Student niedostatecznie analizuje te procesy społeczne i niedostatecznie wskazuje podejmowane rozwiązania (przez instytucje religijne), a także posiada niedostateczne kompetencje badawcze dotyczące dylematów w badań nad zjawiskami religijnymi.
Uwagi
W cyklu 2020/21_Z:
Znajomość podstawowych terminów z socjologii i antropologii kultury. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: