Społeczna przestrzeń Internetu WSE-SO-SPI
Rzeczywistość komputerowa w myśl M. McLuhana to przedłużenie fizyczności człowieka. Zatem świat, który cały czas powstaje w cyberprzestrzeni, to także świat, w którym obecna jest rzeczywistość społeczna, bo jest tam obecny człowiek podejmujący interakcje. Jednostki i grupy podobnie w rzeczywistości realnej tworzą tam sieci powiązań, wspólnoty, które łączy więź społeczna.
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu społecznej przestrzeni jaka wytwarzana jest w cyberprzestrzeni. Student będzie umiał w sposób pogłębiony wskazać i zinterpretować zjawiska, które w Internecie występują, wyjaśnić jakie instytucje można odnaleźć w sieci i czym różnią się one od tych w rzeczywistości realnej. Będzie potrafił analizować procesy zachodzące np. w tożsamości jednostek na skutek obecności w sieci. Student będzie umiał podjąć krytykę rzeczywistości internetowej i wskazać jej strony pozytywne i negatywne. Będzie potrafił uzupełnić swą wiedzę na temat cyberprzestrzeni sięgając do literatury spoza nauk społecznych i będzie rozumiał interdyscyplinarny charakter rzeczywistości wirtualnej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SO2_W03, SO2_W04, SO2_W10 - wie co to jest cyberprzestrzeń, zna jej synonimy i wie jakie są jej cechy charakterystyczne. Zna historię cyberprzestrzeni i ma świadomość ciągłego rozwoju tej rzeczywistości. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji
społecznych jakie występują w cyberprzestrzeni oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych w sieci, jak np. instytucji żałoby, macierzyństwa sieciowego. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w rzeczywistości wirtualnej, wie jakie są cechy więzi społecznej występującej w sieci między jednostkami i grupami.
kulturowych.
SO2_U01, SO2_U03, SO2_U06, SO2_U11 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne jakie obserwuje się w rzeczywistości internetowej oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami społecznymi, potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych jakie zachodzą w cyberprzestrzeni; potrafi sformułować własne opinie na temat relacji rzeczywistości realnej i wirtualnej oraz potrafi stawiać proste hipotezy badawcze dotyczące związane z rzeczywistością wirtualną i wie jakimi metodami należy je weryfikować. Umie wykorzystać wiedzę z zakresu życia społecznego w cyberprzestrzeni i ma świadomość, iż ciągły technologiczny rozwój Internetu i jego narzędzi wiąże się z potrzebą uzupełniania wiedzy na temat w sposób stały.
SO2_K04 – student sięgając do właściwej literatury potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na temat cyberprzestrzeni i krytycznie uzupełniać swą wiedzę na ten temat, a także poszerzać swe umiejętności, także wykorzystując dorobek innych dyscyplin naukowych.
ECTS:
Udział w zajęciach – 30 h (1ects)
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 h
przygotowanie do egzaminu - 20
SUMA GODZIN 75:25 = ok 3
LICZBA ECTS – 3
Kryteria oceniania
Test pisemny zakresu materiału na zajęciach, praca z materiałem źródłowym na Moodle.
Na ocenę 2: student nie wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; nie umie wskazać definicji i synonimów cyberprzestrzeni, nie wie czy Internet wytwarza świat społeczny i nie umie podać żadnych przykładów życia społecznego w sieci; nie wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; nie odróżnia czym jest społeczeństwo informacyjne, sieciowe, medialne; nie potrafi postawić prostych pytań badawczych i hipotez dotyczących rzeczywistości w sieci; nie umie dokonać krytycznej analizy rzeczywistości cyfrowej i społeczne przestrzeni jaka tam powstaje; nie umie wskazać metod jakie wykorzystywane są do badania rzeczywistości cyfrowej; nie ma świadomości, że należy pogłębiać swą wiedzę i umiejętności także w innych dyscyplinach, które wiążą się z cyberprzestrzenią.
Na ocenę 3, 3,5: student wie w stopniu podstaowym jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, ale nie zna jej synonimów; orientuje się słabo, że Internet wytwarza świat społeczny, ale nie podaje żadnych przykładów życia społecznego w sieci; nie wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; potrafi podać definicje społeczeństwa informacyjnego, sieciowego, medialnego, ale nie potrafi określić różnic między nimi; nie potrafi postawić prostych pytań badawczych i hipotez dotyczących rzeczywistości w sieci; nie umie dokonać krytycznej analizy rzeczywistości cyfrowej i społeczne przestrzeni jaka tam powstaje; umie wskazać jedną metodę jaka wykorzystywana jest do badania rzeczywistości cyfrowej; wie, że musie pogłębiać swą wiedzę i umiejętności poszukując w innych dyscyplinach naukowych, które wiążą się z cyberprzestrzenią.
Na ocenę 4, 4,5: student dobrze wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, i zna jej synonimy; ma świadomość, że Internet wytwarza świat społeczny, i umie wskazać wiele przykładów życia społecznego w sieci; dobrze wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; potrafi podać definicje społeczeństwa informacyjnego, sieciowego, medialnego i potrafi określić różnic między nimi; potrafi postawić pytania badawcze i hipotezy dotyczących rzeczywistości w sieci; nie umie dokonać krytycznej analizy rzeczywistości cyfrowej i społeczne przestrzeni jaka tam powstaje; umie wskazać więcej niż jedną metodę jaka wykorzystywana jest do badania rzeczywistości cyfrowej; dobrze wie, że musi uczyć się przez całe życie.
Na ocenę 5: student bardzo dobrze wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, i zna jej synonimy i potrafi określić ich pochodzenie; wie czym charakteryzuje się społeczna przestrzeń sieci i jakie są przejawy życia społecznego w sieci; bardzo dobrze wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; potrafi podać definicje oraz wskazać badaczy zajmujących się badaniem społeczeństwa informacyjnego, sieciowego, medialnego i potrafi określić różnice między nimi; potrafi postawić pytania badawcze i hipotezy dotyczące rzeczywistości wirtualnej; umie dokonać krytycznej analizy rzeczywistości cyfrowej i społecznej przestrzeni; umie wskazać więcej niż trzy metody jakie wykorzystywane są do badania rzeczywistości cyfrowej; dobrze wie, że musi uczyć się przez całe życie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: