Socjologia pracy WSE-SO-SP
Przedmiot Socjologia pracy obejmuje najważniejsze zagadnienia dotyczące socjologicznego ujęcia pracy zawodowej. Zajęcia początkowe poświęcone są analizie socjologicznej rynku pracy. Konwersatorium ma na celu przedstawienie aktualnych definicyjnych pojęć określających rynek pracy, w tym ujęcia metodologicznego przyjętego w BAEL, prowadzonych przez GUS. Duża część zajęć poświęcona będzie omawianiu przekształceń rynku pracy, nowych zjawisk, form zatrudnienia i tego jakie niesie to ze sobą konsekwencje dla osób pracujących. Nie zabraknie również socjologicznej analizy zakładu pracy i odniesienia do znanych ujęć i ważnych koncepcji. Konwersatorium obejmować również będzie analizę danych krajowych i zagranicznych dotyczących rynku pracy oraz zaznajomienie studentów z głównymi źródłami wiedzy o kwestiach zatrudnienia.Ponadto zajęcia mają na celu zaznajomienie z podstawowymi zjawiskami z zakresu przedmiotu, w tym zapoznanie z teoriami, praktycznymi przykładami, ujęciami przekształceń w świecie pracy oraz sposobami funkcjonowania człowieka w sferze pracy zawodowej. Celem przedmiotu jest również przyswojenie sposobów analizy rynku pracy i zakładu pracy jako systemu społecznego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w konwersatorium - 30 godz.
+ przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 godz.
+ sporządzenie prezentacji multimedialnej na zadany temat - 25 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w konwersatorium - 30 godz.
+ przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 godz.
+ sporządzenie prezentacji multimedialnej na zadany temat - 25 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 28
konsultacje - 12
lektura i analiza tekstów - 20
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS = 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach - posiada wiedzę na temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania - zna podstawowe koncepcje socjologii pracy. Ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - wie jakie są przekształcenia rynku pracy i ich konsekwencje. Zna sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy.
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić swobodną konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekty W03, W08, W09, W12):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz rozszerzająco referuje temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje wieloaspektową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu rozszerzonym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - ze znawstwem wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Referuje sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi samodzielnie, ale w stopniu podstawowym przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz referuje temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje podstawową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu zadowalającym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma elementarną wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - swobodnie wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Przedstawia sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna w zarysie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz w stopniu lapidarnym przedstawia temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje elementarną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu zupełnie najprostszym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma podstawową wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - ze wspomaganiem wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Z trudem przedstawia pojedyncze sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Z trudem przywołuje ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy.
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty U03, U08):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi przekonująco analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada dużą umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi w sposób podstawowy analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada wystarczającą umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem w sposób lapidarny analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada jedynie elementarną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy.
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (efekty K02, K04):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student niezwykle trafnie oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi w sposób twórczy uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić swobodną konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi bogato argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu.
Na ocenę dobrą (db) student prawidłowo w stopniu podstawowym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi w sposób odtwórczy uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić wspomaganą konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi elementarnie argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu.
Na ocenę dostateczną (dst) student jedynie ze wspomaganiem identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Ma trudności z uzupełnianiem i doskonaleniem nabytej wiedzy i umiejętności oraz nie do końca rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student raczej nie może prowadzić konwersacji na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi jedynie przy pomocy innej osoby argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: