Socjologia grup mniejszościowych i etnicznych WSE-SO-SGMiE
Na zajęciach Socjologia grup mniejszościowych i etnicznych zaplanowano omówienie społecznych mechanizmów i problemów towarzyszących funkcjonowaniu grup mniejszościowych w społeczeństwach przyjmujących: migracje, dyskryminacja i nierówne traktowanie, asymilacja, integracja. Omówiony zostanie także szerszy kontekst funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce i na świecie w perspektywie wielokulturowości, przebudzenia regionalizmów i oddziaływania procesów globalizacji.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką grup mniejszościowych i etnicznych w perspektywie socjologii. W trakcie kursu analizowane będą zagadnienia teoretyczne, porządkujące wiedzę w zakresie problematyki narodu i mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych, metodologii badan nad etnicznością. Omówiony zostanie stan badań socjologicznych w tym zakresie, jak również system ochrony mniejszości w Polsce i Europie. Ponadto, zaplanowano omówienie społecznych mechanizmów i problemów towarzyszących funkcjonowaniu grup mniejszościowych w społeczeństwach przyjmujących: migracje, dyskryminacja i nierówne traktowanie, asymilacja, integracja. Omówiony zostanie także szerszy kontekst funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce i na świecie w perspektywie wielokulturowości, przebudzenia regionalizmów i oddziaływania procesów globalizacji.
W cyklu 2021/22_Z:
Na zajęciach Socjologia grup mniejszościowych i etnicznych zaplanowano omówienie społecznych mechanizmów i problemów towarzyszących funkcjonowaniu grup mniejszościowych w społeczeństwach przyjmujących: migracje, dyskryminacja i nierówne traktowanie, asymilacja, integracja. Omówiony zostanie także szerszy kontekst funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce i na świecie w perspektywie wielokulturowości, przebudzenia regionalizmów i oddziaływania procesów globalizacji. |
W cyklu 2022/23_Z:
Na zajęciach Socjologia grup mniejszościowych i etnicznych zaplanowano omówienie społecznych mechanizmów i problemów towarzyszących funkcjonowaniu grup mniejszościowych w społeczeństwach przyjmujących: migracje, dyskryminacja i nierówne traktowanie, asymilacja, integracja. Omówiony zostanie także szerszy kontekst funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce i na świecie w perspektywie wielokulturowości, przebudzenia regionalizmów i oddziaływania procesów globalizacji. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EW: Student zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające socjologii grup mniejszościowych i etnicznych oraz ma wiedzę o procesach zmian struktur grup mniejszościowych i etnicznych. Student zna instytucje społeczne wspierające grupy mniejszościowe i etniczne
EU: Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą grup mniejszościowych i etnicznych. Również w tym zakresie potrafi pozyskiwać
dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie tematów podjętych na zajęciach. Student analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów dotyczących mechanizmów wykluczenia społecznego związanego z grupami mniejszościowymi i etnicznymi, proponuje w tym zakresie odpowiednie rozwiązania. Student po zakończeniu zajęć potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne dotyczące tematów podjętych na zajęciach.
EK: Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę na podstawie omawianej literatury przedmiotu oraz treści konwersatorium zaprezentowanych przez wykładowcę.
Opis ECTS:
- obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne są 2 nieobecności bez usprawiedliwienia) - 15 h
- przygotowanie do zajęć, w tym lektura literatury przedmiotu - 15 h
- przygotowanie oraz zaprezentowanie prezentacji dotyczącej wybranej mniejszości narodowej lub etnicznej - 10 h
- przygotowanie do zaliczenia końcowego (w formie artykułu dotyczącego wybranej grupy mniejszości narodowej lub etnicznej) - 20 h
60 h : 30 h = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
na ocenę 5 student 95% i więcej spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 4,5 student 86% - 94% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 4 student 80% - 85% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 3,5 student 70% - 79% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 3 student 60% - 69% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 2 student poniżej 60% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
Literatura
Literatura uzupełniająca:
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.)
W cyklu 2021/22_Z:
Babiński G., Etniczność [w:] Z. Bokszański i in. (red.), Encyklopedia socjologii, t.1, Warszawa 1998, s. 191-195. Łotocki Ł., Obcość etniczna w perspektywie socjologiczno – politologicznej, Warszawa 2009, s. 131-140. Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2013, s. 139-159. Babiński G., Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004, s. 7-36. Sadowski A., Obywatelstwo i tożsamość w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo [w:] M. Bieńkowska Ptasznik, K. Krzysztofek, A. Sadowski (red.), Obywatelstwo i tożsamość w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo i na pograniczach, Białystok 2006, s. 17-35. Bojar H., Mniejszości społeczne w państwie i społeczeństwie III Rzeczpospolitej Polskiej, Wrocław 2000, s. 77-117. (rozdz. II). Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2013, s. 111-138 (rozdz. 4 Stereotypy i uprzedzenia narodowe). Jasińska – Kania A., Łodziński S., Wprowadzenie. Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce. Koncepcje teoretyczne i badania empiryczne [w:] Jasińska – Kania A., Łodziński S. (red.), Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce. Mniejszości narodowe, imigranci, uchodźcy, warszawa 2009, s. 7-35. Rokicki J., Kolor, pochodzenie kultura, Kraków 2002, s. 101-141. Śliz A., Szczepański M. S., Wielokulturowość i jej socjologiczny sens. Festival caravan czy wielokulturowe street party?, „Studia Socjologiczne”, nr 4 (203) 2011, s. 7-25. |
W cyklu 2022/23_Z:
Babiński G., Etniczność [w:] Z. Bokszański i in. (red.), Encyklopedia socjologii, t.1, Warszawa 1998, s. 191-195. Łotocki Ł., Obcość etniczna w perspektywie socjologiczno – politologicznej, Warszawa 2009, s. 131-140. Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2013, s. 139-159. Babiński G., Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004, s. 7-36. Sadowski A., Obywatelstwo i tożsamość w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo [w:] M. Bieńkowska Ptasznik, K. Krzysztofek, A. Sadowski (red.), Obywatelstwo i tożsamość w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo i na pograniczach, Białystok 2006, s. 17-35. Bojar H., Mniejszości społeczne w państwie i społeczeństwie III Rzeczpospolitej Polskiej, Wrocław 2000, s. 77-117. (rozdz. II). Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2013, s. 111-138 (rozdz. 4 Stereotypy i uprzedzenia narodowe). Jasińska – Kania A., Łodziński S., Wprowadzenie. Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce. Koncepcje teoretyczne i badania empiryczne [w:] Jasińska – Kania A., Łodziński S. (red.), Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce. Mniejszości narodowe, imigranci, uchodźcy, warszawa 2009, s. 7-35. Rokicki J., Kolor, pochodzenie kultura, Kraków 2002, s. 101-141. Śliz A., Szczepański M. S., Wielokulturowość i jej socjologiczny sens. Festival caravan czy wielokulturowe street party?, „Studia Socjologiczne”, nr 4 (203) 2011, s. 7-25. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: