Socjologia grup mniejszościowych i etnicznych WSE-SO-SGMiE
Na zajęciach Socjologia grup mniejszościowych i etnicznych zaplanowano omówienie społecznych mechanizmów i problemów towarzyszących funkcjonowaniu grup mniejszościowych w społeczeństwach przyjmujących: migracje, dyskryminacja i nierówne traktowanie, asymilacja, integracja. Omówiony zostanie także szerszy kontekst funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce i na świecie w perspektywie wielokulturowości, przebudzenia regionalizmów i oddziaływania procesów globalizacji.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką grup mniejszościowych i etnicznych w perspektywie socjologii. W trakcie kursu analizowane będą zagadnienia teoretyczne, porządkujące wiedzę w zakresie problematyki narodu i mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych, metodologii badan nad etnicznością. Omówiony zostanie stan badań socjologicznych w tym zakresie, jak również system ochrony mniejszości w Polsce i Europie. Ponadto, zaplanowano omówienie społecznych mechanizmów i problemów towarzyszących funkcjonowaniu grup mniejszościowych w społeczeństwach przyjmujących: migracje, dyskryminacja i nierówne traktowanie, asymilacja, integracja. Omówiony zostanie także szerszy kontekst funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce i na świecie w perspektywie wielokulturowości, przebudzenia regionalizmów i oddziaływania procesów globalizacji.
W cyklu 2025/26_Z:
Na zajęciach Socjologia grup mniejszościowych i etnicznych zaplanowano omówienie społecznych mechanizmów i problemów towarzyszących funkcjonowaniu grup mniejszościowych w społeczeństwach przyjmujących: migracje, dyskryminacja i nierówne traktowanie, asymilacja, integracja. Omówiony zostanie także szerszy kontekst funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce i na świecie w perspektywie wielokulturowości, przebudzenia regionalizmów i oddziaływania procesów globalizacji. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką grup mniejszościowych i etnicznych w perspektywie socjologii. W trakcie kursu analizowane będą zagadnienia teoretyczne, porządkujące wiedzę w zakresie problematyki narodu i mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych, metodologii badan nad etnicznością. Omówiony zostanie stan badań socjologicznych w tym zakresie, jak również system ochrony mniejszości w Polsce i Europie. Ponadto, zaplanowano omówienie społecznych mechanizmów i problemów towarzyszących funkcjonowaniu grup mniejszościowych w społeczeństwach przyjmujących: migracje, dyskryminacja i nierówne traktowanie, asymilacja, integracja. Omówiony zostanie także szerszy kontekst funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce i na świecie w perspektywie wielokulturowości, przebudzenia regionalizmów i oddziaływania procesów globalizacji. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
EW: Student zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające socjologii grup mniejszościowych i etnicznych oraz ma wiedzę o procesach zmian struktur grup mniejszościowych i etnicznych. Student zna instytucje społeczne wspierające grupy mniejszościowe i etniczne
EU: Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą grup mniejszościowych i etnicznych. Również w tym zakresie potrafi pozyskiwać
dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie tematów podjętych na zajęciach. Student analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów dotyczących mechanizmów wykluczenia społecznego związanego z grupami mniejszościowymi i etnicznymi, proponuje w tym zakresie odpowiednie rozwiązania. Student po zakończeniu zajęć potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne dotyczące tematów podjętych na zajęciach.
EK: Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę na podstawie omawianej literatury przedmiotu oraz treści konwersatorium zaprezentowanych przez wykładowcę.
Opis ECTS:
- obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne są 2 nieobecności bez usprawiedliwienia) - 15 h
- przygotowanie do zajęć, w tym lektura literatury przedmiotu - 15 h
- przygotowanie oraz zaprezentowanie prezentacji dotyczącej wybranej mniejszości narodowej lub etnicznej - 10 h
- przygotowanie do zaliczenia końcowego (w formie artykułu dotyczącego wybranej grupy mniejszości narodowej lub etnicznej) - 20 h
60 h : 30 h = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
na ocenę 5 student 95% i więcej spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 4,5 student 86% - 94% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 4 student 80% - 85% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 3,5 student 70% - 79% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 3 student 60% - 69% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
na ocenę 2 student poniżej 60% spełnia przedmiotowe efekty uczenia się oparte na literaturze przedmiotu oraz treści konwersatorium
Literatura
Literatura uzupełniająca:
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.)
W cyklu 2025/26_Z:
Barwiński, M. (2004). Pojęcie narodu oraz mniejszości narodowej i etnicznej w kontekście geograficznym, politycznym i socjologicznym. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 5, 58–73. Eriksen, T. H. (2013). Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kurzępa, E. (2021). Definicja mniejszości narodowych i etnicznych w polskim prawodawstwie na tle rozwiązań międzynarodowych. W: M. Butrymowicz, P. Kroczek (red.), Rodzina, ekonomia i migracja. Ujęcie prawne i socjologiczno-ekonomiczne (s. 81–121). Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJP2. Nikitorowicz, J., & Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 2(15). Rada Europy (2023). Podręcznik do opracowywania szkoleń w zakresie kompetencji międzykulturowych. Strasburg: Rada Europy. Dostęp online: https://rm.coe.int/podrecznik-opracowania-szkolenia-w-zakresie-kompetencji-miedzykulturow/1680acbc84 Rykała, A. (2014). Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce z perspektywy geografii politycznej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 17, 63–111. Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. (Dz. U. 2005 Nr 17, poz. 141, z późn. zm.). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: