Socjologia badania opinii publicznej WSE-SO-SBOP
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego i społecznego, także w zakresie budowania więzi społecznych (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów.
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu badania opinii publicznej, uświadomienie roli i wpływu sondaży na rzeczywistość społeczną a w szczególności rzeczywistość polityczną.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; ma pogłębioną wiedzę na temat więziotwórczej roli opinii publicznej; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej.
Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy).
Kompetencje:
Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej, właściwie czyta sondaże opinii publicznej. Rozróżnia sondaże badania opinii od badań pogłębionych nad świadomością społeczną. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy.
Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:
30 godzin zajęć
30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu na e.uksw.edu.pl
25 godzin przygotowanie do zajęć (poznanie aktualnych wydarzeń społecznych i politycznych w kraju i za granicą; wyniki aktualnych sondaży) - dyskusja na zajęciach
5 godzin konsultacji
W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę 2: student nie posiada wiedzy teoretycznej na temat opinii publicznej - nie zna definicji i koncepcji opinii publicznej, historii badania opinii publicznej, roli opinii publicznej w świadomości społecznej, funkcji opinii, nie wie jak bada się opinię publiczną, nie umie powiedzieć nic o instytucjonalizacji opinii publicznej, jej roli w budowaniu więzi społecznych; nie wie jaki jest związek badań opinii publicznej z propagandą i ze środkami masowego przekazu; nie umie wyjaśnić czym są sondaże opinii publicznej i jak je należy odczytywać; nie orientuje się w aktualnych wydarzeniach społeczno-politycznych.
Na ocenę 3, 3,5: student posiada jedynie podstawową wiedzę teoretycznej na temat opinii publicznej - słabo orientuje się w definicjach i koncepcjach opinii publicznej, w historii badania opinii publicznej, roli opinii publicznej w świadomości społecznej, funkcji opinii; w niewielkim stopniu wie jak bada się opinię publiczną, w na poziomie podstawowym orientuje się w instytucjonalizacji opinii publicznej, jej roli w budowaniu więzi społecznych; słabo orientuje się jaki jest związek badań opinii publicznej z propagandą i ze środkami masowego przekazu; umie minimalnie wyjaśnić czym są sondaże opinii publicznej i jak je należy odczytywać; ma słabą orientację w aktualnych wydarzeniach społeczno-politycznych.
Na ocenę 4, 4,5: : student posiada dobrą wiedzę teoretycznej na temat opinii publicznej - dobrze orientuje się w definicjach i koncepcjach opinii publicznej, w historii badania opinii publicznej, roli opinii publicznej w świadomości społecznej, funkcji opinii; wie jak bada się opinię publiczną, na wysokim poziomie orientuje się w instytucjonalizacji opinii publicznej oraz jej roli w budowaniu więzi społecznych; dobrze wie i umie wyjaśnić jaki jest związek badań opinii publicznej z propagandą i ze środkami masowego przekazu; potrafi ukazać rolę sondaży opinii publicznej i umie je należycie odczytywać; ma dobrą orientację w aktualnych wydarzeniach społeczno-politycznych.
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą wiedzę teoretycznej na temat opinii publicznej - bardzo dobrze orientuje się w definicjach i koncepcjach opinii publicznej, w historii badania opinii publicznej, roli opinii publicznej w świadomości społecznej, funkcjach opinii; bardzo dobrze wie jak bada się opinię publiczną i na bardzo zaawansowanym poziomie orientuje się w instytucjonalizacji opinii publicznej oraz jej roli w budowaniu więzi społecznych; bardzo dobrze rozumie i umie wyjaśnić jaki jest związek badań opinii publicznej z propagandą i ze środkami masowego przekazu; bardzo dobrze potrafi ukazać rolę sondaży opinii publicznej i umie je należycie odczytywać; świetnie orientuje się w aktualnych wydarzeniach społeczno-politycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: