Socjologia życia publicznego WSE-SO-SŻP
Konwersatorium - Socjologia życia publicznego dotyczy analizy szeroko rozumianego wymiaru życia społecznego jakim jest udział w życiu publicznym. Poruszane zagadnienia będą brały pod uwagę szczególnie kwestię istnienia i relacji w obrębie struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych,
prawnych, ekonomicznych). Istotnymi zagadnieniami rozpatrywanymi będą kwestie władzy, dyskursu, propagandy, idei i norm społecznych. Kwestie dotyczące aktorów życia społecznego oraz tego, w jaki sposób jednostka przejawia swoją aktywność społeczną i zaangażowanie. W tym aspekcie omówione zostaną kwestie wykluczenia społecznego jak i przejawy patologii życia publicznego. Podejmowane tematy będą odniesieniem zarówno do klasycznych, jak i współczesnych tekstów dot. życia publicznego, jego znaczenia i wpływu na kreację społeczną. Studiowanie porządku publicznego będzie oparte o ustalenia klasyków tej subdyscypliny socjologicznej - zarówno Ervinga Goffmana, jak również Jurgena Habermasa. Podsumowaniem i niejako konkluzją z zajęć będzie temat dyskusyjny dotyczący polskiego życia publicznego oraz ogólnego zagadnienia opinii publicznej.
Treści merytoryczne:
0. Zachowania społeczne w miejscach publicznych – zarys porządku publicznego wg Ervinga Goffmana (2,5 godz.);
I. Sfera publiczna i jej modyfikacje, hybrydalność przestrzeni publicznej (2,5 godz.);
II. Aksjologiczna sfera życia publicznego. Kapitały społeczne (2,5 godz.);
III. Orientacje prospołeczne a więź międzyludzka. Zarys teorii wymiany (2,5 godz.);
IV. Współpraca międzyjednostkowa: pułapki społeczne i dobro publiczne (2,5 godz.);
V. Instytucjonalizacja i legitymizacja roszczeń w przestrzeni publicznej (2,5 godz.);
VI. Pojęcie ojczyzny i narodu wg Stanisława Ossowskiego (2,5 godz.);
VII. Koncepcje państwa i patologie władzy (korupcja) (2,5 godz.);
VIII. Pojęcie konfliktu społecznego (2,5 godz.);
IX. Zbiorowi aktorzy życia publicznego. Problematyka marginalizacji i wykluczenia cyfrowego (2,5 godz.);
X. Społeczeństwo obywatelskie (2,5 godz.);
XI. Dyskurs publiczny i opinia publiczna (2,5 godz.).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności o ich istotnych elementach związanych ze sferą publiczną. Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej w obszarach ideologii, aksjologii, współpracy międzyjednostkowej, patologii społecznej i występujących w nich zjawisk.
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego. Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych ze sfery publicznej i prywatnej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia, m.in. w zakresie wykluczenia cyfrowego czy też orientacji prospołecznych.
ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje - 2
lektura i analiza tekstów - 18
przygotowanie do egzaminu - 10
SUMA GODZIN 60 [60:30=2]
LICZBA ECTS = 2
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje sfery publicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz bogato opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku).
Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie przedstawić definicje sfery publicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób wystarczający odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz hasłowo opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku).
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić definicje sfery publicznej. W sposób mało przekonujący odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz śladowo opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku).
Na ocenę niedostateczną (ndst) student nie potrafi przedstawić definicji socjologii życia publicznego ani żadnych związanych z nią kontekstów. Nie potrafi odwołać się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz nie prezentuje wiedzy odnośnie aspektów sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Uwagi
W cyklu 2020/21_L:
+ znajomość współczesnych teorii socjologicznych; |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: