Rozwiązywanie konfliktów w organizacji WSE-SO-RKwO
Tematy zajęć:
1. Geneza, istota, typy oraz fazy przebiegu konfliktów,
2. Sposoby i narzędzia zarządzania konfliktami w organizacji,
3. Wpływ komunikacji na sytuacje konfliktowe. Wybrane techniki komunikacyjne sprzyjające zapobieganiu i rozwiązywaniu konfliktów,
4. Rola menedżera w systemie zarządzania konfliktami,
5. Rola i znaczenie negocjacje i mediacji.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
ma wiedzę o genezie, istocie, typach oraz fazach konfliktów oraz występujących między nimi prawidłowościach,
ma rozszerzoną wiedzę o sposobach i narzędziach zarządzania konfliktami w organizacji, pogłębioną o rolę komunikacji w tych procesach
zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, roli menedżera w systemie zarządzania organizacjami, a także identyfikowania określonych prawidłowości w tym obszarze.
Umiejętności:
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w sytuacji konfliktowej i jako menedżer (rola) jest w stanie zaproponować adekwatne sposoby zachowania się,
posiada umiejętność samodzielnego zaproponowania strategii oraz taktyki w obliczu sytuacji konfliktowej w organizacji przyjmując rolę pracownika,
posiada umiejętność rozumienia i analizowania sytuacji konfliktowych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach organizacji,
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne:
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu,
potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
PUNKTY ECTS: 3
Aktywność studenta: Nakład pracy w godz.:
udział w konwersatorium - 30
konsultacje - 5
przygotowanie na zajęcia - 25
praca w grupie (inscenizacje i case studies) - 30
SUMA GODZIN - 90 - 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma wiedzy o genezie, istocie, typach oraz fazach konfliktów oraz występujących między nimi prawidłowościach; nie ma rozszerzonej wiedzy o sposobach i narzędziach zarządzania konfliktami w organizacji, pogłębioną o rolę komunikacji w tych procesach; nie zna w sposób pogłębiony wybranych metod i narzędzi opisu, roli menedżera w systemie zarządzania organizacjami, a także identyfikowania określonych prawidłowości w tym obszarze.
Na ocenę 3 (dst) student ma dostateczną wiedzę o genezie, istocie, typach oraz fazach konfliktów oraz występujących między nimi prawidłowościach; ma dostatecznie rozszerzoną wiedzę o sposobach i narzędziach zarządzania konfliktami w organizacji, pogłębioną o rolę komunikacji w tych procesach; zna dostatecznie w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, roli menedżera w systemie zarządzania organizacjami, a także identyfikowania określonych prawidłowości w tym obszarze.
Na ocenę 4(db) student ma dobrą wiedzę o genezie, istocie, typach oraz fazach konfliktów oraz występujących między nimi prawidłowościach; ma dobrze rozszerzoną wiedzę o sposobach i narzędziach zarządzania konfliktami w organizacji, pogłębioną o rolę komunikacji w tych procesach; zna dobrze w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, roli menedżera w systemie zarządzania organizacjami, a także identyfikowania określonych prawidłowości w tym obszarze.
Na ocenę 5(bdb) student ma bardzo dobrą wiedzę o genezie, istocie, typach oraz fazach konfliktów oraz występujących między nimi prawidłowościach; ma bardzo dobrze rozszerzoną wiedzę o sposobach i narzędziach zarządzania konfliktami w organizacji, pogłębioną o rolę komunikacji w tych procesach; zna bardzo dobrze w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, roli menedżera w systemie zarządzania organizacjami, a także identyfikowania określonych prawidłowości w tym obszarze.
Umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student nie posiada umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w sytuacji konfliktowej i jako menedżer (rola) nie jest w stanie zaproponować adekwatnych sposobów zachowania się; nie posiada umiejętności samodzielnego zaproponowania strategii oraz taktyki w obliczu sytuacji konfliktowej w organizacji przyjmując rolę pracownika; nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania sytuacji konfliktowych, rozszerzonej o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach organizacji; nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Na ocenę 3 (dst) student posiada dostateczne umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w sytuacji konfliktowej i jako menedżer (rola) jest w stanie zaproponować adekwatne sposoby zachowania się; posiada dostateczne umiejętności samodzielnego zaproponowania strategii oraz taktyki w obliczu sytuacji konfliktowej w organizacji przyjmując rolę pracownika; posiada dostateczne umiejętności rozumienia i analizowania sytuacji konfliktowych, rozszerzone o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach organizacji; potrafi dostatecznie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Na ocenę 4 (db) student posiada dobre umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w sytuacji konfliktowej i jako menedżer (rola) jest w stanie zaproponować adekwatne sposoby zachowania się; posiada dobre umiejętności samodzielnego zaproponowania strategii oraz taktyki w obliczu sytuacji konfliktowej w organizacji przyjmując rolę pracownika; posiada dobre umiejętności rozumienia i analizowania sytuacji konfliktowych, rozszerzone o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach organizacji; potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Na ocenę 5 (bdb) student posiada bardzo dobre umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w sytuacji konfliktowej i jako menedżer (rola) jest w stanie zaproponować adekwatne sposoby zachowania się; posiada bardzo dobre umiejętności samodzielnego zaproponowania strategii oraz taktyki w obliczu sytuacji konfliktowej w organizacji przyjmując rolę pracownika; posiada bardzo dobre umiejętności rozumienia i analizowania sytuacji konfliktowych, rozszerzone o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach organizacji; potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2 (ndst) student nieprawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; potrafi dostatecznie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; potrafi dobrze myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; potrafi bardzo dobrze myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Literatura
Carre, C. (2008). Sztuka rozwiązywania konfliktów. Wydawnictwo Videograf II, Warszawa.
Edelmann, R. J. (2008). Konflikty w pracy. Skąd się biorą? Jak je rozwiązywać?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Broniewska, G. (2015). Zarządzanie konfliktem jako istotna kompetencja współczesnego menedżera. Katedra Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kłusek, B. (2012). Metody zarządzanie konfliktem w organizacjach. Instytut transportu i handlu morskiego, Gdańsk.
Potocki, A. (2005). Nowoczesne metody zarządzania konfliktem w organizacjach. Zeszyty naukowe nr 672, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
Sikorski Cz. (2005). Język komunikacji społecznej w organizacji. Wyd. C.H.Beck, Warszawa.
Penc, J. (2010). Komunikacja i negocjowanie w organizacji. Wyd. Difin, Warszawa.
Wincz, A. (2010). Negocjacje: jednostka, organizacja, kultura. Wyd. Difin, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: