Psychologia społeczna WSE-SO-PsychSpoł
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do zajęć - zakres tematów i kryteria zaliczenia przedmiotu. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.
2. Metody badawcze stosowane w psychologii.
3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.
4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.
5. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.
6. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.
7. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Dysonans a kształtowanie postaw.
8. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.
9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.
11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Kształtowanie profesjonalnego wizerunku.
12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.Atrakcyjność społeczna.
13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.
14. Agresja i zachowania prospołeczne - przyczyny, teorie, zapobieganie agresji, kształtowanie postaw prospołecznych.
15. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.
Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student:
SO1_W02
Posiada wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki oraz miejsca wśród innych nauk, a zwłaszcza jej relacji w odniesieniu do socjologii.
SO1_W05
Zna i rozumie działanie czynników wyznaczających więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem; Posiada wiedzę na temat oddziaływania na jednostkę informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego i i innych uwarunkowań społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie oraz rządzących nimi prawidłowości.
SO1_W06
Ma podstawową wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i szerszym otoczeniu społecznym; Ma także wiedzę o człowieku, a zwłaszcza o psychologicznych aspektach jego zachowań; Posiada wiedzę na temat systemu poznawczego człowieka, kształtowania postaw, sposobów podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji, negocjacji, jak też innych czynników kształtujących relacje interpersonalne.
Umiejętności
student:
SO1_U03
Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej;
SO1_U06
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów w obrębie zachowań społecznych jednostki. Potrafi argumentować swój punkt widzenia w oparciu o zdobyta wiedzę naukową.
SO1_U07
Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii społecznej i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia.
SO1_U12
Rozumie potrzebę dalszej nauki i ciągłego zdobywania wiedzy na temat społecznych zachowań człowieka w oparciu o źródła naukowe.
Kompetencje społeczne
student:
SO1_K04
Potrafi zdobywać i doskonalić swoją wiedzę oraz umiejętności. Rozumie potrzebę jej doskonalenia.
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z zaliczenia pisemnego. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków.
Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Bardzo dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma bardzo dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Bardzo dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.
Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.
Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.
Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Niedostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma niedostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma niedostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Niedostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.
Literatura
Lektura podstawowa:
Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;
Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;
Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.
Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.
Lektura uzupełniająca:
Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.
Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
W cyklu 2022/23_L:
Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: