Przygotowanie i realizacja projektu badawczego WSE-SO-PiRPB
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach;
Student pozna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące;
Student zdobędzie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
oraz będzie potrafił wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii;
Student udoskonali kompetencje w zakresie przygotowania projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: punkty ECTS:
udział w zajęciach: 30 h
przygotowanie w grupach kolejnych etapów projektu: 30 h
samodzielna praca z tekstem/ analiza danych: 30h
Suma godzin: 90 h = 3 ECTS
(w tym bezpośredni kontakt z Nauczycielem Akademickim - 30 h - 1 ECTS | W cyklu 2023/24_Z: Udział w zajęciach - bezpośredni kontakt z wykładowcą (zajecie w formie wykładu i konsultacji) - 30 godz.
Przygotowanie projektu w grupach - praca własna studenta - 60 godz.
Suma godzin: 90 godz. = 3 ETCS | W cyklu 2022/23_Z: punkty ECTS:
udział w zajęciach: 30 h
przygotowanie w grupach kolejnych etapów projektu: 30 h
samodzielna praca z tekstem: 30h
Suma godzin: 90 h = 3 ECTS
(w tym bezpośredni kontakt z Nauczycielem Akademickim - 30 h - 1 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza - student zna podstawową siatkę pojęciową w zakresie badań społecznych, korzysta ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych, interpretuje zjawiska społeczne,
umiejętności - student posiada umiejętność opracowania projektu badawczego w zakresie problemów społecznych;
kompetencje - student zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań w zakresie problemów społecznych, jest wrażliwy na kwestie społeczne i potrafi pracować w zespole;
umiejętności identyfikowania i analizy kwestii społecznych w nawiązaniu do określonego paradygmatu heurystycznego.
Kryteria oceniania
efekt kształcenia - wiedza:
- na ocenę dst. student zna podstawowe pojęcia w zakresie badań społecznych, w ograniczonym stopniu potrafi korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych; student potrafi opracować w zespole projekt badawczy, jednak w stopniu umiarkowanym korzysta z dostępnej w wybranej przez niego problematyce literatury oraz potrafi przedstawić "suche" wyniki badań własnych bez ich analizy;
- na cenę db. student zna podstawowe pojęcia w zakresie badań społecznych, oraz umie korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych; student potrafi opracować w zespole projekt badawczy z wykorzystaniem literatury dotyczącej omawianego przez niego problemu badawczego oraz potrafi przedstawić wyniki badań a także dokonać ich analizy;
- na ocenę bdb. student zna podstawowe pojęcia w zakresie badań społecznych oraz potrafi korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych oraz interpretuje zjawiska społeczne; student potrafi opracować w zespole projekt badawczy z wykorzystaniem literatury dotyczącej omawianego przez niego problemu badawczego oraz potrafi przedstawić wyniki badań własnych a także dokonać ich analizy oraz prowadzić dyskusję dotyczącą osiągniętych wyników prowadzonych badań, proponować dalsze projekty badawcze w wybranej problematyce;
Literatura
Babbie Earl, 2003, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa
Silverman David, 2009, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa
Silverman David, 2009, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa
Nowak Stefan, 2008, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa
Oppenheim, 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i s-ka, Poznań
Gibbs Graham, 2011, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa;
Angrosino Michael, 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: