Psychologia zarządzania WSE-SO-PZ
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje).
2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja.
3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych.
4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika;
5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji.
6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości.
7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania.
8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera;
9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera;
10. Proces kierowania ludźmi - c.d.
11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna.
12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia
12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach.
13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój.
14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie.
15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S02_W05
Student posiada rozszerzoną wiedzę o postawach społecznych i zachowaniach człowieka w organizacji.
S02_W06
Student zna w pogłębiony sposób metody i narzędzia pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych. Zna zasady tworzenia opisu stanowiska i profilu osobowego pracownika. Zna w sposób pogłębiony metody rekrutacji i selekcji zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich psychologicznego wymiaru, style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, specyfikę komunikacji i konfliktów w organizacji oraz problematykę stresu zawodowego i kultury organizacyjnej.
S02_W12
Student zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju organizacji od strony prowadzenia indywidualnej przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem kwestii o charakterze psychologicznym.
S02_U05
Student sprawnie posługuje się normami i regułami zawodowymi kształtującymi proces zarządzania, potrafi posłużyć się nimi w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii zarządzania.
S02_U08
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w obszarze psychologicznych aspektów zarządzania, z zastosowaniem odpowiedniej metody.
SO2_U09
Posiada umiejętność przygotowywania krótkich prac pisemnych w zakresie podejmowanych na zajęciach tematów.
SO2_U12
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
S02_K02
Student prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z psychologicznym aspektem zarządzania zasobami ludzkimi odwołując się do naukowych uzasadnień.
S02_K05
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
W trakcie wykładów studenci otrzymują do wypełnienia krótkie zadanie. Planowanych jest łącznie 10 zadań. Większość zadań ma charakter zespołowy, ale przewidziane są również zadania indywidualne, w tym krótkie prace pisemne.
Wynik zadania jest oceniany na skali od 0 do 3.
0 - nieprawidłowo wykonane zadanie;
1- są błędy, ale większość zadania jest poprawnie wykonana i student po konsultacji rozumie, jak błędy poprawić;
2 - praca w większości wykonana poprawnie, choć zawierające drobne i niezbyt poważne błędy
3 - zadanie wykonane bezbłędnie.
Suma zebranych w semestrze punktów pozwala na postawienie oceny w ramach zaliczenia.
Na koniec semestru studenci piszą także zaliczenie z całego materiału. Suma punktów z zadań oraz zaliczenia stanowi podstawę do postawienia oceny.
Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Bardzo dobrze zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Bardzo dobrze zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Bardzo dobrze zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Bardzo dobrze posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i trafnie analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem.
Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Dobrze zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Dobrze zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Dobrze zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Dobrze posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem.
Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Dostatecznie zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Dostatecznie zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Dostatecznie zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Dostatecznie posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem.
Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Niedostatecznie zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Niedostatecznie zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, nie potrafi analizować ich psychologicznego wymiaru. Niedostatecznie zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Niedostatecznie posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem.
W sytuacji, kiedy student z ważnych przyczyn nie może uczestniczyć w danych zajęciach, indywidualnie uzupełnia brakujący materiał i zadanie podczas konsultacji i/lub na ostatnich zajęciach.
Literatura
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002.
Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003.
Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008.
Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003.
Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014.
Lektura uzupełniająca:
Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014.
Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002.
Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
W cyklu 2022/23_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
W cyklu 2023/24_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: