Mediacje WSE-SO-M
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów i warunki zaliczenia.
Mediacje jako forma rozwiązywania sporów
2. Konflikty społeczne - pojęcie, detektory, cechy, typologie,
3. Przyczyny i funkcje konfliktów - ujęcie: ogólne, interpersonalne i relacyjne, perspektywa praktyczna
4. Konflikty - dynamika i strategie rozwiązywania.
5. Mediacje - pojęcie, cel i rodzaje. Zakres spraw podlegających mediacjom.
6. Przeciwwskazania do prowadzenia mediacji.
7. Historia i rozwój mediacji w Polsce i na świecie.Podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce.
8. Zasady mediacji. Etapy postępowania mediacyjnego.
10. Techniki mediacyjne - redukcja konfliktu.
11. Komunikacja interpersonalna w mediacjach. Techniki usprawniania komunikacji w mediacjach.
12. Porozumienie w mediacjach. Techniki uzgadniania obszarów porozumienia. Inne powszechnie stosowane w mediacjach techniki.
13. Osoba mediatora - osobowość, kompetencje.
14. Etyczny wymiar mediacji. Skuteczność mediacji.
15. Podsumowanie zajęć. Test. Uzupełnianie zadań.
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S02_W07
Posiada wiedzę na temat konfliktów społecznych - ich rodzajów, dynamiki, strategii rozwiązywania;
Ma wiedzę na temat rodzajów mediacji i zakresu spraw im podlegających;
Zna i rozumie zasady prowadzenia mediacji;
Zna podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce;
Zna i rozumie zasady dotyczące procesu komunikacji w mediacjach.
S02_W08
Posiada pogłębioną wiedzę na temat uwarunkowań prawnych i zasad dotyczących prowadzenia mediacji. Posiada wiedzę na temat etycznego wymiaru mediacji. Zna techniki niezbędne do przeprowadzenia procesu mediacji oraz etapy działań.
S02_U06
Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie rozwiązywania konfliktów metodą mediacji, rozszerzoną o analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy w określonych okolicznościach.
S02_U07
Posiada umiejętność samodzielnego prowadzenia postępowania mediacyjnego;
S02_U08
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak konflikty, komunikacja, mediacja, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej oceny tych zjawisk w wybranych obszarach oraz zastosowania adekwatnych technik mediacyjnych.
S02_U12
Potrafi współpracować w grupie skutecznie dążąc do rozwiązania analizowanego sporu.
S02_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia się w celu pełnienia roli mediatora.
S02_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
Kryteria oceniania
Podczas zajęć obejmujących treści ujmujące mediacje z praktycznego punktu widzenia studenci przygotowują zadania zespołowe bezpośrednio związane z prowadzeniem postępowania mediacyjnego.
Zaplanowanych jest 6 ćwiczeń. Skala punktów za każde ćwiczenie jest od 0 do 3.
O - brak wiedzy i umiejętności
1 - część zadania wykonana jest poprawnie,jest jednak jakiś istotny błąd lub kilka drobnych.
2 - zadanie generalnie wykonane jest poprawnie, ale są pojedyncze drobne błędy.
3 - zadanie wykonane jest bezbłędnie.
W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach student indywidualnie uzupełnia zadanie i materiał podczas konsultacji.
Ponadto, na koniec semestru studenci piszą test.
Kryterium oceny stanowi więc wynik testu i punkty za zadania.
Punktacja: Ćwiczenia max. 18p. + Test max. 18p = 36p.
20-23 dst
24-26 dst+
27-29 db
30-32 db+
33-36 bdb
Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat konfliktów społecznych oraz rodzajów mediacji i rodzaju podlegających im spraw. Ma bardzo dobrą wiedzę o zasadach prowadzenia mediacji, ich podstawach prawnych i etycznych oraz zasadach komunikacji w mediacjach. Bardzo dobrze zna etapy działań i techniki postępowania mediacyjnego oraz potrafi się nimi sprawnie posługiwać. Bardzo dobrze potrafi realizować poszczególne etapy postępowania mediacyjnego indywidualnie oraz w ramach działań zespołu.
Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat konfliktów społecznych oraz rodzajów mediacji i rodzaju podlegających im spraw. Ma dobrą wiedzę o zasadach prowadzenia mediacji, ich podstawach prawnych i etycznych oraz zasadach komunikacji w mediacjach. Dobrze zna etapy działań i techniki postępowania mediacyjnego oraz potrafi się nimi dobrze posługiwać. Dobrze potrafi realizować poszczególne etapy postępowania mediacyjnego indywidualnie oraz w ramach działań zespołu.
Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat konfliktów społecznych oraz rodzajów mediacji i rodzaju podlegających im spraw. Ma dostateczną wiedzę o zasadach prowadzenia mediacji, ich podstawach prawnych i etycznych oraz zasadach komunikacji w mediacjach. Dostatecznie zna etapy działań i techniki postępowania mediacyjnego oraz potrafi się nimi dostatecznie posługiwać. Dostatecznie potrafi realizować poszczególne etapy postępowania mediacyjnego indywidualnie oraz w ramach działań zespołu.
Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat konfliktów społecznych oraz rodzajów mediacji i rodzaju podlegających im spraw. Ma niedostateczną wiedzę o zasadach prowadzenia mediacji, ich podstawach prawnych i etycznych oraz zasadach komunikacji w mediacjach. Niedostatecznie zna etapy działań i techniki postępowania mediacyjnego oraz nie potrafi się nimi dostatecznie posługiwać. Niedostatecznie potrafi realizować poszczególne etapy postępowania mediacyjnego indywidualnie oraz w ramach działań zespołu.
Literatura
Literatura podstawowa:
E. Gmurzyńska, R. Borek (red.), Mediacje - teoria i praktyka, Oficyna Wolters kluwer Polska, Warszawa 2009.
Ch. W. Moore, Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 20212.
Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2002.
S. Pieckowski, Mediacja w sprawach gospodarczych, Ministerstwo Sprawiedliwości,
Warszawa 2011.
A. Gójska, Mediacje rodzinne, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011.
A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011.
A.K. Duda, Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa 2019.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. |
W cyklu 2022/23_L:
Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: