Komunikacja międzykulturowa we współczesnym świecie WSE-SO-KMWWŚ
Przedmiot wprowadza w szeroko pojętą dziedzinę nauk o komunikowaniu z perspektywy socjologicznej z elementami nauk humanistycznych. Szczególnym obszarem przywołania jest antropologia kulturowa oraz filozoficzna, eksponująca personalistyczny wymiar analiz kulturowych. Zasadniczym uzupełnieniem analiz jest perspektywa międzykulturowa, która odróżnia się od wielokulturowej i transkulturowej. . Nakreślone zostają atrybuty komunikowania jako interakcji społecznej ze szczególnym odniesieniem do takich jej cech jak podmiotowość, intencjonalność ale także kontekstualność oraz społeczna dynamika warunkujących je wartości. Wskazano w jaki sposób wymiar aksjologiczny dopełnia fundamentalną obserwację interakcji społecznych. Omówiono humanistyczny paradygmat analizy komunikowania oraz przyczyny krytycznego stosunku do analiz behawioralnych, semiotycznych i kognitywnych jako przyczyn redukcjonizmu w naukach o komunikowaniu. Wskazano na praktyczną wartość rozwoju umiejętności i nauk komunikacyjnych w dobie globalizacji, która ukazuje nie tylko unifikację, ale w równej mierze dywersyfikację procesów kulturowych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2025/26_Z: fakultatywny dowolnego wyboru |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.) Student nabywa wiedzę rozpoznania procesów komunikowania jako procesów interakcji społecznej. 2.) poznaje teoretyczne konteksty określające przedmiot i funkcje nauk o komunikowaniu, 3.) potrafi określić atrybuty procesów komunikowania ze szczególnym odniesieniem do podmiotowego wymiaru działań komunikacyjnych, 4.) nabywa umiejętność wskazania praktycznych wymiarów komunikacji międzykulturowej w świecie wielokulturowym, 5.) jest w stanie wskazać na wartości warunkujące skuteczne procesy komunikacyjne, 6.) definiuje i diagnozuje bariery komunikacyjne w różnych kontekstach kulturowych, 7) wskazuje kompetencje międzykulturowe ważne w świecie współczesnym, 8.) rozpoznaje wyzwania relacji międzykulturowych w dobie redukcji tożsamości kulturowych
Kryteria oceniania
Czytelnictwo omawianych w czasie zajęć tekstów, udział w realizacji zadań zespołowych podejmowanych w czasie zadań, uczestnictwo w dyskusji, pomyślne zaliczenie testu końcowego
Literatura
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
L. Korporowicz, Komunikowanie dziedzictwa kulturowego, Księgarnia Akademicka, Kraków 2024
Z.W. Dudek, A. Pankala, Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe, Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 2008,
Literatura uzupełniająca:
P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005,
M. Castells, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
J. Urry, Socjologia mobilności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009,
rozdziały:
A. Giddens, Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Zysk i S-ka, Warszawa 2003,
U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Modernizacja refleksyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, rozdział: 2. Życie w społeczeństwie posttradycyjnym
U. Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004, rozdział: Część druga: Indywidualizacja nierówności społecznych. Detradycjonalizacja form życia społeczeństwa przemysłowego
L. Korporowicz, Osobowość interaktywna w dobie interakcji kultur, w: Teoria socjologiczna Floriana Znanieckiego a wyzwania XXI wieku, red. E. Hałas Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1999
T. Paleczny, Interpersonalne stosunki międzykulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, rozdział: VI. Modele interpersonalnych stosunków międzykulturowych, VII. Wielokulturowość i pluralizm, VIII. Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie
L. Korporowicz, Komunikacja symboliczna w rozwoju tożsamości kulturowej, w: Tożsamość polska w odmiennych kontekstach, red. L. Dyczewski, D. Wadowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009
D. Matsumoto, L. Juang, Psychologia międzykulturowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
J. Smolicz, Wartości rdzenne a tożsamość kulturowa, w: tegoż: Wspołkultury Australii, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999
L. Korporowicz, Komunikacja jako rzeczywistość interakcyjna człowieka, w: Media – Kultura – Społeczeństwo, red. D.Wadowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007
A. Kapciak, Komunikacja międzykulturowa jako fenomen kultury współczesnej, w: Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, Instytut Kultury, Instytut Socjologii UW, Warszawa 1995
T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna, WSiP, Warszawa 2005,
W. Kalaga (red.), Dylematy wielokulturowości, Universitas, Kraków 2007
J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa profesjonalne i akademickie, Warszawa 2009
L. Korporowicz, Zarządzanie międzykulturowe. Od przystosowania do rozwoju, w:
Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, red. W. Kowalczewski, Difin, Warszawa 2008
J. Kozielecki, Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2002
L. Korporowicz, Osobowość i komunikacja w społeczeństwie transformacji, Instytut Kultury, Instytut Socjologii UW, Warszawa 1996
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
Przedmiot ma uwrażliwić studentów socjologii na procesy interakcyjne jakie mają miejsce we współczesnym świecie, które wymagają odejścia od redukcjonizmu, czyli uproszczeń w widzeniu zjawisk kulturowych jako efektu jedynie procesów gospodarczych, technologicznych lub politycznych. Rewitalizacja umiejętności widzenia świata wartości jako fundamentalnego warunku współpracy, dialogu ale także rozumienia własnej tożsamości jako godności kulturowej jest zasadniczym celem wykładu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: