Komputerowa analiza danych jakościowych - poziom podstawowy WSE-SO-KADJpp
Uczestnicy zajęć uzyskują wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności w zakresie analizy danych jakościowych wspomaganej komputerowo z wykorzystaniem oprogramowania Atlas.ti. W ramach zajęć dydaktycznych uczestnicy zajęć zapoznają się z formami transkrypcji danych jakościowych jako formy interpretacji oraz standardami transkrypcji danych, z różnorodnymi podejściami do analizy danych jakościowych, z analizą treści i zawartości oraz analizą dyskursu i sentymentu. W ramach przygotowywanych projektów badawczych uczestnicy zajęć w praktyce zapoznają się z elementami procesu analitycznego, tworzeniem kategorii analitycznych (kodowych), opracowywaniem danych jakościowych oraz przygotowywaniem raportu z badania jakościowego.
Zajęcia dydaktyczne dedykowane są dla osób chcących poznać analizę danych jakościowych materiałów pisanych, wizualnych oraz audio. W trakcie zajęć dydaktycznych uczestnicy zostaną wprowadzeni w tematykę CAQDA. Przedstawiony zostanie rozwój oprogramowania CAQDA w perspektywie historycznej, klasyfikacja i perspektywy rozwoju oprogramowania CAQDA. Przedstawiona zostanie zasada VISE.
Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z oprogramowaniem Atlas.ti oraz podstawowymi terminami oraz pojęciami stosowanymi w analizie danych jakościowych. Omówione zostaną funkcje programu oraz interfejs użytkownika. Następnie uczestnicy dowiedzą się o możliwościach ustawienia programów, tworzenia nowych projektów oraz poznają narzędzia do pracy z danymi jakościowymi. W dalszej części przedstawiona zostanie koncepcja widoków sieciowych oraz ich możliwości aplikacyjnych w pracy analitycznej. Uczestnicy dowiedzą się o strategiach kodowania dokumentów.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia dydaktyczne dedykowane są dla osób chcących poznać analizę danych jakościowych materiałów pisanych, wizualnych oraz audio. W trakcie zajęć dydaktycznych uczestnicy zostaną wprowadzeni w tematykę CAQDA. Przedstawiony zostanie rozwój oprogramowania CAQDA w perspektywie historycznej, klasyfikacja i perspektywy rozwoju oprogramowania CAQDA. Przedstawiona zostanie zasada VISE. W dalszej części zajęć uczestnicy zapoznani zostaną z oprogramowaniem Atlas.ti oraz podstawowymi terminami oraz pojęciami stosowanymi w analizie danych jakościowych. Omówione zostaną funkcje programu oraz interfejs użytkownika. Następnie uczestnicy dowiedzą się o możliwościach ustawienia programów, tworzenia nowych projektów oraz poznają narzędzia do pracy z danymi jakościowymi. W dalszej części przedstawiona zostanie koncepcja widoków sieciowych oraz ich możliwości aplikacyjnych w pracy analitycznej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbole kierunkowe efektów uczenia się (lista):
SO2_W02; SO2_U01; SO2_U02; SO2_U03; SO2_K03
Symbole kierunkowe efektów uczenia się (opis):
SO2_W02 – ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
SO2_U01 – potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
SO2_U02 – potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
SO2_U03 – potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
SO2_K03 – umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi
przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:
1. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 30 godzin.
2. Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin.
3. Studia literaturowe – 25 godzin.
4. Przygotowanie projektu analitycznego – 20 godzin.
5. Konsultacje - 5 godzin.
90 godzin / 30 godzin = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny:
1. Obecności na zajęciach. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach – dopuszczalne są 2 (słownie: dwie) nieobecności na zajęciach dla studiów stacjonarnych niezależnie od powodu absencji. Większa liczba nieobecności dopuszczalna jest wyłącznie w przypadku długoterminowego zwolnienia lekarskiego lub rekonwalescencji szpitalnej.
2. Kolokwia tematyczne. Składają się z pytań otwartych obejmujących zagadnienia z zakresu analizy danych jakościowych. Na kolokwia zaliczeniowe uczestników kursu obowiązuje wskazana przez prowadzącego w toku zajęć dydaktycznych literatura przedmiotu.
3. Projekt badawczy. Wykonanie analizy danych jakościowych z wykorzystaniem oprogramowania oraz poznanych w toku kursu narzędzi. Dla studentów przygotowujących prace magisterską z wykorzystaniem badań jakościowych dopuszcza się przekazanie fragmentu analizy materiału empirycznego wykorzystywanego do pracy dyplomowej.
Kryteria oceniania:
Dla teoretycznych i praktycznych form sprawdzania wiedzy przyjmuje się poniższe progi punktowe i kryteria oceny:
Ocena bardzo dobry (5) – od 90% do 100%;
Ocena dobry plus (4,5) – od 80% do 90%;
Ocena dobry (4) – od 70% do 80%;
Ocena dostateczny plus (3,5) – od 65% do 70%;
Ocena dostateczny (3) – od 60% do 65%;
Ocena niedostateczny (2) – poniżej 60%.
Wagi dla oceny końcowej:
1. Obecność na zajęciach – 10%.
3. Kolokwia tematyczne - 40%.
3. Projekt badawczy – 50%.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie posiada podstawowej wiedzy o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student posiada niepełną podstawową wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student posiada podstawową wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student posiada usystematyzowaną wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student zna niemal w pełni podstawową wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student opanował w pełni wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz nie potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz nie potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student nie w pełni potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz nie w pełni potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz nie w pełni potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student w stopniu podstawowym potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz w stopniu podstawowym potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz w stopniu podstawowym potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student w umiarkowanym stopniu potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz w stopniu umiarkowanym potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz w stopniu umiarkowanym potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz niemal w pełni potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz niemal w pełni potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz w pełni potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz w pełni potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student bardzo słabo umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student słabo umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student dobrze umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Charmaz K., Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
2. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
3. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
4. Friese S., CAQDAS and grounded theory analysis, MMG Working Paper 16/07, 2016.
5. Friese S., Qualitative data analysis with Atlas.ti, Third Edition. Wydawnictwo Sage, London 2019.
6. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
7. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
8. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
9. Maison D., Noga-Bogomilski A. (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
10. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
11. Rose G., interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
12. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
13. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
14. Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca:
15. Palska H., Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury (w:) Domański H., Lutyńska K., Rostocki W. (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999.
16. Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu, Oficyna Wydawnictwo Łośgraf, Warszawa 2011.
17. Bohnsack R., Dyskusja grupowa - teoria i praktyka rekonstrukcji kolektywnych wzorów orientacji (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.
18. Bohnsack R., Metoda dokumentarna - od koniunktywnego zrozumienia do socjogenetycznej interpretacji (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.
19. Krzychała S., Dokumentarna interpretacja tekstu - od samobieżnego toku dyskusji do refleksywnej interpretacji dyskursu (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.
20. Majewska-Tworek A., Zaśko-Zielińska M., Funkcjonalny opis transkrypcji jako wstępnego etapu analizy danych mówionych (w:) Oblicza komunikacji. Fascinatio studiorum linguarum, Nr 12(2020).
21. Mayntz R., Holm K., Hübner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
22. Nentwig-Gesemann I., Tworzenie typologii - w stronę wielowymiarowej rekonstrukcji przestrzeni doświadczenia (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.
23. Nohl A-M., Analiza komparatywna - w stronę̨ fundamentalnej zasady interpretacji dokumentarnej (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.
W cyklu 2021/22_Z:
1. CHARMAZ Kathy, Teoria Ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: