Fantastyka socjologiczna i futurologia WSE-SO-FSiF
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje - 10
lektura i analiza tekstów - 20
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS = 3 | W cyklu 2022/23_L: ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje - 10
lektura i analiza tekstów - 20
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS = 3 | W cyklu 2023/24_L: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w wykładzie monograficznym - 30 godz.
+ przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 25 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
Student ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w społeczeństwach przyszłości. Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające socjologii oraz zna rządzące nimi prawidłowości w ujęciach utopii i dystopii społecznych, ponadto rozróżnia pojęcia science fiction, social fiction oraz fantasy. Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach prowadzących do wyodrębniania się społeczeństw futurystycznych. Ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji, prowadzącej do strukturyzacji nowych form społecznych.
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie fantastyki socjologicznej. Potrafi ponadto właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie prognozowania przyszłego kształtu społeczeństw. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, np. prognozowania dynamiki rozwoju społecznego.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekty: SO1_W04; SO1_W05; SO1_W06; SO1_W10);
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje fantastyki socjologicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do przykładów społeczeństw przyszłości oraz bogato opisuje aspekty strukturyzacji takich form.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi przedstawić ogólnie definicje fantastyki socjologicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób właściwy odwołuje się do przykładów społeczeństw przyszłości oraz stara się opisać aspekty strukturyzacji takich form.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem i podpowiedziami przedstawić ogólnie definicje fantastyki socjologicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. Słabo kojarzy przykłady społeczeństw przyszłości oraz ma wyraźne problemy z opisem aspektów strukturyzacji takich form.
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty: SO1_U01; SO1_U03; SO1_U06; SO1_U12);
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie societas futura oraz właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie prognostyki socjologicznej. W sposób pełny wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz
potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła.
Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi z reguły prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie societas futura oraz ze wspomaganiem analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie prognostyki socjologicznej. W sposób podstawowy wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, z reguły rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi w większości samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze wspomaganiem teksty ogólne i specjalistyczne.
Na ocenę dostateczną (dst) student z trudnością interpretuje zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie societas futura oraz z wyraźnym wspomaganiem analizuje przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie prognostyki socjologicznej. W sposób jedynie poglądowy wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, nie zawsze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Nie do końca rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz z wyraźnymi podpowiedziami wykorzystuje w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze wspomaganiem teksty jedynie ogólne.
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych
-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: