Europa w rodzinie: jedność i różnorodność tożsamości europejskiej z perspektywy socjologicznej WSE-SO-EwRII
Na zajęciach studenci zdobywają wiedzę dotyczącą podstawowych perspektyw odnośnie form życia rodzinnego i zachowań rodzinnych w obrębie europejskiego obszaru kulturowego, a także ich przemian w perspektywie socjologii historycznej, antropologii społecznej, demografii oraz ekonomii i historii gospodarczej. Celem wykładów jest pokazanie jak różnorodność zachowań rodzinnych – zarówno w wymiarze indywidualnym jak i kolektywnym (społecznym), w perspektywie długiego trwania łączącej przeszłość z teraźniejszością, ogniskuje w sobie kluczowe odmienności rozwojowe społeczeństw europejskich, ostatecznie skłaniając do pytania o różnorodność i tożsamość cywilizacji europejskiej. Oprócz rozeznania w podstawowych pracach z zakresu demografii i historycznej socjologii rodziny, uczestnicy wykładu uświadamiają sobie potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia dynamiki i różnorodności form życia rodzinnego oraz ich związków z szerszymi procesami społecznymi.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się oraz opis nakładu pracy studenta w ECTS:
WIEDZA
EK1_W01: student ma podstawową wiedzę ogólną z dziedziny socjologicznego i demograficznego zróżnicowania form rodziny oraz ich zmian na przestrzeni ostatniego stulecia (zasadniczo w obszarze europejskiego kręgu kulturowego)
EK1_W02: student posiada podstawową wiedzę z zakresu głównych procesów demograficznych kształtujących struktury i formy życia rodzinnego na przestrzeni ostatniego stulecia
EK1_W03: student posiada wiedzę odnośnie najważniejszych debat naukowych dotyczących przemian struktury rodziny i form życia rodzinnego i intymnego
EK1_W04: student rozumie istotę związku między zróżnicowaniem form rodziny a cywilizacyjno-kulturowymi odmiennościami społeczeństw europejskich
UMIEJĘTNOŚCI
EK1_U01: student potrafi zrekonstruować najważniejsze procesy demograficzne i społeczno-ekonomiczne odpowiedzialne za przekształcenia struktury rodziny i form życia małżeńsko-rodzinnego na przestrzeni ostatniego stulecia
EK1_U02: student potrafi powiązać strukturalne przemiany rodziny z najważniejszymi koncepcjami teoretyczno-modelowymi zaproponowanymi przez demografów oraz socjologów
EK1_U03: potrafi powiązać zmienność i różnorodność strukturalnych form rodziny z podstawowymi mechanizmami społeczno-gospodarczymi oraz przemianami ideacyjnymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK1_K01: student dostrzega potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia zagadnień demograficzno-społecznych
EK1_K02: występuje publicznie, przekazuje i broni własnych poglądów
Kryteria oceniania
METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny.
TRYB ZAJĘĆ: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy.
FORMA ZALICZENIA: test wielokrotnego wyboru.
% punktów – Ocena
0-60 – ndst.
61-68 – dost.
69-76 – dost. plus
77-84 – db.
85-92 – db. plus
93-100 – bdb.
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
Podstawą oceny z wykładów jest test wielokrotnego wyboru. Na pozytywna ocenę z wykładów
składają się:
- uczestnictwo w wykładach
- zaliczenie testu.
Z testu wystawiana jest ocena na podstawie następujących kryteriów:
Na ocenę ndst (2,0) student:
- nie identyfikuje większości omawianych teorii z zakresu kształtowania i przemian form rodziny
- nie potrafi powiązać dyskusji wskazanych wyżej zagadnień teoretycznych z żadnymi badanimi empirycznymi
- nie identyfikuje poprawnie żadnego z zagadnień dotyczących ciągłości i zmiany w zakresie charakterystyki form rodzinnych
Na ocenę dst (3,0) student:
- identyfikuje niektóre z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz historyczno-demograficznych
- potrafi częściowo wykazać związki między omawianymi perspektywami teoretycznymi czy modelowymi a przykładami badan empirycznych nad przemianami i zróżnicowaniem form rodziny
- potrafi do pewnego stopnia zidentyfikować podstawowe zagadnienia ciągłości i zmiany w zakresie charakterystyki form rodzinnych
Na ocenę db (4,0) student:
- poprawnie identyfikuje wszystkie z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz historyczno-demograficznych
- poprawnie wydobywa związki między omawianymi koncepcjami teoretycznymi czy modelowymi, a głównymi badaniami empirycznymi nad przemianami i zróżnicowaniem form rodziny
- poprawnie identyfikuje wszystkie główne zagadnienia ciągłości i zmiany w zakresie charakterystyki form rodzinnych
Na ocenę bdb (5,0) student:
- doskonale identyfikuje wszystkie z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz demograficzno-historycznych
- potrafi bezbłędnie połączyć omawiane koncepcje teoretyczne i modelowe z głównymi badaniami empirycznymi nad przemianami i zróżnicowaniem form rodziny
- bezbłędnie identyfikuje i omawia wszystkie główne zagadnienia ciągłości i zmiany w zakresie charakterystyki form rodzinnych
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: obowiązkowa.
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności oznaczają brak zaliczenia przedmiotu.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Filip Schmidt, Para, mieszkanie, małżeństwo. Dynamika związków intymnych na tle przemian historycznych i współczesnych dyskusji o indywidualizacji, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015, rozdz. 1.
Marek Okólski. Teoria przejścia demograficznego, M. Okólski (red.), PWE, Warszawa, 1990.
Dyczewski, L. Problemy rodziny nuklearnej i rodziny szerokiej we współczesnym społeczeństwie. „Roczniki Filozoficzne” 20:1972, z. 2 s. 159-184
A. Kwak, Od rodziny nuklearnej Talcotta Parsonsa do wielości form życia rodzinnego współcześnie, Roczniki Nauk Społecznych, 11/47, 2019.
I. Kotowska, Drugie przejście demograficzne i jego uwarunkowania, Monografie i Opracowania / Szkoła Główna Handlowa , 1999 | nr 461 | 11-33
T. Szlendak, Socjologia rodziny, 2010 (fragmenty)
M. Piszczatowska Oleksiewicz, Polscy gniazdownicy. O powodach, dla których dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, Pogranicze. Studia Społeczne, 2014 | 24 | 181-210
Krystyna Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, ZW Nomos, Kraków 2002 (fragmenty)
L. Kocik, Wzory małżeństwa i rodziny: od tradycyjnej jednorodności do współczesnych skrajności Kraków 2002 (fragmenty)
Woźniak, Z. (2012). Solidarność międzypokoleniowa w starzejącym się świecie – per-
spektywy i zagrożenia. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 3, 21–63.
Anna Giza-Poleszczuk, Rodzina a system społeczny. 2005
Kuklo C., Demografia Rzeczypospolitej Przedrozbiorowej, Instytut Historii Polskie j Akademii Nauk, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2009.
T. Szlendak, Socjologia rodziny, 2010.
Flandrin Jean-Louis, Historia rodziny Pokrewieństwo, dom, seksualność w dawnym społeczeństwie, 2015.
Tarkowska, E., & Tarkowski, J. (2016). „Amoralny familizm”, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych. Kultura I Społeczeństwo, 60(4), 7-28. https://doi.org/10.35757/KiS.2016.60.4.1
M.A. Michalski, Znaczenie rodziny dla międzypokoleniowej transmisji kultury gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014
M. Szołtysek, (2005). Od patriarchatu do partnerstwa: miłość i relacje małżeńskie w przeszłości w perspektywie antropologii historycznej, Genealogia. Studia i Materiały Historyczne 17, 2005, s. 93–114.
Abłażewicz- Górnicka U.2018, Rodzina a kapitał społeczny. Wybrane problemy teoretyczne i badawcze, „Opuscula Sociologica” 1 (23).
Relacje rodzinne i społeczne w kulturze środkowoeuropejskiej i chińskiej, pod
red. Dariusza Kroka, Dariusza Klejnowskiego-Różyckiego, RWUO Opole 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: