Ewaluacja i audyt WSE-SO-EiA
Wprowadzenie w zagadnienie różnic między ewaluacją i audytem – przedstawienie różnic i uwarunkowań oraz konsekwencji z nich wynikających. Przedmiot ma pokazać te różnice uwzględniając szczegółowo metodologię stosowaną w ewaluacji (badania jakościowe i ilościowe, triangulacja w ewaluacji) oraz prawne aspekty audytu jako narzędzia obowiązkowo stosowanego w instytucjach publicznych.
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy z zakresu ewaluacji i audytu jako narzędzi weryfikowania skuteczności projektów; nabycie umiejętności rozróżniania obu narzędzi i określenia ich specyfiki; nabycie kompetencji w zakresie planowego i przedsiębiorczego myślenia oraz działania, które to wymaga posadowienia projektu w szerszym kontekście społecznym (prawnym, finansowym, kulturowym, politycznym).
Projekt jako rodzaj „eksperymentu” podlega kontroli na wszystkich etapach swego trwania – do tego służą m.in. ewaluacja i audyt. Na zajęciach ewaluacja i audyt zostaną przedstawione jako ważne i nieodłączne elementy działalności projektowej, jako narzędzia, które są wykorzystywane do sprawdzania efektywności projektów. Oba narzędzia stanowią ważną część nowego modelu zarządzania (New Public Management) i jako takie będą również prezentowane na zajęciach. Student zostanie wprowadzony i posiądzie umiejętność określania czy charakteryzuje się działalność projektowa, z czego wynika i jakie są jest jej związek z ewaluacją i audytem. Będzie umiał planować, przewidywać skutki działań i działać przedsiębiorczo.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SO2_W08, SO2_W12-Ma pogłębioną wiedzę na temat narzędzi weryfikacji efektów interwencji publicznych - ewaluacji i audytu, w tym badań ewaluacyjnych i procedur audytu; wie jakie są różnice pomiędzy tymi narządzami weryfikacji efektów interwencji publicznych, wie jak je rozróżnić biorąc pod uwagę ich przedmiot, zakres, metody, cel oraz efekty. Umie usytuować ewaluację w obszarze nauk społecznych i odnieść do tej pozycji audyt. Potrafi usytuować audyt jako narządzie Nowego Modelu Zarządzania, wskazać jego genezę i ewolucję w systemie polskiego prawa, a także wskazać jego cechy określone w ustawie o finansach publicznych.
SO2_U06-Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy o ewaluacji i audycie w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy na temat tych narzędzi weryfikacji efektów interwencji publicznych.
SO2_K03, SO2_K05 -potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, wie na czym polega planowanie w projekcie i umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych; potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności i korzystania z wiedzy na temat ewaluacji i audytu; potrafi też uwględniach w swych działaniach projektowych uwarunkowania społeczne (np. prawne, kulturowe).
ECTS:
Udział w zajęciach – 30 h (1ects)
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 h
przygotowanie do egzaminu - 20
SUMA GODZIN ok. 75:25 = 3
Kryteria oceniania
Test pisemny zakresu materiału na zajęciach, praca z materiałem źródłowym na Moodle, obecność na zajęciach.
Na ocenę 2: student nie wie jaka jest różnica między ewaluacją i audytem, nie umie okreliślic ich metod, przedmiotu, celu i zakresu oraz efektów; nie posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad stosowania ewaluacji i audytu; nie wie jakie są standardy audytu wewnętrznego i dla ewaluacji; nie wie do czego służy ewaluacja i audyt i jaki jest ich związek z działalnością projektową; nie umie określić źródeł prawnych audytu i powiązać go nowym modelem zarządzania; nie ma kompetencji w zakresie tworzenia projektów i nie umie określić jaki jest związek uwarunkowań społecznych z projektem
Na ocenę 3, 3,5: student posiada jedynie podstawową wiedzę i umiejętność wskazania różnic między ewaluacją i audytem i określenia ich metod, przedmiotu, cel i zakresu oraz efektów, ma dostateczną wiedzę teoretyczną dotycząca zasad stosowania ewaluacji i audytu i umie ją zastosować w stopniu dostatecznym; wie na poziomie podstawowym jakie są standardy audytu wewnętrznego i ewaluacji; w znikomym stopniu wie do czego wykorzystuje się ewaluację i audyt i co mają one wspólnego z działalnością projektową; umie określić źródła prawne audytu, ale nie wie jaki jest związek z nowym modelem zarządzania; ma podstawowe kompetencje w zakresie tworzenia projektów, ale nie umie określić jaki jest związek uwarunkowań społecznych z projektem
Na ocenę 4, 4,5: student posiada dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad stosowania ewaluacji i audytu. Dobrze formułuje różnice pomiędzy tymi narzędziami weryfikacji efektów interwencji publicznych; potrafi określić rolę audytu jako elementu Nowego Modelu Zarządzania. Potrafi łączyć poszczególne elementy teoretyczne z praktycznymi i wyciągać wnioski; dobrze orientuje się w standardach audytu wewnętrznego i ewaluacji; umie określić cel ewaluacji i audyt w kontekście działalności projektowej; umie dobrze wskazać źródła prawne audytu i wyjaśnić jaki jest związek z nowym modelem zarządzania; wie jak wykorzystać wiedzę do przygotowania i udziału projektach uwzględniając szereg uwarunkowań społecznych .
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad stosowania ewaluacji i audytu. Bardzo dobrze formułuje różnice pomiędzy tymi narzędziami weryfikacji efektów interwencji publicznych; potrafi określić rolę audytu jako elementu Nowego Modelu Zarządzania i powiedzieć jakie jest jego zastosowanie, potrafi określić bardzo dobrze jego prawne usytuowanie i wskazać jego cechy ustawowe. Potrafi łączyć poszczególne elementy teoretyczne z praktycznymi i wyciągać wnioski i nie popełnia błędów w zleconych zadaniach. Bardzo bobrze wie i umie wykorzystać informacje na temat ewaluacji i audytu do działalności projektowej, wie na czym polega praca zespołowa w ramach projektu. Wie jak działać w sposób przedsiębiorczy, uwzględniając cel, terminy, warunki kapitał finansowy, materialny i osobowy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: