Edukacja formalna w Afryce subsaharyjskiej WSE-SO-EFwAS
Celem przedmiotu jest przybliżenie studentowi regionu Afryki subsaharyjskiej, zapoznanie go z problemami regionu, zwłaszcza w zakresie edukacji (niska jakość edukacji, edukacja w językach europejskich); zapoznanie studenta ze współczesnymi definicjami i pomiarami rozwoju społecznego; ponadto student zapozna się z raportami pomiaru jakości edukacji w krajach Afryki subsaharyjskiej;
student pogłębi umiejętności w zakresie interpretowania danych z raportów mierzących jakość edukacji i poziom rozwoju; nabędzie umiejętność analizowania przyczyn niskiej jakości edukacji i niskiego poziomu rozwoju krajów Afryki subsaharyjskiej; będzie potrafił porównać różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji;
student pogłębi kompetencje w zakresie prowadzenia dyskusji podejmujących kwestię rozwoju krajów Afryki subsaharyjskiej, będzie otwarty na dalsze poznawanie i próbę zrozumienia problemów krajów rozwijających się
W cyklu 2021/22_Z:
zakres tematyczny - semestr zimowy 2021/2022 |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: udział w wykładzie - 30 godz.
opracowanie wybranego artykułu - 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowego - 15 godz.
przygotowanie do egzaminu - 20 godz.
konsultacje - 5 godz.
Suma godzin 90 = 3 ECTS
| W cyklu 2022/23_Z: opis ECTS:
- udział w wykładzie - 30 h;
- przygotowanie do egzaminu - 25 h;
- samodzielna analiza materiałów źródłowych - 15 h
- opracowanie i przedstawienie na zajęciach wybranego tekstu - 20 h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
- wiedza - student wyjaśnia genezę pojęć Afryka subsaharyjska, Globalna Północ-Globalne Południe, rozumie pojęcia "rozwój społeczny", "jakość edukacji" oraz zna i rozumie różnice wynikające ze stosowania różnych wskaźników ich pomiaru. Student omawia historię edukacji formalnej w Afryce subsaharyjskiej, ze wskazaniem przyczyn i skutków kolonialnej polityki językowej oraz znaczenie misji chrześcijańskich z zakresie rozwoju edukacji. Ponadto charakteryzuje stan współczesnej oświaty oraz wskazuje przyczyny niskiej jakości kształcenia w regionie Afryki subsaharyjskiej.
- umiejętności - student interpretuje dane z raportów mierzących jakość edukacji i poziom rozwoju, przedstawia przyczyny niskiej jakości edukacji oraz niskiego poziomu rozwoju krajów Afryki subsaharyjskiej; Porównuje różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji.
- kompetencje - student potrafi prowadzić dyskusję podejmującą kwestię rozwoju i edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej, zachowuje otwartość na poznawanie i próbę zrozumienia problemów krajów rozwijających się
Kryteria oceniania
efekt kształcenia - wiedza:
- na ocenę dst. student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji;
- na ocenę db. student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić i omówić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji, charakteryzuje stan edukacji w Afryce subsaharyjskiej;
- na ocenę bdb student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić i omówić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji, charakteryzuje współczesny stan edukacji w Afryce subsaharyjskiej oraz wskazuje i omawia główne przyczyny niskiej jakości kształcenia w tym regionie;
efekt kształcenia umiejętności:
- na ocenę ndst. student nie potrafi ze zrozumieniem czytać tekstów podejmujących problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej;
- na ocenę dst. student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej;
- na ocenę db student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej i potrafi porównać różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji;
- na ocenę bdb student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej i potrafi porównać różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji, podejmuje próbę własnej oceny współczesnego stanu edukacji w Afryce subsaharyjskiej;
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
- oceny uzyskanej z pisemnego egzaminu końcowego;
- oceny przygotowanego i omówionego przez studenta w trakcie zajęć wybranego artykułu z podanej przez prowadzącego listy tekstów;
- obecności i aktywności na zajęciach;
Literatura
A. Sen, Rozwój i wolność; Poznań 2002;
M. Solarz (red.), Północ wobec Południa, Południe wobec Północy, Warszawa 2005;
K. Lendzion, Dwa języki - dwa światy. Język francuski i malgaski w edukacji szkolnej na Madagaskarze, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2019;
K. Lendzion, Bariery rozwoju Afryki Subsaharyjskiej na początku XXI wieku, [w:] A. Potasińska, A. Wołk (red.), Nierówności społeczne we współczesnym świecie, Warszawa: UKSW 2015, s. 79-92;
K. Lendzion, Bariery społeczno-kulturowe w dostępie do edukacji dzieci w Afryce Subsaharyjskiej, „Studia edukacyjne”, 2015 nr 35, s. 235-250.
K. Lendzion, Prawo dzieci do edukacji a jakość nauczania na Madagaskarze w szkołach elementarnych, „Annales Missiologici Posnanienses” 21(2016);
K. Lendzion, „Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym” a jakość nauczania – bilans realizacji drugiego Milenijnego Celu Rozwoju w Afryce Subsaharyjskiej, [w:] A. Skolimowska, B. Jankowski (red.), Unia Europejska i Polska wobec międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2016, 41-65;
K. Lendzion, Dylematy wyboru języka edukacji szkolnej na Madagaskarze a system edukacji konfesyjnej, w: Kościoły i religie. Współczesne wymiary reprezentacji i partycypacji, M. Sroczyńska, S. H. Zaręba (red.), Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2017, s. 329-344;
W cyklu 2021/22_Z:
M. Solarz (red.), Północ wobec Południa, Południe wobec Północy, Warszawa 2005; |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
zajęcia prowadzone w formie on line na platformie Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: