Delegitymizacja strukturalna i genocyd w czerwonokhmerskiej Demokratycznej Kampuczy WSE-SO-DSGwCDK
Delegitymizacja strukturalna i genocyd w czerwonokhmerskiej Demokratycznej Kampuczy jest przedmiotem prowadzonym w ramach wykładu monograficznego – pozwala on na rozwinięcie tematyki rewolucji, która poruszana była na zajęciach dotyczących socjologii zmian społecznych. Tematyka zogniskowana będzie na poznaniu istoty genocide studies, socjologicznej teorii ludobójstw oraz szczegółowego przedstawienia barbarii Czerwonych Khmerów w Kambodży w latach 1975-1979. Podsumowaniem zajęć będzie tematyka dotycząca uznania traumy ludobójstwa i przezwyciężenia tragicznego dziedzictwa (teoria rezyliencji, logoterapia i przebaczanie win). Podczas prezentacji treści wykładowych najwięcej uwagi będzie poświęcone kwestiom instytucjonalnym, m.in. formowaniu się ideologii Czerwonych Khmerów, systemowi autarkii gospodarczej oraz programowi rustykalizacji społeczeństwa Kambodży. Studenci ponadto zostaną zaznajomieni z aktualnym stanem państwowości kambodżańskiej. Celem zajęć jest socjologiczna analiza totalnej rewolucji społecznej prowadzącej do unikalnego załamania się dotychczasowej i ustalonej struktury społeczeństwa (nawiązania do przykładu ChRL i ZSRR).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
+ student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji
społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i
instytucji społecznych (np. systemu feudalnego, gwałtownej zmiany rewolucyjnej);
+ posiada pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami
społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych;
+ charakteryzuje się pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o
ich historycznej ewolucji (oraz rewolucji).
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
+ student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (np. rewolucyjną przemoc strukturalną) oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi;
+ jest w stanie właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk
społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować;
+ posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy;
+ rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
+ student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności,
rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. genocide studies).
Rozszerzenie w/w. efektów w kontekście matrycy przyjętej w maju 2025 r.:
1. Rozstrzygnięcia etyczne - umiejętność podejmowania decyzji zgodnie z zasadami etyki, uwzględnianie wartości moralnych w ocenie sytuacji.
2. Kompetencje komunikacyjne - zdolność do jasnego i skutecznego wyrażania myśli, słuchania i interpretowania informacji.
3. Selekcja źródeł - umiejętność wybierania wartościowych i wiarygodnych źródeł informacji.
4. Analizowanie - umiejętność rozkładania problemu na czynniki pierwsze, identyfikacja kluczowych aspektów.
5. Wnioskowanie - umiejętność formułowania trafnych wniosków na podstawie danych i informacji.
6. Syntezowanie - łączenie informacji z różnych źródeł w spójną całość, tworzenie nowych ujęć problemu.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekty W03, W04, W10):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje delegitymizacji strukturalnej oraz genocydu, teorie, dynamikę i odniesienie tych aspektów do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do przykładów rewolucji społecznych oraz bogato opisuje aspekty genocide studies.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi przedstawić ogólnie definicje delegitymizacji strukturalnej oraz genocydu, teorie, dynamikę i odniesienie tych aspektów do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób właściwy odwołuje się do przykładów rewolucji społecznych oraz bogato opisuje aspekty genocide studies.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem i podpowiedziami przedstawić ogólniedefinicje delegitymizacji strukturalnej oraz genocydu, teorie, dynamikę i odniesienie tych aspektów do współczesnego kształtu struktury społecznej. Słabo kojarzy przykłady rewolucji społecznych oraz ma wyraźne problemy z opisem aspektów genocide studies.
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty: U01, U03, U06, U11):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo zinterpretować ogół istoty zmian społecznych w Kambodży, wyczerpująco klasyfikować podmioty sprawcze zmian społecznych, wieloaspektowo analizować przykłady zmian, dokonując przy tym pogłębionej weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także ze znawstwem stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach Półwyspu Indochińskiego.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi zasadniczo zinterpretować ogół istoty zmian społecznych w Kambodży, wystarczająco klasyfikować podmioty sprawcze zmian społecznych, w stopniu elementarnym analizować przykłady zmian, dokonując przy tym podstawowej weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także poprawnie stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach Półwyspu Indochińskiego.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem zinterpretować ogół istoty zmian społecznych w Kambodży, podejmując próby klasyfikowania podmiotów sprawczych zmian społecznych, w stopniu lapidarnym analizować przykłady zmian, dokonując przy tym próby weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także stara się stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach Półwyspu Indochińskiego.
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (efekt: K04):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. genocide studies).
Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. genocide studies).
Na ocenę dostateczną (dst) student na ogół nie potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzy i umiejętności rozszerzonych o wymiar interdyscyplinarny (np. genocide studies), ale czyni to po wskazaniach prowadzącego zajęcia oraz jego zachętach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: