Analiza statystyczna ze wspomaganiem SPSS/PAWS Statistics WSE-SO-ASzWSPSS/PAWS
1. Wprowadzenie do zajęć
2. Edytory IBM SPSS – syntax, skrypty i autoskrypty, raport, proces przetwarzania danych i konwencje;
3. Wymiary danych i zmiennych. Porządek macierzy statystycznej i struktury zbioru danych – skale pomiaru statystycznego;
4. Interface – rozszerzenia i zbiory robocze oraz zewnętrzne;
5. Integracja, agregacja, filtrowanie zmiennych i obserwacji;
6. Rekodowanie i autorekodowanie danych;
7. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej;
8. Statystyka opisowa - miary tendencji centralnej, dyspersji, skośności, asymertia i koncentracja oraz m-estymatory, częstości rozkładu wartości zmiennej; - kontynuacja
9. Tabele kontyngencji
10. Tabele kontyngencji - statystykę testu Chi kwadrat
11. Wielokrotny wybór
12. Testy parametryczne – testy t-studenta
13. Testy parametryczne – testy t-studenta - kontynuacja
14. Index
15. Powtórzenie materiału oraz ćwiczenia
W cyklu 2021/22_Z:
1. Wprowadzenie do zajęć |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Wprowadzenie do zajęć |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Wprowadzenie do zajęć |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Wprowadzenie do zajęć |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Udział w ćwiczeniach 30 godz.
Przygotowanie do testu: 20 godz.
Samodzielne wykonywanie zadań: 20 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Suma godzin: 75=około 3 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: Udział w ćwiczeniach 30 godz.
Przygotowanie do testu: 20 godz.
Samodzielne wykonywanie zadań: 20 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Suma godzin: 75=około 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii, posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Student umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Metody: ćwiczenia na zajęciach, rozwiązywanie zadań, test praktyczny
Udział w ćwiczeniach 30 godz.
Przygotowanie do testu: 20 godz.
Samodzielne wykonywanie zadań: 20 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Suma godzin: 75=około 3 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii, posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Student umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Metody: ćwiczenia na zajęciach, rozwiązywanie zadań, test praktyczny
Udział w ćwiczeniach 30 godz.
Przygotowanie do testu: 20 godz.
Samodzielne wykonywanie zadań: 20 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Suma godzin: 75=około 3 ECTS
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach - możliwa jedna nieobecność;
Egzamin w formie testowej;
2x Kolokwia, praca samodzielna jak i w grupach
70% praca pisemna (test)
20% aktywność i uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach
10% obecność
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.
Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.
Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007.
Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.
Denzin H.K., Lincoln Y.S., Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage 1994.
W cyklu 2021/22_Z:
Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków. |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: