Antropologia kulturowa WSE-SO-AK
Skrócony opis:
Cele przedmiotu:
- przybliżenie siatki pojęciowej z problematyką;
- zapoznanie słuchaczy z koncepcjami, nurtami, szkołami teoretycznymi rozwijanymi w ramach antropologii (począwszy od ewolucjonizmu);
- wyrobienie w studentach umiejętności krytycznej analizy poszczególnych teorii oraz ich odniesień;
- analizy dodatkowych materiałów mających za zadanie pogłębienie zdobytej wiedzy i rozbudzenia nowych poszukiwań w obrębie dyscypliny.
Zdobyta wiedza ma służyć wprowadzeniu studentów w świat różnorodności kulturowej. Przybliżyć zjawiska związane z rozwojem, regresem oraz zmianą kulturową, współcześnie zintensyfikowaną przez procesy sumujące się na globalizację.
Pełny opis:
- Zajęcia wprowadzające
- Antropologia zarys dyscypliny
- Podstawowe pojęcia i siatka znaczeń
- Centralne pojęcie: Kultura
- Kultura vs. kultury
- Antropogeneza
- Podstawy myślenia pierwotnego
- Teorie i szkoły antropologiczne: począwszy od ewolucjonizmu
- Teorie i szkoły antropologiczne
- Nurty i szkoły antropologiczne
- Komunikacja: kultura oralna
- Rodzina i struktura społeczna
- Antropologia stosowana
- Konsumpcja i jej konsekwencje: uniformizacja, hybrydyzacja
- Procesy globalizacji
W cyklu 2021/22_Z:
Pełny opis: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
Student wie czym jest dyscyplina, zna genezę dyscypliny, posługuje się siatką pojęciową, zna kluczowe dla dyscypliny teorie i podejścia oraz klasyczne szkoły. Student zna teoretyczne i praktyczne znaczenia kluczowych problemów dla dyscypliny.
Umiejętności:
Student potrafi interpretować teksty z antropologii kulturowej. Posiada umiejętności analizy powiązań sfery: kultury i społecznej oraz ich wzajemnych relacji; zapoznaje się z funkcjonowaniem instytucji kultury, reguł ich funkcjonowania oraz społecznych aspektów tak w wymiarze powstania i zmiany jak i skutków oddziaływania.
Kompetencje:
Student posiada kompetencje w zakresie umożliwiającym prowadzenia samodzielnej analizy kontekstualnej, ale przede wszystkim posiada odpowiednie kompetencje praktycznej analizy opisywanych zjawisk i zastosowania ich do konkretnych empirycznych sytuacji.
Udział w wykładzie:
30 godz.
Przygotowanie do egzaminu:
30 godz.
Samodzielna analiza materiałów:
10 godz.
Konsultacje:
5 godz.
RAZEM 75 godz.= 3 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu
Literatura
Literatura:
Burszta J.W, Antropologia kultury, Poznań 1998 (lub nowsze wydanie). Nowicka E., Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 2006 (lub nowsze wydanie). Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek, kultura, osobowość, Kraków 1991.
Levi Strauss, C., Mit i znaczenie, tłum. M. Eccles, R. Wiśniewski, redakcja naukowa i wstęp do wydania polskiego, A. Wójtowicz, Warszawa 2020.
Boas, F., Antropologia a życie współczesne, tłum. Konrad Siekierski, redakcja naukowa i wstęp do wydania polskiego J. Różański J., R. Wiśniewski, Warszawa 2019.
W cyklu 2021/22_Z:
Burszta J.W, Antropologia kultury, Poznań 1998 (lub nowsze wydanie). Nowicka E., Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 2006 (lub nowsze wydanie). Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek, kultura, osobowość, Kraków . |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: