Socjologia bezrobocia WSE-PS-SB
Socjologia bezrobocia jest przedmiotem specjalizacyjnym mającym na celu przedstawienie wielopostaciowej problematyki bezrobocia w społeczeństwie współczesnym, a także w przeszłości. Bogactwo podejmowanych wątków skutkować będzie poznaniem wielu perspektyw bezrobocia, m.in. danych analitycznych, definicji, metodologii badań zjawiska, wpływu makrospołecznego, jak również jednostkowego, przejawiającego się m.in. w kryzysie bezrobocia i traumie jednostkowej. Socjologia bezrobocia jest ponadto przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia Praca z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Podczas zajęć podniesione zostaną następujące obszary tematyczne:
* zjawisko bezrobocia: podstawowe zagadnienia definicyjne;
* właściwości rynku pracy, sposoby definiowania bezrobocia, podstawowe mierniki, formy zjawiska;
* przyczyny bezrobocia: demograficzne, prawne, ekonomiczne, polityczne, technologiczne;
* bezrobocie w historii: na Świecie i w Polsce;
* bezrobocie okresu kryzysu lat 30. XX wieku, bezrobocie czasów PRL-u, bezrobocie w Polsce po 1989 roku;
* znaczenie pracy oraz następstwa bezrobocia dla jednostki (kryzys psychologiczny bezrobocia);
* bezrobocie jako kwestia społeczna, następstwa społeczne zjawiska;
* zapobieganie bezrobociu oraz sposoby łagodzenia jego następstw w Polsce i na Świecie: mechanizmy tworzenia nowych miejsc pracy, modele polityki
* dyskurs bezrobocia;
* przyszłość pracy. Prognozy dotyczące rynku pracy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w konwersatorium - 30 godz.
+ przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 godz.
+ sporządzenie prezentacji multimedialnej na zadany temat - 25 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje - 10
lektura i analiza tekstów, przygotowanie prezentacji tematycznych - 20
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS = 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
Student zna typowe struktury i instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), w szczególności te, które składają się na system pomocy społecznej i są powołane do walki z bezrobociem; wyróżnia ich podstawowe elementy. Posiada wiedzę o różnych sposobach definiowania bezrobocia, o jego formach, przyczynach, konsekwencjach oraz typach przeciwdziałania. Zna metody pozyskiwania danych dotyczących zjawiska bezrobocia w Polsce i na świecie. Jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych w kontekście bezrobocia. Rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej bezrobocia, posiada wiedzę o procesach zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych odnośnie bezrobocia. Ponadto zna normy i reguły życia społecznego; wie, jakie podstawowe normy i reguły organizują struktury społeczne i instytucje, w szczególności w ramach systemu polityki społecznej pomocy i społecznej; wie, jakie prawa posiada klient pomocy społecznej.
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne związane z bezrobociem; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej. Potrafi prawidłowo interpretować dane dotyczące bezrobocia. Klasyfikuje i rozpoznaje formy bezrobocia i jego konsekwencje. Poddaje krytyce dyskurs dotyczący bezrobocia. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania bezrobocia. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania struktury i charakteru bezrobocia. Potrafi właściwie analizować przyczyny, strukturę i właściwości bezrobocia. Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły). Analizuje przyczyny powstawania dysfunkcji, niedostosowania, niewydolności społecznej, przestępczości i innych przejawów dezorganizacji życia osób, grup i środowisk, szczególnie dotkniętych bezrobociem.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
Student jest przygotowany do pełnienia roli rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora w pracy socjalnej. Ma świadomość konieczności uwzględnienia współczesnych ujęć i badań dotyczących bezrobocia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie poprzez realizację grupowych zadań. Dyskutuje, pracuje w zespole. Umie dokonywać krytycznej analizy źródeł dotyczących bezrobocia. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego.
Kryteria oceniania
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje bezrobocia, wszechstronną analizę socjologiczną tego zjawiska, ponadto trafnie identyfikuje wskaźniki zjawiska, jego dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do przykładów historycznych i współczesnych oraz bogato opisuje współczesny stan wiedzy o bezrobociu. Twórczo rozwija znane z literatury formy przeciwdziałania bezrobociu. Wykazuje bardzo dobrą orientację w zasobie danych źródłowych nt. bezrobocia.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie, ale jeszcze samodzielnie przedstawić definicje bezrobocia, podstawową analizę socjologiczną tego zjawiska, ponadto z reguły trafnie identyfikuje wskaźniki zjawiska, jego dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób raczej płynny odwołuje się do przykładów historycznych i współczesnych oraz opisuje współczesny stan wiedzy o bezrobociu. Rozwija w stopniu podstawowym znane z literatury formy przeciwdziałania bezrobociu. Wykazuje dobrą orientację w zasobie danych źródłowych nt. bezrobocia.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić definicje bezrobocia, lapidarną analizę socjologiczną tego zjawiska, ponadto z trudnością identyfikuje wskaźniki zjawiska, jego dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. Dopiero przy wsparciu prowadzącego przedmiot odwołuje się do przykładów historycznych i współczesnych oraz opisuje współczesny stan wiedzy o bezrobociu. Nie rozwija nawet w stopniu podstawowym znanych z literatury form przeciwdziałania bezrobociu. Wykazuje jedynie dostateczną orientację w zasobie danych źródłowych nt. bezrobocia.
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student biegle interpretuje wszystkie charakterystyczne cechy bezrobocia. W sposób wyczerpujący klasyfikuje i rozpoznaje formy bezrobocia i jego konsekwencje. Z dużym znawstwem wypowiada się o marginalizacji statusu społecznego osób bezrobotnych, właściwie diagnozuje potrzeby instytucjonalne do walki z bezrobociem.
Na ocenę dobrą (db) student samodzielnie interpretuje wszystkie charakterystyczne cechy bezrobocia. W sposób wystarczający klasyfikuje i rozpoznaje formy bezrobocia i jego konsekwencje. Ogólnie wypowiada się o marginalizacji statusu społecznego osób bezrobotnych, diagnozuje w sposób podstawowy potrzeby instytucjonalne do walki z bezrobociem.
Na ocenę dostateczną (dst) student jedynie ze wspomaganiem interpretuje wszystkie charakterystyczne cechy bezrobocia. W sposób lapidarny klasyfikuje i rozpoznaje formy bezrobocia i jego konsekwencje. Dość skąpo wypowiada się o marginalizacji statusu społecznego osób bezrobotnych, diagnozuje w nie zawsze adekwatny potrzeby instytucjonalne do walki z bezrobociem.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
Na oceną bardzo dobrą (bdb) student w sposób ilustracyjny wypowiada się o bezrobociu, jest gotowy do moderacji dyskusji na ten temat w gronie eksperckim. Jest liderem, ale jednocześnie włącza się w działania grupy. Zachowuje ostrożność i krytycyzm w wypowiadaniu opinii. Zapewnia także spoistość zespołu zadaniowego w pracach dotyczących socjologii bezrobocia.
Na oceną dobrą (db) student w sposób ogólny wypowiada się o bezrobociu, nie zawsze jest gotowy do moderacji dyskusji na ten temat w gronie eksperckim. Raczej podpowiada liderowi, ale jednocześnie włącza się w działania grupy. W większości przypadków zachowuje ostrożność i krytycyzm w wypowiadaniu opinii. Zapewnia także spoistość zespołu zadaniowego w pracach dotyczących socjologii bezrobocia.
Na oceną dostateczną (dst) student w sposób lapidarny wypowiada się o bezrobociu, nie jest gotowy do moderacji dyskusji na ten temat w gronie eksperckim. Słabo i nieefektywnie włącza się w działania grupy. Ma trudności z zachowaniem ostrożności i krytycyzmu w wypowiadaniu opinii. Nie zapewnia w żadnej mierze spoistości zespołu zadaniowego w pracach dotyczących socjologii bezrobocia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: