Praca z osobami z niepełnosprawnościami WSE-PS-PzOzN
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi określenia, odkrywania, rozwijania i wykorzystywania potencjału osób niepełnosprawnych w sposób interdyscyplinarny. Zdobyta wiedza umożliwi rozumienie obserwowanych procesów oraz sprawne przygotowanie planu pomocy i jego wdrożenie,
1.Pojęcie niepełnosprawności i ewolucja podejścia społeczeństwa do osób niepełnosprawnych (rys historyczny).
2. Diagnoza środowiska osoby niepełnosprawnej.
3 .Formy wsparcia dla osób niepełnosprawnych jako odpowiedź na ich potrzeby.
4. Modele niepełnosprawności (medyczny) i społeczny.
5. Osoby niepełnosprawne i ich sytuacja na krajowym rynku pracy.
6. Metoda Weroniki Sherobrne.
7. Metoda Tomatisa.
8. Metoda Marii Montessori.
9. Metoda Kaufmanów.
10. Praca z dorosłymi osobami niepełnosprawnymi.
11. Savoire vivre osób niepełnosprawnych.
12. Praca z osobami z niepełnosprawnością fizyczną.
13. Praca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
14. Teatroterapia i artterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi.
15. Podsumowanie przedmiotu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS1_W09; PS1_U10; PS1_U11; PS1_K10
Kryteria oceniania
PS1_U09
Potrafi ocenić przydatność typowych metod i dobrych praktyk (w komunikacji, mediacji, coachingu) do realizacji zadań w pracy socjalnej w wymiarze aksjologicznym i teleologicznym.
PS1_U12
Posiada kompetencje potrzebne w efektywnym motywowaniu osób do rozwoju w pracy socjalnej oraz wspiera ich samodzielność.
PS1_K03
Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu
społecznym.
PS1_K04
Posiada zakres kompetencji przydatny do pełnienia roli coacha, mediatora, doradcy, asystenta w pracy socjalnej.
Na ocenę db (4)/db+ (4+) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 91%-100%.
Ocena końcowa obejmuje: aktywny udział i przygotowanie do zajęć - 30%, obecność na zajęciach - 10%, opracowanie i przedstawienie na zajęciach prezentacji - 60% .
Literatura
1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic! Warszawa 2008.
2. Borowska-Beszta B., Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
3. Urbanowicz Z., Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2012, R. 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: