Praca z osobami z niepełnosprawnościami WSE-PS-PzOzN
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi określenia, odkrywania, rozwijania i wykorzystywania potencjału osób niepełnosprawnych w sposób interdyscyplinarny. Zdobyta wiedza umożliwi rozumienie obserwowanych procesów oraz sprawne przygotowanie planu pomocy i jego wdrożenie,
1.Pojęcie niepełnosprawności i ewolucja podejścia społeczeństwa do osób niepełnosprawnych (rys historyczny).
2. Diagnoza środowiska osoby niepełnosprawnej.
3 .Formy wsparcia dla osób niepełnosprawnych jako odpowiedź na ich potrzeby.
4. Modele niepełnosprawności (medyczny) i społeczny.
5. Osoby niepełnosprawne i ich sytuacja na krajowym rynku pracy.
6. Metoda Weroniki Sherobrne.
7. Metoda Tomatisa.
8. Metoda Marii Montessori.
9. Metoda Kaufmanów.
10. Praca z dorosłymi osobami niepełnosprawnymi.
11. Savoire vivre osób niepełnosprawnych.
12. Praca z osobami z niepełnosprawnością fizyczną.
13. Praca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
14. Teatroterapia i artterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi.
15. Podsumowanie przedmiotu.
W cyklu 2021/22_L:
Student/studentka w toku zajęć zdobywa wiedzę o różnorodnych źródłach i naturze licznych problemów człowieka. Tematyka zajęć skoncentrowana jest na analizie sytuacji trudnych, kryzysowych, krytycznych związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością Poprzez udział w zajęciach oraz pracę własną nabywa umiejętność generowania rozwiązania konkretnych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań. W tym celu posiada umiejętność prowadzenia wywiadu motywującego. Dzięki tej umiejętności będzie potrafi zmotywować potencjalnego klienta do samodzielnego poszukiwania optymalnego dla niego rozwiązania problemu. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy jako przyszłego pracownika socjalnego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS1_W09; PS1_U10; PS1_U11; PS1_K10
Kryteria oceniania
PS1_U09
Potrafi ocenić przydatność typowych metod i dobrych praktyk (w komunikacji, mediacji, coachingu) do realizacji zadań w pracy socjalnej w wymiarze aksjologicznym i teleologicznym.
PS1_U12
Posiada kompetencje potrzebne w efektywnym motywowaniu osób do rozwoju w pracy socjalnej oraz wspiera ich samodzielność.
PS1_K03
Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu
społecznym.
PS1_K04
Posiada zakres kompetencji przydatny do pełnienia roli coacha, mediatora, doradcy, asystenta w pracy socjalnej.
Na ocenę db (4)/db+ (4+) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 91%-100%.
Ocena końcowa obejmuje: aktywny udział i przygotowanie do zajęć - 30%, obecność na zajęciach - 10%, opracowanie i przedstawienie na zajęciach prezentacji - 60% .
Literatura
1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic! Warszawa 2008.
2. Borowska-Beszta B., Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
3. Urbanowicz Z., Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2012, R. 2.
W cyklu 2021/22_L:
1. Agata Siwek-Szczepanik, Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Praca socjalna nr 6/2011 2. Józef Młyński, Obowiązki pracownika socjalnego wobec rodziny, Praca Socjalna nr 5/2010 3. Katarzyna Wasilewska-Ostrowska, Coaching – jako alternatywna technika pracy socjalnej, Praca Socjalna nr 4/2013 4. Praca socjalna nr 4/2011 5. Monika Parchomiuk, Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną 6. Przemysław Eugeniusz Kaniok, Udział ojców w opiece i wychowaniu dziecka niepełnosprawnego – wyniki badań, Praca Socjalna nr 1/2012 7. Joanna Borowiec, Zastosowanie muzyki i wibracji w terapii dzieci z uszkodzonym słuchem,Praca Socjalna nr 1/2012 8. Agnieszka Górska, Jakiej muzyki słuchają osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym?, Praca Socjalna nr 1/2012 9. Barbara Grzyb, Nie tylko nauka i zabawa – rola komputera w rewalidacji osób niepełnosprawnych,Praca Socjalna nr 1/2012 10.William R. Miller, Stephen Rollnick, Wywiad motywujący, Kraków 2010 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: