Pedagogika społeczna WSE-PS-PedSpoł
Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykład i ćwiczenia:
PS1_W07
Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina
grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne,
środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i
warunkach optymalnego rozwoju.
PS1_W08
Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród
innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję
zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i
generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk.
PS1_U02
Umie wskazać założenia różnych modeli pomocy społecznej oraz
ocenić ich efektywność.
PS1_U05
Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot
lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.
PS1_K05
Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot
lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.
PS1_K09
Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności).
Opis ECTS:
udział w wykładach - 30 godzin
przygotowanie się do wykładów - 20 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin
konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Literatura
1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011.
2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.
3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.
4. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006.
5. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.
6. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007.
7. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.
Uwagi
W cyklu 2020/21_L:
Znajomość podstaw pedagogiki i odniesień do filozofii, socjologii, psychologii. |
W cyklu 2021/22_L:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: