Pedagogika społeczna WSE-PS-PedSpoł
Ćwiczenia:
1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie Studentów z Sylabusem.
2. Postać Heleny Radlińskiej – życie i twórczość.
3. Specyfika i teren działania pedagoga społecznego.
4. Społeczne oblicza bezrobocia. Bezrobocie w Polsce – definicja, obszar, dynamika zjawiska, uwarunkowania.
5. Podstawowe środowiska wychowawcze. Charakterystyka wybranych środowisk wychowawczych: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne.
6. Możliwości współdziałania, integracja oddziaływań pedagogicznych szkoły i rodziny.
7. Proces globalizacji. Współczesne problemy wychowania i ich skutki.
8. Problem eurosieroctwa, skutki.
9. Społeczeństwo starzejące się – problemy i wyzwania. Zadania gerontologii społecznej.
10. Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym – możliwości, bariery, propozycje.
11. Uchodźcy i migranci – aspekty prawne i społeczne. Najważniejsze aspekty pracy w środowisku międzykulturowym – formy i mechanizmy pomocy. Integracja uchodźców w Polsce. Działania na rzecz dzieci uchodźców.
12. Dziecko chore (przewlekle): w rodzinie, szkole i środowisku rówieśniczym. Opieka, wsparcie, formy i zasady pomocy.
13. Rola mass mediów życiu człowieka.
14. Pedagogika czasu wolnego.
15. Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej.
Wykład:
1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje.
2. Pedagogika społeczna - podstawowe pojęcia.
3. Zadania pedagogiki społecznej.
4. Człowiek jako istota społeczna.
5. Istota socjalizacji pierwotnej oraz wtórnej.
6. Rodzina wobec wyzwań współczesności.
7. Geneza powstawania trudności wychowawczych.
8. Wspieranie rozwoju dziecka.
9. Poznanie i badanie środowisk wychowawczych.
10. Współczesne problemy wychowania i ich skutki. Znaczenie grupy rówieśniczej w procesie wychowania.
11. Zjawisko przemocy domowej. Sposoby zapobiegania. Diagnoza, monitoring, ewaluacja w przemocy domowej.
12. Potrzeby w zakresie pomocy i opieki ludziom starym a zadania gerontologii społecznej.
13. Dylematy społeczno-etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej.
14. Konflikty społeczne. Rodzaje oraz sposoby ich rozwiązywania.
15. Repetytorium
W cyklu 2022/23_L:
Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykład i ćwiczenia:
PS1_W07
Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina
grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne,
środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i
warunkach optymalnego rozwoju.
PS1_W08
Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród
innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję
zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i
generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk.
PS1_U02
Umie wskazać założenia różnych modeli pomocy społecznej oraz
ocenić ich efektywność.
PS1_U05
Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot
lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.
PS1_K05
Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot
lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.
PS1_K09
Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności).
Opis ECTS:
udział w wykładach - 30 godzin
przygotowanie się do wykładów - 20 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin
konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011.
2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.
3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006.
2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.
3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007.
4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
W cyklu 2022/23_L:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
W cyklu 2023/24_L:
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: