Pomoc społeczna WSE-PS-PSpoł
Program zajęć obejmuje genezę i ewolucję pomocy społecznej ( w tym m.in.: od opieki społecznej do pomocy społecznej i od działań osłonowych do aktywizujących – budowanie systemu po 1989 roku, decentralizację pomocy społecznej, deinstytucjonalizację); pomoc społeczną w systemie zabezpieczenia społecznego, prawne podstawy funkcjonowania systemu pomocy społecznej; zakres podmiotowy oraz przedmiotowy pomocy społecznej; cele, funkcje i instytucje pomocy społecznej oraz kryteria uprawniające do korzystania z ustawowo gwarantowanych świadczeń pomocy społecznej. Pomoc społeczna jako instrument przeciwdziałania ubóstwu oraz marginalizacji i ekskluzji społecznej.
W cyklu 2021/22_L:
Program zajęć obejmuje genezę i ewolucję pomocy społecznej ( w tym m.in.: od opieki społecznej do pomocy społecznej i od działań osłonowych do aktywizujących – budowanie systemu po 1989 roku, decentralizację pomocy społecznej, centra usług społecznych); pomoc społeczną w systemie zabezpieczenia społecznego, prawne podstawy funkcjonowania systemu pomocy społecznej; zakres podmiotowy oraz przedmiotowy pomocy społecznej; cele, funkcje i instytucje pomocy społecznej oraz kryteria uprawniające do korzystania z ustawowo gwarantowanych świadczeń pomocy społecznej. Pomoc społeczna jako instrument przeciwdziałania ubóstwu oraz marginalizacji i ekskluzji społecznej. |
W cyklu 2022/23_L:
Program zajęć obejmuje genezę i ewolucję pomocy społecznej ( w tym m.in.: od opieki społecznej do pomocy społecznej i od działań osłonowych do aktywizujących – budowanie systemu po 1989 roku, decentralizację pomocy społecznej, deinstytucjonalizację); pomoc społeczną w systemie zabezpieczenia społecznego, prawne podstawy funkcjonowania systemu pomocy społecznej; zakres podmiotowy oraz przedmiotowy pomocy społecznej; cele, funkcje i instytucje pomocy społecznej oraz kryteria uprawniające do korzystania z ustawowo gwarantowanych świadczeń pomocy społecznej. Pomoc społeczna jako instrument przeciwdziałania ubóstwu oraz marginalizacji i ekskluzji społecznej. |
W cyklu 2023/24_L:
Program zajęć obejmuje genezę i ewolucję pomocy społecznej ( w tym m.in.: od opieki społecznej do pomocy społecznej i od działań osłonowych do aktywizujących – budowanie systemu po 1989 roku, decentralizację pomocy społecznej, centra usług społecznych); pomoc społeczną w systemie zabezpieczenia społecznego, prawne podstawy funkcjonowania systemu pomocy społecznej; zakres podmiotowy oraz przedmiotowy pomocy społecznej; cele, funkcje i instytucje pomocy społecznej oraz kryteria uprawniające do korzystania z ustawowo gwarantowanych świadczeń pomocy społecznej. Pomoc społeczna jako instrument przeciwdziałania ubóstwu oraz marginalizacji i ekskluzji społecznej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Opis ECTS:
obecność na zajęciach: 30 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją: 20 godz.
przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu: 30 godzin
konsultacje: 10 godzin
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS:
obecność na zajęciach: 30 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją: 20 godz.
przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu: 30 godzin
konsultacje: 10 godzin
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS:
obecność na zajęciach: 30 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją: 30 godz.
przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu: 30 godzin
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna genezę i najważniejsze etapy ewolucji systemów pomocy społecznej;
- student posiada wiedzę systemie pomocy społecznej;
- student zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną systemu pomocy społecznej w Polsce;
- student ma wiedzę o przeobrażeniach wybranych instytucji społecznych, o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach tych przeobrażeń.
Umiejętności:
- student potrafi scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa;
- student potrafi przyporządkować odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakres udzielanych przez nie świadczeń;
- student potrafi analizować, oceniać, selekcjonować różne źródła dotyczące sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia jednostek, grup i społeczności.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość dylematów pomocy społecznej i potrafi zaproponować sposób ich rozwiązania oraz przedstawić jego potencjalne konsekwencje,
- student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą pracownika socjalnego,
- staje się bardziej otwarty na dostrzeganie i interpretowanie zjawisk społecznych,
- dostrzega swoje możliwości poznawcze i rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia własnych kwalifikacji.
Opis ECTS:
obecność na zajęciach: 30 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją: 20 godz.
przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu: 30 godzin
konsultacje: 10 godzin
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
ocena 2 (ndst) - student nie zna najważniejszych etapów ewolucji instytucji pomocy społecznej; student nie posiada wiedzy o systemie pomocy społecznej w Polsce; student nie zna podstaw prawnych i struktury organizacyjnej pomocy społecznej w Polsce. Student nie potrafi scharakteryzować pomocy społecznej jako instytucji polityki społecznej państwa; student nie potrafi przyporządkować odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakresu udzielanych przez nie świadczeń.
ocena 3 (dst,) - student w stopniu podstawowym zna najważniejsze etapy ewolucji instytucji pomocy społecznej; student posiada słabo uporządkowaną wiedzę o systemie pomocy społecznej w Polsce i wybranych krajach; student w ograniczonym zakresie zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną pomocy społecznej w Polsce. Student w stopniu podstawowym potrafi scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa; potrafi przyporządkować wybrane grupy odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i w stopniu podstawowym określić zakres udzielanych przez nie świadczeń.
ocena 4 (db) - student zna główne etapy ewolucji instytucji pomocy społecznej; student posiada uporządkowaną wiedzę o systemie pomocy społecznej w Polsce i wybranych krajach; student zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną pomocy społecznej w Polsce. Student potrafi samodzielnie wskazać cechy pomocy społecznej jako instytucji polityki społecznej państwa; student potrafi przyporządkować większość odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakres udzielanych przez nie świadczeń.
ocena 5 (bdb) - Student zna najważniejsze etapy ewolucji instytucji pomocy społecznej; student posiada pełną wiedzę o systemie pomocy społecznej w Polsce i w wybranych krajach; student zna podstawy prawne i posiada kompletną wiedzę o strukturze organizacyjnej pomocy społecznej w Polsce. Student potrafi wyczerpująco scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa; student potrafi przyporządkować wszystkie kategorie odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakres udzielanych przez nie świadczeń.
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszcza się możliwość dwóch nieobecności niezależnie od przyczyny).
2. Ocena merytoryczna wygłoszonego i oddanego referatu.
3. Ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej.
4. Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane w formie pisemnego zaliczenia końcowego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E., Pomoc społeczna. Idea - rozwój - instytucje, PWN, 2022
Bojanowska E., Krzyszkowski J., Pomoc społeczna: od opieki do pomocy, (w:) Stulecie polskiej polityki społecznej 1918-2018, Bojanowska E., Grewiński M., Rymsza M., Uścińska G., Warszawa 2018, s. 313-341.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz. U. z 2021 r. poz. 2268, 2270, z 2022 r. poz. 1, 66, 1079, 1692, 1700, 1812, 1967, 2127, 2140, 2754, z 2023 r. poz. 185.
Literatura uzupełniająca:
Krzyszkowski J., Między państwem opiekuńczym a opiekuńczym społeczeństwem. Determinanty funkcjonowania środowiskowej pomocy społecznej na poziomie lokalnym, Łódź 2005.
Krzyszkowski J., Ewolucja publicznej pomocy społecznej w Polsce, (w:) Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa 2019, s. 198-212.
Krzyszkowski J., Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny, Warszawa 2008.
Poławski P. (red.), Warunkowość i kontraktualizm w pomocy społecznej. Lokalne zróżnicowanie i społeczne konsekwencje, IPiSS, Warszawa 2018.
Sałustowicz P., Pomoc społeczna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Warszawa 2009.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: