Psychologia rodziny WSE-PS-PR
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia.
Psychologia rodziny jako nauka.
2. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach.
3. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku.
4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia.
5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa.
6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci.
7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków.
8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja;
9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty
10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym;
11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie.
12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie;
13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja;
14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje;
15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć.
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS1_W02 Student posiada wiedzę na temat podstawowych teorii z obszaru psychologii rodziny, zna kluczowe typologie związków małżeńskich i systemów rodzinnych, a także zna teoretyczne podstawy dotyczące procesów o charakterze psychologicznym związanych z budowaniem więzi w rodzinie, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich.
PS1_W03 Student posiada elementarną wiedzę psychologiczną dotyczącą procesów psychicznych człowieka pozwalającą zrozumieć jego postawy i zachowanie społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem relacji w rodzinie. Ma wiedzę na temat czynników kształtujących relacje małżeńskie i rodzinne, więzi, komunikację i konflikty, specyfiki systemów rodzinnych, wybranych problemów i dysfunkcji w rodzinie, a także samotnego rodzicielstwa oraz rodzin zastępczych i adopcyjnych.
PS1_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną dotyczącą rodziny – specyfiki relacji rodzinnych, a także czynników kształtujących jakość relacji małżeńskich i rodzinnych, więzi, komunikacji, konfliktów, oczekiwań i potrzeb członków rodziny, cech różnych systemów rodzinnych, wybranych problemów i dysfunkcji w rodzinie, a także samotnego rodzicielstwa oraz rodzin zastępczych i adopcyjnych. Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami pojęciowymi psychologii pozwalającymi na swobodne operowanie zdobytą wiedzą w analizie wybranych zagadnień i problemów. Wykazuje umiejętność rozumienia znaczenia kontekstu społecznego i sytuacyjnego funkcjonowania rodziny.
PS1_K01 Student ma świadomość potrzeby nabywania i aktualizowania wiedzy z obszaru psychologii rodziny niezbędnej do podejmowania działań w pracy socjalnej. Analizuje swój zasób wiedzy w tym obszarze i potrafi krytycznie go oceniać. Doskonali umiejętność łączenia pozyskanej wiedzy z analizą możliwej skutecznej pomocy rodzinie, wyznacza kierunki samorealizacji i doskonali swoje umiejętności w oparciu o pozyskaną wiedzę psychologiczną na temat zachowań i problemów w rodzinie z uwzględnieniem specyfiki różnych systemów rodzinnych. Rozumie potrzebę dalszego rozwoju w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz umiejętności opisane w efektach kształcenia.
Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Bardzo dobrze analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz zna zachodzące między nimi zależności. Bardzo dobrze zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Bardzo dobrze analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Bardzo dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).
Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Dobrze analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz zna zachodzące między nimi zależności. Dobrze zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Dobrze analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).
Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Dostatecznie analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz dostatecznie zna zachodzące między nimi zależności. Dostatecznie zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Dostatecznie analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Dostatecznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).
Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Niedostatecznie analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz niedostatecznie zna zachodzące między nimi zależności. Niedostatecznie zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Niedostatecznie analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Niedostetcznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).
Literatura
Literatura podstawowa:
de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996.
Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychologiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa 1985.
Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000.
Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011.
Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.
Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.
Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1980.
Literatura zalecana:
A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019.
M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.
O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020.
A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa. |
W cyklu 2023/24_Z:
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: