Profilaktyka patologii społecznych WSE-PS-PPS
Podstawowe treści programowe realizowane w ramach tego przedmiotu to: pojęcie i rodzaje patologii, profilaktyka zjawisk patologicznych. Psychospołeczne i biologiczne uwarunkowania patologii społecznych. Zakres i klasyfikacja patologii. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk. Zjawiska patologiczne charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji oraz analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie.
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowe treści programowe realizowane w ramach tego przedmiotu to: pojęcie i rodzaje patologii, profilaktyka zjawisk patologicznych. Zakres i klasyfikacja patologii. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne (biologicznych, psychologicznych i socjologicznych) oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk. Zjawiska patologiczne charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji (np. alkoholizm, narkomania, przemoc, hazard, terroryzm, handel ludźmi, korupcja, siecioholizm, bezdomność, mobbing, samobójstwo, patologie seksualne) oraz analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowe treści programowe realizowane w ramach tego przedmiotu to: pojęcie i rodzaje patologii, profilaktyka zjawisk patologicznych. Zakres i klasyfikacja patologii. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne (biologicznych, psychologicznych i socjologicznych) oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk. Zjawiska patologiczne charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji (np. alkoholizm, narkomania, przemoc, hazard, terroryzm, handel ludźmi, korupcja, siecioholizm, bezdomność, mobbing, samobójstwo, patologie seksualne) oraz analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie. |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowe treści programowe realizowane w ramach tego przedmiotu to: pojęcie i rodzaje patologii, profilaktyka zjawisk patologicznych. Zakres i klasyfikacja patologii. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne (biologicznych, psychologicznych i socjologicznych) oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk. Zjawiska patologiczne charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji (np. alkoholizm, narkomania, przemoc, hazard, terroryzm, handel ludźmi, korupcja, siecioholizm, bezdomność, mobbing, samobójstwo, patologie seksualne) oraz analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Opis ECTS:
obecność na zajęciach - 40 godzin
przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 30 godz.
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3 | W cyklu 2023/24_Z: Opis ECTS:
obecność na zajęciach - 40 godzin
przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 30 godz.
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2022/23_Z: Opis ECTS:
obecność na zajęciach - 40 godzin
przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 30 godz.
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2021/22_Z: Opis ECTS:
obecność na zajęciach - 40 godzin
przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 30 godz.
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student:
- zna podstawową terminologię używaną w obrębie patologii społecznych, rozumie ją i adekwatnie nazywa w zależności od sytuacji.
- charakteryzuje wybrane teorie (psychologiczne, biologiczne, społeczne, filozoficzne) opisujące i wyjaśniające zachowania patologiczne i ich uwarunkowania.
- diagnozuje i wyjaśnia poszczególne rodzaje patologii społecznych.
- zna przyczyny różnych zjawisk dewiacyjnych i mechanizmy uzależnień.
Umiejętności:
student:
- potrafi opracowywać rozwiązania problemów związanych z patologicznymi zjawiskami społecznymi, prognozować ich przebieg oraz przewidywać skutki; - - potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania oraz projektowania strategii działań, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych przy zastosowaniu odpowiednich metod;
- posługuje się zasadami i normami etycznymi w projektowaniu działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dostrzega dylematy etyczne;
- stosuje nomenklaturę związaną z profilaktyką patologii społecznych.
Kompetencje społeczne:
student:
- ma przekonanie o sensie i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym;
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w środowisku z którym będzie współpracował.
Kryteria oceniania
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszcza się możliwość dwóch nieobecności niezależnie od przyczyny).
2. Ocena merytoryczna wygłoszonego i oddanego referatu.
3. Ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej.
4. Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane w formie pisemnego egzaminu końcowego
Ocena bdb (5) - student wykazał się bardzo dobrą znajomością omawianych zagadnień, biegle posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i opisać patologie społeczne w tym ich przyczyny i skutki
Ocena db (4) - student wykazał się dobrą znajomością omawianych zagadnień, posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i opisać patologie społeczne w tym ich przyczyny i skutki, zdarzają mu się błędy w tym zakresie
Ocena dst (3) - student wykazał się dostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie zawsze potrafi wskazać i opisać patologie społeczne w tym ich przyczyny i skutki, zdarzają mu się błędy w tym zakresie
Ocena ndst (2) - student wykazał się niedostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia liczne błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie potrafi wskazać i opisać patologii społecznych w tym ich przyczyn i skutków, wymaga to utrwalenia poznanego materiału.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Podgórecki A., Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1976.
- Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Warszawa 2023.
- Wasilewska - Ostrowska K.M. (red.), Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy, Warszawa 2014.
- Pierzchała K., Cekiera Cz., Człowiek a patologie społeczne, Toruń, 2021.
Literatura uzupełniająca:
- Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży, Warszawa 2007.
- Grzegorzewska I., Cierpiałowska L., Uzależnienia behawioralne, Warszawa 2018.
-Jędrzejko M., (red.), Patologie społeczne, Pułtusk 2006.
- Słowik-Gabryelska A., Patologie społeczne, Szczecin 2007.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: