Podstawy psychologii klinicznej WSE-PS-PPK
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad6ae4f27cead4b9f99ef525bac7cf896%40thread.tacv2/conversations?groupId=2225ca0b-d2a2-4ae7-87af-fbb7b667e0d7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aB69qO5IS8vau_dMLas2z4K9u3RXDY_VDvt8OEsMOV_I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2231112-df13-40e7-aae5-507a8debb8d8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
Zakres tematów:
1.Funkcjonowanie człowieka w warunkach choroby, reakcje na chorobę, postawy wobec choroby chorego i jego otoczenia
2.Sposoby rozumienia normalności i zdrowia (norm w psychologii klinicznej)
3.Choroby przewlekłe i nieuleczalne, opieka paliatywna. Problemy chorego z afazja.
4.Zaburzenia procesów poznawczych (spostrzegania, myślenia, pamięci, uwagi, świadomości, orientacji) i procesów
emocjonalno-motywacyjnych 5.Psychologia kliniczna dziecka.
6.Psychologiczne uwarunkowania chorób somatycznych (WZA, WZB) 7.Nerwice i ich geneza.
8.Zaburzenia nastroju
9.Zaburzenia wczesnodziecięce
10.Zaburzenia osobowości
11. Schizofrenia
12.Psychologiczne aspekty starzenia się i starości, psychologiczne problemy rehabilitacji osób starych, zaburzenia późnego okresu dorosłości
13.Zaburzenia wywołane zażywaniem środków psychoaktywnych 14.Uzaleznienie od Internetu
15. Współczesne zagrożenia zdrowia: anoreksja, bulimia, otyłość.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW_01 - Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej
EW_02 - Opisuje funkcjonalnie człowieka chorego (zburzenia somatyczne, psychiczne, osobowości, uzależnienia)
EW_03 - Wskazuje i opisuje problemy w funkcjonowaniu człowieka chorego, starszego, osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego
Umiejętności:
EU_01 - Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka chorego w analizie indywidualnych przypadków
EU_02 - Dostrzega różnice w funkcjonowaniu osób z poszczególnymi zaburzeniami
EU_03 - Potrafi wskazać metody oddziaływań pomocowych wobec poszczególnych trudności zdrowotnych
Kompetencje społeczne:
EK_01 - Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu
EK_02 - Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną
Nakład pacy studenta:
Udział w wykładzie: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2)- student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć na gruncie psychologii klinicznej, nie zna podstawowych zaburzeń z obszaru zdrowia psychicznego, ma trudności z wykorzystaniem wiedzy nt. procesów psychicznych w analizie indywidualnych trudności, nie dostrzega różnic pomiędzy zaburzeniami, ma trudność z przedstawianiem metod oddziaływań pomocowych, nie podejmuje wysiłku związanego z pracą własną poza wykładem.
Na ocenę dst (3) - student potrafi dostatecznie zdefiniować podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej, zna kilka podstawowych zaburzeń z obszaru zdrowia psychicznego, korzysta z wybranej wiedzy nt. procesów psychicznych w analizie indywidualnych trudności, dostrzega różnice pomiędzy zaburzeniami, potrafi przedstawić kilka metod oddziaływań pomocowych, podejmuje wysiłek związany z pracą własną poza wykładem.
Na ocenę dobrą (4) - student potrafi dobrze zdefiniować podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej, zna wiele zaburzeń z obszaru zdrowia psychicznego, korzysta z wiedzy nt. procesów psychicznych w analizie indywidualnych trudności, prawidłowo dostrzega różnice pomiędzy zaburzeniami, potrafi przedstawić kilka metod oddziaływań pomocowych, podejmuje wysiłek związany z pracą własną poza wykładem.
Na ocenę bardzo dobrą (5) - student potrafi bardzo dobrze zdefiniować podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej, zna wiele zaburzeń z obszaru zdrowia psychicznego, korzysta z wiedzy nt. procesów psychicznych w analizie indywidualnych trudności, prawidłowo dostrzega różnice pomiędzy zaburzeniami, potrafi przedstawić wiele metod oddziaływań pomocowych, jest zaangażowany/a pracą własną poza wykładem.
Literatura
Literatura:
1. Carson R., Mineka S. Butter, J., Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk 2003. 2. Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.). Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2020.
3. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003.
4. Sęk H., Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2007, tom I i II.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Carson R., Mineka S. Butter, J., Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk 2003. 2. Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.). Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2020. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: