Psychologia ogólna WSE-PS-PO
1. Psychologia jako nauka. Orientacje teoretyczne w psychologii
2. Czucie i spostrzeganie
3. Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, poznawcza teoria uczenia się
4. Uwaga i jej rodzaje
5. Pamięć: rodzaje pamięci, klasyczne badania w psychologii
6. Poznanie, myślenie, inteligencja i język. Rodzaje inteligencji, pomiar (testy)
7. Motywacja i emocje
8. Stres a zdrowie
9. Psychologia społeczna: wpływ społeczny, konformizm, postawy interakcje społeczne
10. Teorie osobowości: podejście psychodynamiczne, behawioralne, perspektywa humanistyczna
11. Teorie cech: Allport, Cattell, Wielka Piątka. Wymiary osobowości kulturowej
12. Terapie psychologiczne: podejście psychodynamiczne i humanistyczne
13. Terapie psychologiczne: podejście behawioralne i poznawcze
14. Wpływ stylu życia na psychikę: pielęgnowanie rezyliencji
15. Etyka w psychologii
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW_01 - Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii (spostrzeganie, wrażenia, pamięć, uczenie się, emocje, motywacje,
myślenie, temperament, osobowość, inteligencja, różnice indywidualne)
EW_02 - Wymienia i charakteryzuje podstawowe kierunki na gruncie psychologii
Umiejętności:
EU_01 - Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka do analizowania problemów indywidualnych i procesów społecznych
EU_02 - Różnicuje poszczególne kierunki psychologiczne, potrafi wskazać ich praktyczne zastosowanie
EU_03 - Analizuje i interpretuje przebieg procesów uczenia się, pamięci, myślenia i rozwiązywania problemów
Kompetencje społeczne:
EK_01 - Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
EK_02 - Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu
EK_03 - Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną
Nakład pracy studenta:
Udział w wykładzie: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Samodzielna analiza zalecanej literatury: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, będzie sprawdzana lista obecności. Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Egzamin końcowy pisemny
Ocena bdb (5) - student wykazał się bardzo dobrą znajomością omawianych zagadnień, biegle posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka
Ocena db (4) - student wykazał się dobrą znajomością omawianych zagadnień, posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie
Ocena dst (3) - student wykazał się dostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie zawsze potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie
Ocena ndst (2) - student wykazał się niedostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia liczne błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw
zachowania się człowieka, wymaga utrwalenia poznanego materiału
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003
2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2003
3.Ostrowska K. (red.) Psychologia dla służb społecznych. Difin, Warszawa 2015.
4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999
Literatura uzupełniająca:
1.Aronson, Wilson, Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka
2.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: