Psychologia ogólna WSE-PS-PO
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad2d95c403a86439ba9c46c26d336e823%40thread.tacv2/conversations?groupId=5255bf2f-6b14-4399-96d9-c8870d22cbf9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKyrnBLaNfv11O8ARoYnthcUEicNG371u3B4MXqRalu01%40thread.tacv2/conversations?groupId=832bc677-af3e-4318-a428-04297cffbacb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym.
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi
2.Podstawowe kierunki w psychologii: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna
Przedstawienie założeń behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów
psychologicznych.
3.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga
Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych
eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział
na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura).
4.Emocje
Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i
Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera),
różnica pomiędzy emocjami a uczuciami.
5.Motywacja
Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, społecznopoznawcze teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy.
6.Uczenie się
Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele
uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się.
7.Procesy poznawcze
Omówienie etapów i uwarunkowań rozwiązywania problemów.
8.Pamięć
Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała,
pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci –
mnemotechniki.
9.Osobowość
Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości.
10.Temperament
Wybrane badania nad temperamentem oraz główne współczesne teorie temperamentu.
11.Inteligencja
Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna
charakterystyka.
12.Różnice indywidualne
Opis różnic, determinanty, pomiar i aspekt społeczny.
13.Elementy psychologii społecznej – grupa społeczna
14.Wybrane zagadnienia z psychopatologii
15.Twórczość
Pojęcie twórczości ,kryteria, powiązania z cechami indywidualnymi.
W cyklu 2021/22_Z:
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym. |
W cyklu 2022/23_Z:
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym. |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW_01 - Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii (spostrzeganie, wrażenia, pamięć, uczenie się, emocje, motywacje,
myślenie, temperament, osobowość, inteligencja, różnice indywidualne)
EW_02 - Wymienia i charakteryzuje podstawowe kierunki na gruncie psychologii
Umiejętności:
EU_01 - Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka do analizowania problemów indywidualnych i procesów społecznych
EU_02 - Różnicuje poszczególne kierunki psychologiczne, potrafi wskazać ich praktyczne zastosowanie
EU_03 - Analizuje i interpretuje przebieg procesów uczenia się, pamięci, myślenia i rozwiązywania problemów
Kompetencje społeczne:
EK_01 - Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
EK_02 - Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu
EK_03 - Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną
Nakład pracy studenta:
Udział w wykładzie: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Samodzielna analiza zalecanej literatury: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Kryteria oceniania
Wykład będzie prowadzony zdalnie, za pomocą MSTeams
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, będzie sprawdzana lista obecności. Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Egzamin końcowy będzie miał formę testu online, na platformie Moodle.
Ocena bdb (5) - student wykazał się bardzo dobrą znajomością omawianych zagadnień, biegle posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka
Ocena db (4) - student wykazał się dobrą znajomością omawianych zagadnień, posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie
Ocena dst (3) - student wykazał się dostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie zawsze potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie
Ocena ndst (2) - student wykazał się niedostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia liczne błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw
zachowania się człowieka, wymaga utrwalenia poznanego materiału
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003
2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2003
3.Ostrowska K. (red.) Psychologia dla służb społecznych. Difin, Warszawa 2015.
4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999
Literatura uzupełniająca:
1.Aronson, Wilson, Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka
2.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: