Problematyka bezdomności WSE-PS-PB
Konwersatorium Problematyka bezdomności ma na celu pogłębione poznanie i krytyczną analizę zjawiska bezdomności w Polsce i na świecie. Omawiane są definicje i typologie bezdomności, a także jej główne przyczyny – od czynników strukturalnych, takich jak ubóstwo czy rynek pracy, po przyczyny indywidualne. Studenci analizują skutki społeczne, psychologiczne i zdrowotne bezdomności oraz jej wpływ na funkcjonowanie społeczności lokalnych. Istotnym elementem kursu jest zapoznanie się z polityką społeczną wobec osób bezdomnych, w tym z działaniami instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. Zajęcia mają charakter dyskusyjny – bazują na pracy z raportami badawczymi, dokumentami polityki publicznej oraz materiałami multimedialnymi. Ważną część stanowi analiza postaw społecznych wobec osób w kryzysie bezdomności oraz problem stereotypizacji i stygmatyzacji. Studenci rozwijają umiejętność interpretacji danych, krytycznej oceny programów pomocowych i form wsparcia. Efektem kształcenia jest umiejętność wieloaspektowego spojrzenia na bezdomność oraz wypracowania propozycji działań służących ograniczaniu tego zjawiska.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Punkty 3.00
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Weryfikacja efektów w toku ćwiczeń będzie prowadzona permanentnie poprzez ocenę przygotowania studenta do zajęć. Ocena formująca z toku ćwiczeń będzie wynikała z zaangażowania studenta w zajęcia i poziomu przygotowania oraz wykonanie i omówienie prezentacji.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Białobrzeska K., Kawula S., Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji
2. Dębska-Cenian A., Retowski S., Drogi przebiegu bezdomności a charakterystyka psychologiczna osób bezdomnych, w: Dębski M., Retowski S., Psychospołeczny profil osób bezdomnych w Trójmieście, Wyd. Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2008.
3. Dębski M., Michalska A., Podręcznik streetworkera bezdomności, Wyd. Pomorskie Forum na Rzecz Wychodzenia z Bezdomności, Gdańsk 2012.
4. Dębski M., W kierunku zmiany życiowej czyli o przestrzeganiu szans wyjścia z własnej bezdomności, w: Dębski M., Retowski S., Psychospołeczny profil osób bezdomnych w Trójmieście, Wyd. Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2008.
Literatuta uzupełniająca:
1. Piekut-Brodzka D. M., Bezdomność na Mazowszu, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2013.
2. Piekut-Brodzka D., O bezdomności. Aspekty fenomenologiczne, Starzyński M., Współpraca organizacji pozarządowych i administracji publicznej w systemie pomocy dla osób bezdomnych (red.), Stowarzyszenie Klon/Jawor 2002.
3. Podgórska-Jachnik D., Praca z osobami bezdomnymi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.
4. Przymeński A., Bezdomność jako kwestia społeczna w Polsce współczesnej, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.
społecznej: wokół zagadnień teoretycznych, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2006.
5. Starzyński M., Współpraca organizacji pozarządowych i administracji publicznej w systemie pomocy dla osób bezdomnych (red.), Stowarzyszenie Klon/Jawor 2002.
6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 nr 64 poz. 593), (Dz. U. 2008 r. nr 115), (Dz. U. 2009 r. nr 6 poz. 33).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: