Poradnictwo WSE-PS-P
Ćwiczenia:
1. Poradnictwo; rodzaje i typy poradnictwa, etapy procesu poradnianego.
2. Poradnictwo specjalistyczne w pomocy społecznej.
3. Klient pomocy społecznej jako podmiot działania w poradnictwie.
4. Poradnictwo jako interakcja międzyosobowa.
5. Poradnictwo jako działalność zorganizowana.
6. Konstrukcja i przekazanie porady w ramach poradnictwa socjalnego
7. Poradnictwo dla osób opuszczających zakłady karne i ich rodzin.
8. Poradnictwo zawodowe dla osób długotrwale bezrobotnych.
9. Poradnictwo dla osób wykluczonych ze względu na pochodzenie, wyznanie, przekonania.
10. Poradnictwo dla cudzoziemców.
11. Poradnictwo dla osób starszych.
12. Poradnictwo dla osób z syndromem DDA.
13. Poradnictwo a rodzina dysfunkcyjna.
14. Poradnictwo a bezdomni, rola streetworkerów.
15. Poradnictwo dla rodzin, których bliscy zostali zwerbowani przez sekty.
Wykład:
1. Zapoznanie Studentów z Sylabusem, zapoznanie z warunkami zaliczenia. Wprowadzenie do problematyki poradnictwa.
2. Stereotypy utrudniające wykonywanie zadań z zakresu poradnictwa.
3. Kompetencje zawodowe pracownika, cechy doradcy, metody działania poradniczego.
4. Znaczenie komunikacji interpersonalnej w sytuacji poradniczej.
5. Konflikty społeczne. Rodzaje konfliktów i ich skutki.
6. Podstawowe zasady i dylematy etyczne w poradnictwie.
7. Relacje w pracy socjalnej.
8. Czynniki stresogenne utrudniające relacje interpersonalne.
9. Syndrom wypalenia zawodowego pracownika socjalnego.
10. Poradnictwo skierowane do osób starszych.
11. Uzależnienia jako problem społeczny.
12. Poradnictwo skierowane do osób starszych.
13. Poradnictwo skierowane do osób z niepełnosprawnością.
14. Repetytorium.
15. Zaliczenie przedmiotu.
W cyklu 2021/22_Z:
Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
W cyklu 2022/23_Z:
Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
W cyklu 2023/24_Z:
Studenci będą mieli sposobność zapoznania się z różnymi formami poradnictwa stosowanymi w pracy socjalnej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Studenci będą mieli sposobność zapoznania się z różnymi formami poradnictwa stosowanymi w pracy socjalnej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ćwiczenia:
PS1_W11
Zna metody diagnozowania i ewaluowania stosowane w pracy
socjalnej.
PS1_U06
Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk
społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób,
grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby
(potencjały, siły).
PS1_U07
Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy
indywidualnej, grupowej i środowiskowej.
PS1_K09
Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.
Wykład:
PS1_W07
Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina
grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne,
środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i
warunkach optymalnego rozwoju.
PS1_W11
Zna metody diagnozowania i ewaluowania stosowane w pracy
socjalnej.
PS1_U06
Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk
społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób,
grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby
(potencjały, siły).
PS1_U07
Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy
indywidualnej, grupowej i środowiskowej.
PS1_K09
Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.
Wiedza:
- Zna typowe struktury i instytucje społeczne, w szczególności te, które składają się na system pomocy społecznej i są z nim powiązane; nazywa instytucje zajmujące się wsparciem i poradnictwem społecznym, charakteryzuje ich obowiązki oraz zasady i normy postępowania.
-Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła sąsiedztwo, organizacje społeczne, społeczność lokalna, o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju; rozpoznaje i charakteryzuje problemy i obszary wymagające działań z obszaru poradnictwa.
- Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej; wskazuje formy działań z zakresu poradnictwa w odniesieniu do konkretnych grup.
Umiejętności:
- Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły); ocenia sytuację osób z grup szczególnego ryzyka, rozpoznaje zagrożenia i szacuje możliwości wyjscia z trudnej sytuacji.
- Identyfikuje instrumenty dostępne w procesie prowadzenia pracy z obszaru poradnictwa.
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności socjalnej.
Kompetencje:
- Potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje.
- Docenia różnorodność metod i form pomocy.
- Dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem.
Opis ECTS
udział w ćwiczeniach - 30 godzin
przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin
konsultacje 5 godzin
Opis ECTS
udział w wykładach - 30 godzin
przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin
konsultacje 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010.
2. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
3. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
W cyklu 2022/23_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). |
W cyklu 2023/24_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: