Metodologia badań społecznych WSE-PS-MBS
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne:
Wprowadzenie do metodologii badań, omówienie założeń, celów. Metody naukowe a metody badawcze. Paradygmaty w badaniach społecznych. Teorie w naukach społecznych. Społeczne i naukowe przesłanki formułowania problemu. Język i aparatura pojęciowa w naukach społecznych. Etyczne aspekty w badaniach. Struktura procesu badawczego. Problemy, hipotezy, zmienne. Definiowanie pojęć i dobór wskaźników. Badania ilościowe i badania jakościowe. Konstruowanie narzędzi. Prowadzenie badań w terenie. Wybrane metody analizy i interpretacji danych ilościowych i jakościowych
W cyklu 2021/22_Z:
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
W trakcie kursu zostaną omówione następujące bloki tematyczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_Z: Udział w konwersatorium - 30 godzin
Konsultacje - 15 godzin
Przygotowanie do zajęć - 20 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz przygotowanie się do jej zaprezentowania - 25 godzin
Łącznie 90 godzin / 30 = 3 | W cyklu 2024/25_Z: Udział w konwersatorium - 30 godzin
Konsultacje - 10 godzin
Przygotowanie do zajęć - 20 godzin
Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych i kolokwium końcowego - 30 godzin
Łącznie 90 godzin / 30 = 3 | W cyklu 2023/24_Z: Udział w konwersatorium - 30 godzin
Konsultacje - 15 godzin
Przygotowanie do zajęć - 20 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz przygotowanie się do jej zaprezentowania - 25 godzin
Łącznie 90 godzin / 30 = 3 | W cyklu 2022/23_Z: Udział w konwersatorium - 30 godzin
Konsultacje - 15 godzin
Przygotowanie do zajęć - 20 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz przygotowanie się do jej zaprezentowania - 25 godzin
Łącznie 90 godzin / 30 = 3 | W cyklu 2020/21_Z: Udział w konwersatorium - 30 godzin
Konsultacje - 15 godzin
Przygotowanie do zajęć - 20 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej oraz przygotowanie się do jej zaprezentowania - 25 godzin
Łącznie 90 godzin / 30 = 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Absolwent zna i rozumie:
- podstawy filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii).
- ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności. Student potrafi:
- posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowania i prowadzenie prostych badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:
- samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student posiada podstawową wiedzę w stopniu bardzo dobrym z podstaw filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii), w stopniu bardzo dobrym ma także elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia prostych badań a także potrafi w stopniu bardzo dobrym sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Na ocenę dobrą student posiada podstawową wiedzę w stopniu dobrym z podstaw filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii), w stopniu dobrym ma także elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Student dobrze potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia prostych badań a także potrafi w stopniu dobrym sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Student w stopniu dobrym jest gotowy do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Na ocenę dostateczną student posiada podstawową wiedzę w stopniu dostatecznym z podstaw filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii), w stopniu dostatecznym ma także elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Student dostatecznie potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia prostych badań a także potrafi w stopniu dostatecznym sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Na ocenę niedostateczną student nie posiada podstawowej wiedzy z podstaw filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności nie potrafi określić miejsca wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarnego charakteru (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii), nie ma także elementarnej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Student nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia prostych badań a także nie potrafi w stopniu sformułować wniosków, opracować i zaprezentować wyników oraz wskazywać kierunków dalszych badań. Student nie jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Literatura
Literatura podstawowa:
S. Nowak, Metodologia Badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001
Literatura uzupełniająca:
J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Literatura uzupełniająca: J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012 |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Literatura uzupełniająca: J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012 |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Literatura uzupełniająca: J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012 |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Literatura uzupełniająca: J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 J. M. Brzeziński, Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: |
W cyklu 2022/23_Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: |
W cyklu 2023/24_Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: |
W cyklu 2024/25_Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: