Fantastyka socjologiczna i futurologia WSE-PS-FSiF
Fantastyka socjologiczna i futurologia (FSiF) jest wykładem monograficznym koncentrującym się na zagadnieniach z zakresu: utopistyki, postapokalipsy, futurologii, naukowych koncepcji przyszłości społecznej, AI oraz wybranych przykładów cybernetycznego modelarstwa społecznego obecnego w literaturze social fiction i futurologicznej, jak również ich różnorakich adaptacji. Celem przedmiotu jest uwrażliwienie studentów na formy antycypacji społecznej, pokazanie im takich prób zarówno w dobie współczesnej, jak i w historii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta
udział w zajęciach - 30
konsultacje - 10
lektura i analiza tekstów - 20
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS = 3 | W cyklu 2023/24_L: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w wykładzie monograficznym - 30 godz.
+ przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 25 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS | W cyklu 2024/25_L: 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta
+ czynny udział w wykładzie monograficznym - 30 godz.
+ przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 25 godz.
+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.
SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy (EW):
Student ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w społeczeństwach przyszłości. Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające socjologii oraz zna rządzące nimi prawidłowości w ujęciach utopii i dystopii społecznych, ponadto rozróżnia pojęcia science fiction, social fiction oraz fantasy. Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach prowadzących do wyodrębniania się społeczeństw futurystycznych. Ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji, prowadzącej do strukturyzacji nowych form społecznych.
Efekty w zakresie umiejętności (EU):
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie fantastyki socjologicznej. Potrafi ponadto właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie prognozowania przyszłego kształtu społeczeństw. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, np. prognozowania dynamiki rozwoju społecznego. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):
Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia.
Rozszerzenie w/w. efektów w kontekście matrycy przyjętej w maju 2025 r.:
1. Kompetencje komunikacyjne - zdolność do jasnego i skutecznego wyrażania myśli, słuchania i interpretowania informacji.
2. Selekcja źródeł - umiejętność wybierania wartościowych i wiarygodnych źródeł informacji.
3. Analizowanie - umiejętność rozkładania problemu na czynniki pierwsze, identyfikacja kluczowych aspektów.
4. Wnioskowanie - umiejętność formułowania trafnych wniosków na podstawie danych i informacji.
5. Syntezowanie - łączenie informacji z różnych źródeł w spójną całość, tworzenie nowych ujęć problemu.
6. Prezentacja - zdolność do skutecznego przedstawiania informacji i argumentów w atrakcyjny sposób.
7. Praca w grupie - zdolność do efektywnej współpracy, podziału zadań i rozwiązywania konfliktów w zespole.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekty: PS1_W02; PS1_W03);
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje fantastyki socjologicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do przykładów społeczeństw przyszłości oraz bogato opisuje aspekty strukturyzacji takich form.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi przedstawić ogólnie definicje fantastyki socjologicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób właściwy odwołuje się do przykładów społeczeństw przyszłości oraz stara się opisać aspekty strukturyzacji takich form.
Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem i podpowiedziami przedstawić ogólnie definicje fantastyki socjologicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. Słabo kojarzy przykłady społeczeństw przyszłości oraz ma wyraźne problemy z opisem aspektów strukturyzacji takich form.
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty: PS1_U01):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student w sposób wyraźny i pełny dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne charakterystyczne dla societas futura; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej.
Na ocenę dobrą (db) student w sposób adekwatny dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne charakterystyczne dla societas futura; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej.
Na ocenę dostateczną (dst) student ze wspomaganiem nauczyciela ledwo dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne charakterystyczne dla societas futura; z trudnością analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej.
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (efekty: PS1_K01):
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Na ocenę dobrą (db) student potrafi ze wspomaganiem zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Na ocenę dostateczną (dst) student z trudnością zdobywa wiedzę i tylko częściowo rozwija swoje profesjonalne umiejętności, słabo korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: