Aktywizacja społeczna-warsztaty WSE-PS-ASW
Celem zajęć jest ukierunkowanie kompetencyjne w zakresie aktywizacji społecznej oraz kształcenie zdolności implementacji rozwiązań innowacyjnych. Kreatywne aktywizowanie działań społecznych zgodnie z zasadami projektowania zmian w celu tworzenia przestrzeni przyjaznej ludziom i budowania zgodnych relacji.
1. Pojęcie i rodzaje aktywizacji.
2. Promocja i organizacja wolontariatu.
3. Aktywizacja społeczna osób dorosłych niepełnosprawnych.
4. Aktywizacja społeczna dzieci niepełnosprawnych.
5. Aktywizacja społeczna osób bezdomnych.
6. Aktywizacja społeczna seniorów.
7. Aktywizacja społeczna matek samotnie wychowujących dzieci.
8. Aktywizacja społeczna bezdomnych.
9. Aktywizacja społeczna długotrwale bezrobotnych.
10. Aktywizacja osób opuszczających zakłady karne.
11. Aktywizacja osób uzależnionych.
12. Aktywizacja zawodowa imigrantów - szanse i zagrożenia dla polskiego
rynku pracy.
13. Dobre praktyki w zakresie aktywizacji zawodowej osób
niepełnosprawnych.
14. Analiza SWOT aktywizacji zawodowej matek samotnie wychowujących
dzieci.
15. Podsumaowanie przedmiotu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - Student wyjaśnia najważniejsze aspekty zmiany społecznej i cywilizacyjnej w kontekście możliwości podejmowania aktywizacji społecznej.
EK2 - Student projektuje możliwe kierunki zmiany społecznej i podejmuje krytyczną analizę nowych paradygmatów wraz z redefinicją podstawowych pojęć związanych z działalnością społeczną.
EK3 - Student proponuje konkretne rozwiązania kwestii społecznych i opracowuje projekty działań aktywizacyjnych w formacie prezentacji.
EK4 - Student ma świadomość możliwości rozwoju osobistego i zdolność samooceny.
EK5 - Student pracuje w zespole przyjmując w nim różne role i potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji projektu kształtowania przestrzeni społecznej wg koncepcji miasta statutowego.
EK6 - Student zachowuje otwartość i szacunek dla własnej i innych kultur.
EK7 - Student w sposób kreatywny potrafi tworzyć przestrzeń przyjazną ludziom i budować zgodne relacje.
obecność na zajęciach – 25-30 godz.
przygotowanie do zajęć - 25-30 godz.
przygotowanie projektu - 20 godz.
konsultacje - 5 godz.
suma – 75-90 godz. = 3 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Punktowa ewaluacja formująca - cząstkowa - zawiera elementy samooceny; ocena podsumowująca obejmuje zaliczenie opanowania materiału nauczania oraz pracy własnej studenta. Aktywność spontaniczna na zajęciach. Projekt indywidualny lub praca w grupie. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz uzyskanie wymaganej liczby punktów za aktywność na zajęciach.
Literatura
1. Polityka społeczna. Numer specjalny. Warszawa 2011.
2. Lokalny model aktywizacji społecznej i zawodowej
Osób z niepełnosprawnością intelektualną. W y d a w n i c t w o p o l i t e c h n i k i ś l ą s k i e j w g l i w i c a c h. Zeszyty naukowe politechniki śląskiej 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: