Asystent rodziny - wybrane zagadnienia WSE-PS-ARWZ
Zakres tematów:
1.Kompetencje pracownika socjalnego
2. Na czym polega asystentura rodziny?
3.Podstawowe umiejętności komunikacyjne w pracy z rodzina
4.Diagnozowanie rodziny i środowiska rodzinnego
5. Genogram w pracy z rodziną
6.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I
7.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I
8. Dysfunkcja środowiska rodzinnego
9.Podstawowe umiejętności wychowawcze i terapeutyczne
10.Pomoc skoncentrowana na rozwiązaniach
11.Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania
12.Zespół interdyscyplinarny
13.Etyka pracy asystenta rodziny
14.Ewaluacja pracy własnej
15. Rozwijanie własnych kompetencji zawodowych
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres tematów: 1.Kompetencje pracownika socjalnego 2. Na czym polega asystentura rodziny? 3.Podstawowe umiejętności komunikacyjne w pracy z rodzina 4.Diagnozowanie rodziny i środowiska rodzinnego 5. Genogram w pracy z rodziną 6.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 7.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 8. Dysfunkcja środowiska rodzinnego 9.Podstawowe umiejętności wychowawcze i terapeutyczne 10.Pomoc skoncentrowana na rozwiązaniach 11.Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania 12.Zespół interdyscyplinarny 13.Etyka pracy asystenta rodziny 14.Ewaluacja pracy własnej 15. Rozwijanie własnych kompetencji zawodowych |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW_01 - Student zdobędzie wiedzę o jednym z głównych środowisk życia człowieka jakim jest rodzina, jej strukturze, dynamice, warunkach optymalnego rozwoju.
EW_02 - Student zdobędzie wiedzę na temat dysfunkcji rodziny.
EW_03 - Student zdobędzie wiedzę na temat grup i więzi społecznych istotnych dla pracy socjalnej.
Umiejętności:
EU_01 - Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne w obrębie rodziny dysfunkcyjnej.
EU_02 - Student potrafi opracować strategię diagnozy i oddziaływania wobec rodziny z dysfunkcją.
EU_03 - Student potrafi wskazywać rozwiązania konkretnych problemów społecznych w obrębie rodziny, prognozować ich przebieg i przewidywać skutki.
Kompetencje:
EK_01 - Student dostrzega potrzebę współpracy z różnymi specjalistami w celu pomocy rodzinie dysfunkcyjnej.
Nakład pracy studenta:
Udział w konwersatorium: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę 2 (ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy kompetencji pracy z klientem jakim jest rodzina, nie potrafi
wskazać metod pracy z rodzina, nie zaliczył egzaminu pisemnego z wiedzy
Na ocenę 3 (dst.) - posiada jedynie elementarną wiedzę o metodach pracy z rodzina, wykształcił niskie kompetencje do
pracy pomocowej, na niskim poziomie napisał egzamin pisemny
Na ocenę 4 (db) - posiada dobry poziom kompetencji wymaganych w pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować
większość poznanych metod, poprawnie napisał egzamin pisemny
Na ocenę 5 (bdb) - posiada bardzo dobrą wiedzę o metodach i sposobach pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować
wszystkie poznane metody, bardzo dobrze napisał egzamin pisemny
Literatura
Literatura:
1.De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk
2.De Robertis C., Pascal H. (1999) Postepowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe
3.Krasiejko I. (2010) Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej.
Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe
4.Łecki K., Szóstka. A. (1999) Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice: Śląsk
5.Nocun A., Szmagalski J. (1996) Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiazywanie problemów i konfliktów Warszawa: Interart
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: 1.Badura-Madej W. (1999) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe Literatura uzupełniająca: 1.De De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: