Samorząd i polityka lokalna WSE-PO-SPL
Zajęcia składają się z trzech części:
1. wykład prezentujący treści w oparciu o literaturę przedmiotu.
2. prezentacje studentów:
- elementy obowiązkowe każdej prezentacji:
(a) charakterystyka wybranej gminy
(b) wskazanie składu organów stanowiących i
wykonawczych (włącznie z charakterem rządzącej koalicji)
(c) prezentacja kilku wybranych aktów prawa
miejscowego z ostatniego roku
(d) krótkie przedstawienie i analiza aktualnego budżetu
danej jednostki samorządu terytorialnego
- czas trwania jednej prezentacji ok. 15-20 minut.
3. test końcowy, dotyczący zagadnień omawianych podczas części 1.
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. WIEDZA
Symbol Treść
PEK_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć dotyczących samorządu terytorialnego.
PEK_W02 Student posiada wiedzę na temat genezy i historii samorządu terytorialnego.
PEK_W03 Student posiada wiedzę na temat aktualnych podstaw prawnych funkcjonowania samorządu terytorialnego (zarówno ram prawnych krajowych jak i międzynarodowych).
PEK_W04 Student posiada wiedzę na temat organizacji gminy, powiatu oraz województwa.
PEK_W05 Student posiada wiedzę na temat pracowników samorządowych (ich pracy i kompetencji) oraz form demokracji bezpośredniej w ramach wspólnoty samorządowej.
PEK_W06 Student posiada wiedzę na temat aktów prawa miejscowego oraz finansów jednostek samorządu terytorialnego
B. UMIEJĘTNOŚCI
PEK_U01 Student posiada umiejętność odróżniania form demokracji bezpośredniej w ramach wspólnoty samorządowej, sposobu konstruowania budżetu lokalnego (wraz ze źródłami dochodów).
PEK_U02 Student posiada umiejętność odróżniania form demokracji bezpośredniej w ramach wspólnoty samorządowej, sposobu konstruowania budżetu lokalnego (wraz ze źródłami dochodów)
PEK_U03 Student posiada umiejętność konstruowania aktów prawa miejscowego
C. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEK_K01 Student posiada zdolność konceptualizacji w zakresie: (a) rozpoznania charakteru i działalności danej jednostki samorządu terytorialnego; (b) rozumienia obowiązków i uprawnień pracowników samorządowych; (c) czynnego udziału w sprawowaniu władzy na szczeblu samorządowym zarówno w formule bezpośredniej, jak i przedstawicielskiej.
Kryteria oceniania
A. OCENA FORMUJĄCA
Ocena pracy przygotowanej indywidualnie oraz sposobu prezentacji
Obecność na zajęciach.
B. OCENA PODSUMOWUJĄCA
Zaliczenie opanowania materiału nauczania oraz pracy własnej studenta
Ocena opanowania materiału nauczania oraz pracy własnej studenta.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (wlicza się do oceny końcowej). Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Literatura
OBOWIĄZKOWA
Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2014. (najnowsza: Izdebski H., Samorząd terytorialny. Pionowy podział władzy, Warszawa 2020.)
Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Kraków 2012. (najnowsza: 2019)
ZALECANA
Kaszok A., Prawo samorządu terytorialnego, Wyd. OD.NOWA, 2020.
Gawłowski R., Michalski P., Mako K., Samorząd terytorialny w systemie administracji publicznej, Wyd. CEDEWU, 2019.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: