Seminarium magisterskie WSE-PO-SEMMI
PREZENTACJA ZAINTERESOWAŃ NAUKOWYCH
Wystąpienie powinno odbyć się w wyznaczonym terminie i trwać ok. 20 minut (proszę wpisać się na listę). Student powinien na jednej stronie maszynopisu zawrzeć najistotniejsze punkty swojego wystąpienia, a następnie ów konspekt udostępnić wszystkim uczestnikom seminarium. Wystąpienie powinno zawierać następujące elementy: Przedstawienie problemu badawczego – ujęcie „robocze” (pytania, na które student chciałby znaleźć odpowiedź); Ogólna prezentacja dotychczasowych badań z danej dziedziny (problematyki) i ich wyników (kwerenda biblioteczna i krótkie omówienie wybranych pozycji książkowych lub artykułów naukowych z czasopism);
Do wystąpienia proszę przygotować się mając na uwadze szczegółowe wskazówki zamieszczone w: R. Zenderowski, Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2004, s. 19-26.
KONSPEKT PRACY
Konspekt pracy powinien zostać przedstawiony w wyznaczonym terminie (proszę wpisać się na listę). Czas wystąpienia: 30 minut. Konspekt powinien zostać przygotowany w wersji pisemnej (3-5 stron) i udostępniony uczestnikom seminarium. Konspekt powinien zawierać następujące elementy:
Temat i tytuł pracy, Plan pracy – struktura, „Robocza” wersja Wstępu. W przypadku przyjęcia tematu pracy, należy wystąpić z wnioskiem do Rady Wydziału o jego zatwierdzenie. Podanie musi być podpisane również przez promoto-ra.
Do wystąpienia proszę przygotować się mając na uwadze szczegółowe wskazówki zamieszczone w: R. Zenderowski, Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2004, s. 11-26.
ROZDZIAŁ PRACY
Rozdział pracy powinien zostać przedstawiony w wyznaczonym terminie (proszę wpisać się na listę). Czas wystąpienia: 30 minut. Schemat rozdziału powinien zostać przygotowany w wersji pisemnej (1-2 s.) i udostępniony uczestnikom seminarium. Schemat rozdziału powinien zawierać następujące elementy: Struktura: podrozdziały i paragrafy, Główne hipotezy i wnioski.
Do wystąpienia proszę przygotować się mając na uwadze szczegółowe wskazówki zamieszczone w: R. Zenderowski, Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2004, s. 29-32.
PIERWSZA WERSJA PRACY
Prezentacja pierwszej wersji pracy nie oznacza jej przeczytania na zajęciach. Student powinien w ciągu 30 minut przedstawić raz jeszcze problem badawczy swojej pracy, odpowiadające mu hipotezy, a następnie wnioski, jakie wypływają z przeprowadzonych badań. Powinien także wskazać na trudności obiektywne, które uniemożliwiły mu realizację konkretnych zamierzeń. Następnie odbędzie się dyskusja, w której będzie miejsce na stawianie pytań oraz zastrzeżeń w odniesieniu do zaprezentowanej pracy magisterskiej.
OSTATECZNA WERSJA PRACY
Student udostępnia grupie tekst swojej pracy magisterskiej, a następnie przez 30 minut odpowiada na pytania zgłoszone przez uczestników seminarium magisterskie-go oraz prowadzącego seminarium.
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzkyY2RjNzgtMzY3Zi00MTFhLTgyYjQtMTM1NTk0OGM3NjU2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2241972071-a513-446c-baf6-a3ed77a5aff1%22%7d
W cyklu 2021/22_Z:
Celem zajęć jest po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych studentów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do ich przyszłej pracy magi-sterskiej (etap I). Odbywać się to będzie w drodze prezentacji przez studentów przedmiotu swoich poszukiwań naukowych, a następnie krytycznej dyskusji nad nim. Drugim celem jest wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury (etap II). Student powinien umieć przedstawić temat swojej pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej metody rozwiązania danego problemu badawczego. Trzecim celem seminarium jest pisanie pracy i jej publiczna prezentacja, dzięki czemu możliwe będą jeszcze drobne korekty (etap III). Przedstawione cele i odpowiadające im etapy odnoszą się do konkretnych roczników studentów politologii (zob. zaliczenia). |
W cyklu 2022/23_Z:
2. zajęcia Badania społeczne – zagadnienia ogólne / Projekt, proces, plan i zespół badawczy Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005, s. 12-33. Wprowadzenie do tematyki zajęć, wyjaśnienie celu zajęć 3. zajęcia Przegląd literatury Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016, s. 24-29. Omówienie przeczytanego tekstu 4-5. zajęcia Określenie pola badawczego Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016, s. 30-43. Omówienie przeczytanego tekstu 6-7. zajęcia Problem badawczy – istota i typologie / Hipotezy badawcze Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016, s. 44-61. Omówienie przeczytanego tekstu 8-9. zajęcia Metody badawcze Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004, s. 114-133. Omówienie przeczytanego tekstu 10-11. zajęcia Techniki i narzędzia badawcze Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004, s. 134-150. Omówienie przeczytanego tekstu 12-13. zajęcia Prezentacje wyników prac (studenci) Prezentacje koncepcji badawczych (prezentacja PP) przez poszczególnych studentów cz. 1 14-15. zajęcia Prezentacje wyników prac (studenci) Prezentacje koncepcji badawczych (prezentacja PP) przez poszczególnych studentów cz. 2 |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o metodyce prowadzenia badań w dziedzinie nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem ich przydatności do badań w obszarze systemu politycznego.
Student posiada wiedzę w zakresie prawa autorskiego oraz zasad redagowania
tekstów.
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z obszaru nauk
społecznych, przede wszystkim z nauk o polityce i administracji, a także
dyscyplin powiązanych oraz pozyskiwać dane do analizowania zjawisk związanych z procesem politycznym w wymiarze personalnym, lokalnym, państwowym, regionalnym i globalnym.
Student potrafi sporządzać analizy i prognozy.
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Student potrafi planować i organizować pracę.
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w formie zdalnej za omocą MS Teams. Link do zajęć na platformie Moodle.
Ocena etapowa. Zob. opis przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Materiały zamieszczane na platformie e-learaningowej Moodle.
Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 1995.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić. Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2004.
Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2005.
W cyklu 2021/22_Z:
Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 1995. |
W cyklu 2022/23_Z:
Bäcker R. i in., Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: