Polska polityka zagraniczna WSE-PO-PPZ
Zajęcia poświęcone są wieloaspektowej analizie polskiej polityki zagranicznej, ujmowanej zarówno w perspektywie historycznej, jak i współczesnej. Ich głównym celem jest zrozumienie, w jaki sposób kształtowały się podstawowe kierunki polskiej aktywności na arenie międzynarodowej, jakie czynniki – wewnętrzne i zewnętrzne – determinowały ich charakter, a także jakie wyzwania stoją dziś przed polską dyplomacją i polityką bezpieczeństwa. Program zajęć opiera się na połączeniu refleksji teoretycznej, odniesień do tradycji myśli politycznej oraz analizy praktycznych działań państwa w wymiarze regionalnym i globalnym.
Punktem wyjścia jest wskazanie zależności między polityką zagraniczną a wewnętrzną. Relacja ta obejmuje nie tylko kwestie ustrojowe i konstytucyjne – w tym prerogatywy poszczególnych organów państwa w zakresie kształtowania i realizacji polityki zagranicznej – ale także sposób, w jaki uwarunkowania wewnętrzne (stabilność instytucjonalna, system partyjny, tożsamość narodowa, kultura polityczna) przekładają się na zdolność państwa do aktywności międzynarodowej. Dyskusja dotyczyć będzie m.in. roli prezydenta, rządu i parlamentu w kształtowaniu polityki zagranicznej RP oraz sporów interpretacyjnych dotyczących podziału kompetencji w tym obszarze.
Istotnym elementem zajęć jest refleksja nad racją stanu i interesem narodowym. Kategorie te stanowią fundament myślenia strategicznego i punkt odniesienia dla decyzji podejmowanych przez kolejne rządy. Racja stanu, rozumiana jako nadrzędny cel państwa, oraz interes narodowy, odnoszący się do konkretnych wartości i priorytetów, będą analizowane w kontekście zarówno klasycznych koncepcji filozofii politycznej, jak i współczesnych ujęć w naukach o stosunkach międzynarodowych.
Zajęcia podejmują również problematykę tradycji intelektualnych kształtujących polską politykę zagraniczną. Szczególne miejsce zajmuje tu opozycja między „tradycją piastowską” a „tradycją jagiellońską”. Pierwsza z nich, akcentująca skupienie na konsolidacji państwa narodowego i bezpieczeństwie w jego granicach, kontrastuje z drugą, stawiającą na aktywność w Europie Środkowo-Wschodniej, integrację regionu i budowanie szerokiej strefy wpływów. Analiza tych tradycji pozwala uchwycić długofalowe napięcia w polskim myśleniu o polityce międzynarodowej oraz zrozumieć współczesne wybory strategiczne.
Równocześnie omawiane są podstawowe nurty teoretyczne w analizie polityki zagranicznej – idealizm i realizm. W kontekście polskim pytania o znaczenie wartości, norm i solidarności międzynarodowej nieustannie ścierają się z imperatywami bezpieczeństwa, bilansowania sił i koniecznością pragmatycznego podejścia do zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Zajęcia umożliwiają krytyczną refleksję nad tym, w jakim stopniu polska polityka zagraniczna była i jest kształtowana przez idee, a w jakim przez interesy i konieczności strategiczne.
Szczególną rolę w programie zajęć odgrywa problematyka samostanowienia narodów oraz dziedzictwa imperiów. Polska historia – zarówno doświadczenie zaborów, jak i pamięć o imperiach sąsiadujących (rosyjskim, niemieckim, austro-węgierskim) – silnie oddziałuje na sposób, w jaki polska polityka interpretuje kwestie niepodległości, suwerenności i prawa narodów do samostanowienia. Analizie poddane zostaną także współczesne dylematy dotyczące wspierania procesów emancypacyjnych innych narodów w Europie i poza nią, z pytaniem: czy Polska powinna odgrywać rolę „wyzwoliciela”, czy raczej kierować się logiką powstrzymywania i stabilizacji.
Rozważania te prowadzą do szerszego ujęcia polskiej kultury strategicznej – zbioru norm, doświadczeń historycznych, wyobrażeń o bezpieczeństwie i roli państwa w świecie, które kształtują decyzje polityczne. Wpływ na kulturę strategiczną mają m.in. doświadczenia geopolityczne (położenie między potęgami), tradycje polityczne (republikanizm, pamięć Rzeczypospolitej Obojga Narodów), a także traumatyczne doświadczenia XX wieku (wojny światowe, komunizm, transformacja ustrojowa). Zajęcia analizują, jak kultura strategiczna przekłada się na praktyczne działania w polityce bezpieczeństwa i sojusznictwa.
Znaczącą część programu stanowi refleksja nad europeizacją polskiej polityki zagranicznej. Członkostwo w Unii Europejskiej wprowadziło nowe ramy działania, z jednej strony zwiększając wpływ Polski poprzez mechanizmy wspólnotowe, z drugiej – ograniczając samodzielność w niektórych obszarach. Analizie poddane zostaną procesy adaptacji prawa i praktyk do standardów unijnych, mechanizmy współdecydowania oraz spory wokół zakresu suwerenności w ramach UE.
Kontekst regionalny i globalny polskiej polityki zagranicznej zostanie przedstawiony w ujęciu dynamicznym. Z jednej strony obejmuje on relacje z sąsiadami – Niemcami, Ukrainą, Białorusią, Litwą, Słowacją i Czechami – oraz z regionem Europy Środkowo-Wschodniej i Bałtyckiej. Z drugiej – relacje transatlantyckie, miejsce Polski w NATO, a także stosunki z globalnymi mocarstwami: Stanami Zjednoczonymi, Chinami czy Rosją. Szczególną uwagę poświęca się również wyzwaniom wynikającym z globalizacji, nowych zagrożeń (terroryzm, cyberbezpieczeństwo, zmiany klimatyczne) oraz roli Polski w organizacjach międzynarodowych.
Ważnym wątkiem zajęć jest także prezentacja twórców i strategów polskiej polityki zagranicznej. Omawiane będą zarówno postacie historyczne (np. Józef Piłsudski, Roman Dmowski), jak i współcześni politycy oraz dyplomaci, którzy poprzez swoje koncepcje i decyzje wpływali na kształt polskiego działania w świecie. Analiza ich dorobku pozwala zrozumieć ciągłość i zmienność polskiej polityki zagranicznej.
Całość zajęć ma charakter interdyscyplinarny i łączy perspektywę politologiczną, historyczną i prawną. Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i teoriami stosunków międzynarodowych, a następnie odnoszą je do specyfiki polskiego przypadku. Celem dydaktycznym jest nie tylko przekazanie wiedzy faktograficznej, ale także wykształcenie umiejętności analizy, krytycznej oceny i formułowania własnych opinii na temat kierunków i wyzwań polskiej polityki zagranicznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Nakład pracy studenta:
14 wejściówek po 2 pkt. = 28 pkt.
aktywność na zajęciach po 2 pkt. = 28 pkt.
1 kolokwium na ostatnich zajęciach = 44 pkt.
Zaliczenie od 51 pkt.
0-50 ocena końcowa 2
51-60 ocena końcowa 3
61-70 ocena końcowa 3,5
71-80 ocena końcowa 4
81-90 ocena końcowa 4,5
91-100 ocena końcowa 5 | W cyklu 2025/26_Z: Nakład pracy studenta:
1 kolokwium w trakcie semestru = 28 pkt.
aktywność na zajęciach po 2 pkt. = 28 pkt.
1 kolokwium końcowe na ostatnich zajęciach = 44 pkt.
Zaliczenie od 51 pkt.
0-50 ocena końcowa 2
51-60 ocena końcowa 3
61-70 ocena końcowa 3,5
71-80 ocena końcowa 4
81-90 ocena końcowa 4,5
91-100 ocena końcowa 5 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza – Student zna i rozumie podstawowe kierunki polskiej polityki zagranicznej, jej uwarunkowania historyczne, ustrojowe, regionalne i globalne oraz kluczowe pojęcia, takie jak racja stanu, interes narodowy, kultura strategiczna.
Umiejętności analityczne – Student potrafi analizować relacje między polityką wewnętrzną a zagraniczną, rozróżniać tradycje intelektualne (piastowską i jagiellońską), a także stosować kategorie idealizmu i realizmu w interpretacji polskiej polityki międzynarodowej.
Kompetencje badawcze – Student potrafi krytycznie interpretować teksty źródłowe i opracowania naukowe dotyczące polskiej polityki zagranicznej, a także formułować własne, argumentowane opinie na temat jej wyzwań i kierunków.
Umiejętności praktyczne – Student potrafi identyfikować współczesne wyzwania dla polskiej polityki zagranicznej w kontekście regionalnym, europejskim i globalnym oraz proponować możliwe scenariusze działań.
Kompetencje społeczne – Student jest świadomy znaczenia polityki zagranicznej dla bezpieczeństwa i rozwoju państwa, dostrzega złożoność procesów międzynarodowych i rozumie odpowiedzialność elit politycznych za kształtowanie racji stanu.
Kryteria oceniania
udział w zajęciach i przygotowanie do kolokwium
praca własna studenta (literatura) sprawdzana każdorazowo oraz przygotowanie referatu
konwersatorium ma charakter obowiązkowy. Dopuszczalne jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze.
zaliczenie końcowe na ocenę
Literatura
Adam Bromke, Idealizm a realizm, 1977
Eugeniusz Romer, Pisma geopolityczne, 2024
Piotr Wandycz, Cena wolności. Historia Europy Środkowej, Znak 1995
Stemplowski Ryszard, Kornat Marek, Materski Wojciech, Długołęcki Piotr, Friszke Andrzej, Artur Nowak, Polska polityka zagraniczna 1918-2023, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2024
Marcin Piątkowski, Złoty wiek. Jak Polska została europejskim liderem wzrostu i jaka czeka ją przyszłość, Wydawnictwo Prześwity 2023.
Ireneusz Piotrzkowicz, Geopolityka. Polska w grze mocarstw, 2019.
W cyklu 2025/26_Z:
Adam Bromke, Idealizm a realizm, 1977 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: