Myśl społeczna Kościoła WSE-PO-MSK
Czym jest katolicka myśl społeczna? Antropologia biblijna jako fundament KNS. (KNSK nr. 62-80)
Dlaczego nie zawsze należy pomagać? Podstawowe zasady KNS (KNSK nr. 164-170 i 185-196)
Czy muszę założyć rodzinę? (Karta Praw Rodziny lub KNSK nr. 209-245)
Dlaczego praca jest czasem nudna? KNSK nr. 270-286 i 302-307)
Czy wolny rynek jest sprawiedliwy? (Centesimus annus nr. 30-35 lub KNSK nr 336-355)
Czy istnieje walka klas i dlaczego komunizm upadł? (Centesimus annus nr. 22-29)
Dlaczego polityka? (KNSK nr 384-392)
Prawo pozytywne i prawo naturalne Katechizm Kościoła Katolickiego nr. 1950-1960)
Obowiązek nieposłuszeństwa? (Evanvelium vitae, nr. 70-74 i 87-91 lub KNSK nr. 393-401)
Czy demokracja jest najlepszym ustrojem politycznym? Centesimus annus nr. 44-48 i KNSK nr. 406-416)
Czy wszyscy katolicy powinni należeć do jednej partii politycznej? (Kongregacja Nauki Wiary, Nota o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym).
Relacje Kościół-państwo: czy model francuski jest najlepszy? (KNSK nr. 421-427 i Gaudiu et spis nr. 73-76)
Czy muszę zajmować się polityką? (Christifideles laicy nr. 42)
Czy państwo musi przyjmować wszystkich imigrantów? (Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Migranta 1996, Undocumented Migrants, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/messages/migration/documents/hf_jp-ii_mes_25071995_undocumented_migrants.html ; Jan Paweł II, Światowy Dzień Pokoju 2001, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/messages/peace/documents/hf_jp-ii_mes_20001208_xxxiv-world-day-for-peace.html)
Czy wojna może być sprawiedliwa? (Katechizm Kościoła Katolickiego nr. 2307-2317)
Prezentacje studentów
W cyklu 2021/22_L:
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z genezą i statusem myśli społecznej Kościoła, jej podstawowymi postulatami i ich uzasadnieniami. Konwersatoryjna forma zajęć zakłada m.in. dyskusje, pracę w grupach, wystąpienia studentów, debaty studenckie w stylu debat oxfordzkich |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
W wyniku uczestnictwa w zajęciach studenci powinni nabyć umiejętność dokonywania samodzielnej oceny etycznej wybranych problemów życia społecznego, wyjść poza schematy myślenia: lewica - prawica, demokraci - republikanie itp. oraz nabyć postawy zgodne z myślą społeczną Kościoła.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z konwersatorium jest składową 3 elementów:
Aktywność na zajęciach: 15 pkt.
Praca pisemna: 25 pkt.
Kolokwium: 60 pkt.
Obecność jest obowiązkowa (przewidziane 2 nieobecności). Nieprzygotowanie do zajęć (nie przeczytanie lektury) liczy się jako nieobecność.
Komponenty wiedzy weryfikowane są w pierwszym rzędzie poprzez punkty 1 i 3, komponenty umiejętności i kompetencji poprzez punkt 1 i 2.
Skala oceniania:
0-50 pkt – ndst
51-60 – dst
61-70 – dst +
71-80 – db
81- 90 db +
91-100 bdb
Literatura
Leon XIII, Rerum Novarum, https://www.vatican.va/content/leo-xiii/en/encyclicals/documents/hf_l-xiii_enc_15051891_rerum-novarum.html
Pius XI, Quadragesimo anno, https://www.vatican.va/content/pius-xi/en/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_19310515_quadragesimo-anno.html
John Paul II:
Redemptor hominis, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_04031979_redemptor-hominis.html
Laborem exercens, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091981_laborem-exercens.html
Centesimus annus, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_01051991_centesimus-annus.html
Evangelium vitae, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae.html
Veritatis splendor, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_06081993_veritatis-splendor.html
Christifideles laici, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_30121988_christifideles-laici.html
Catechesis of John Paul II, 28.07.1993, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/audiences/1993/documents/hf_jp-ii_aud_19930728.html
Undocumented Migrants. Message for World Migration Day, 1996, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/messages/migration/documents/hf_jp-ii_mes_25071995_undocumented_migrants.html
World Day of Peace, 1 January 2001, Dialogue Between Cultures
for a Civilization of Love and Peace, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/messages/peace/documents/hf_jp-ii_mes_20001208_xxxiv-world-day-for-peace.html
Benedict XVI, Address to the Bundestag, Berlin, 22.09.2011, https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/speeches/2011/september/documents/hf_ben-xvi_spe_20110922_reichstag-berlin.html
Francis, Laudato si’, https://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html
Vatican II, Gaudium et spes, https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_en.html
Catechism of the Catholic Church, https://www.usccb.org/beliefs-and-teachings/what-we-believe/catechism/catechism-of-the-catholic-church
Congregation for the Doctrine of the Faith, Doctrinal Note on some questions regarding: The Participation of Catholics in Political Life, https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20021124_politica_en.html
Charter of the Family Rights, https://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/family/documents/rc_pc_family_doc_19831022_family-rights_en.html
US Conference of Catholic Bishops, Seven Themes of Catholic Social Teaching, https://www.usccb.org/beliefs-and-teachings/what-we-believe/catholic-social-teaching/seven-themes-of-catholic-social-teaching
Saint Thomas Aquinas, The Summa Theologica, https://isidore.co/aquinas/summa/index.html
P. Mazurkiewicz et alias (eds), Słownik Katolickiej Nauki Społecznej
W cyklu 2021/22_L:
Benedykt XVI, Niezbywalna wartość naturalnego prawa moralnego, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/prawomoralne_05102007.html Inne: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: