Media i polaryzacja polityczna WSE-PO-MIP
Przedmiot obejmuje analizę polaryzacji politycznej w kontekście relacji między mediami a polityką. W części wprowadzającej omawiane są pojęcie, rodzaje i wymiary polaryzacji (ideologiczna, afektywna, medialna) oraz jej psychologiczne, społeczne, kulturowe i polityczne źródła.
Drugi blok zajęć koncentruje się na roli mediów: stronniczości, selekcji tematów, języku emocji, ramach interpretacyjnych (framing), logice mediów komercyjnych oraz wpływie algorytmów mediów społecznościowych. Studenci analizują autentyczne materiały medialne, identyfikując markery polaryzacji.
Kolejna część kursu dotyczy sposobu funkcjonowania aktorów politycznych w zmediatyzowanym środowisku: mediatyzacji, marketyzacji polityki, postpolityki, strategii komunikacyjnych partii oraz wykorzystania mediów do mobilizacji elektoratów. Omawiane są także działania i formaty sprzyjające deeskalacji polaryzacji.
Integralnym elementem zajęć jest mini-projekt badawczy: studenci analizują przekazy medialne dotyczące obchodów 11 listopada, wypełniają arkusze analityczne i przygotowują raport syntetyzujący wyniki. Kurs ma charakter konwersatoryjno-warsztatowy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2025/26_Z: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wyjaśnia pojęcia i typy polaryzacji politycznej oraz umieszcza je w kontekście relacji mediów i polityki. – P2_W05
Charakteryzuje główne teorie komunikowania politycznego (agenda setting, framing, priming, mediatyzacja). – P2_W05
Analizuje przekazy medialne przy użyciu kategorii badawczych (ramy, markery polaryzacji, język emocji). – P2_U01
Stosuje arkusz analizy treści do badania materiałów dotyczących obchodów 11 listopada i przygotowuje raport. – P2_U01
Ocenia skutki polaryzacji z perspektywy demokracji, sfery publicznej i społeczeństwa obywatelskiego. – P2_U01, P2_K01
Krytycznie ocenia rzetelność i obiektywizm materiałów medialnych. – P2_K01
Przyjmuje świadomą, analityczną postawę wobec mediów i rozpoznaje własne „bańki informacyjne”. – P2_K01
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Oceniane są:
projekt badawczy (80% oceny),
aktywność i praca na zajęciach (20%).
Kryteria projektu:
rzetelność analizy i kodowania materiałów,
identyfikacja ram i markerów polaryzacji,
jakość raportu,
przejrzystość prezentacji wyników,
terminowość.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna – minus 0,5 oceny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Matuszewski P., Cyberplemiona, PWN, Warszawa 2018.
Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, UKSW, Warszawa 2017.
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne, Kraków 2007.
Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu, Wrocław 2011.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2005.
Kepplinger H. M., Demontaż polityki, Kraków 2007.
Markowski M. P., Wojny nowoczesnych plemion, Kraków 2019.
Literatura uzupełniająca:
Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005.
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów, Warszawa 2013.
Piontek D., Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011.
Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006.
Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: