Integracja europejska WSE-PO-IE
Jest to wykład wprowadzający w problematykę integracji europejskiej dla studentów kierunku politologia na studiach I stopnia. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie integracji regionalnej, prowadzonej w Europie po II wojnie światowej, najpierw w ramach Wspólnot Europejskich, a następnie Unii Europejskiej.
Zasadniczy nacisk położony jest na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski jako państwa członkowskiego.
W trakcie zajęć studenci poznają tę problematykę zarówno w układzie historycznym, jak i przedmiotowym.
W ujęciu historycznym, szczególnym analizom poddawany jest proces tworzenia się i rozwoju trzech Wspólnot Europejskich (EWWiS, EWG, Euratom) oraz Unii Europejskiej przez pryzmat kolejnych reform traktatowych (aż do przyjęcia Traktatu z Lizbony).
W ujęciu przedmiotowym wykład koncentruje się na:
- analizie unijnej struktury instytucjonalno-prawnej,
- omówieniu zakresu i sposobów działania UE w wybranych politykach (np. UGW, polityka spójności, PWBiS, WPZiB),
- przedstawieniu procesów poszerzania zasięgu terytorialnego UE oraz omówienie jej relacji z państwami sąsiednimi.
Ważnym uzupełnieniem tych analiz jest wskazanie miejsca i roli Polski w strukturach Unii Europejskiej.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
W trakcie zajęć uzyskiwane są następujące efekty kształcenia:
EW1. student/tka nazywa, adekwatnie charakteryzuje oraz porównuje kluczowe wydarzenia w procesie integracji europejskiej (w okresie od końca II wojny światowej do sytuacji bieżącej), oraz ramy prawne, główne instytucje i najważniejsze organy pomocnicze, a także cele, instrumenty i sposób prowadzenia wybranych polityk Unii Europejskiej;
EW2. student/ka diagnozuje miejsce i rolę państw członkowskich w procesie integracji europejskiej oraz ocenia znaczenie Polski w tym procesie;
EU3. student/ka analizuje i interpretuje - odwołujac się do sprawdzonych informacji - wybrane współczesne wydarzenia w procesie integracji europejskiej i działania UE.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
EW1. student/tka nazywa, adekwatnie charakteryzuje oraz porównuje wszystkie kluczowe wydarzenia w procesie integracji europejskiej (w okresie od końca II wojny światowej do sytuacji bieżącej), oraz ramy prawne, wszystkie główne instytucje i najważniejsze organy pomocnicze, a także cele, instrumenty i sposób prowadzenia wszystkich omawianych podczas zajęć polityk Unii Europejskiej;
EW2. student/ka dogłębnie diagnozuje miejsce i rolę państw członkowskich w procesie integracji europejskiej oraz wieloaspektowo i merytorycznie (odnosząc się do weryfikowalnej wiedzy) ocenia znaczenie Polski w tym procesie, wskazując na różne możliwe punkty widzenia;
EU3. student/ka dogłębnie analizuje i samodzielnie interpretuje - odwołujac się do sprawdzonych informacji - wszystkie współczesne wydarzenia w procesie integracji europejskiej i działania UE, omawiane podczas zajęć.
na ocenę dobrą
EW1. student/tka nazywa, adekwatnie charakteryzuje oraz porównuje większość kluczowych wydarzeń w procesie integracji europejskiej (w okresie od końca II wojny światowej do sytuacji bieżącej), oraz ramy prawne, większość głównych instytucji i najważniejszych organów pomocniczych, a także podstawowe cele, większość instrumentów i sposób prowadzenia większości polityk Unii Europejskiej, omawianych podczas zajęć ;
EW2. student/ka całościowo, ale dość pobieżnie diagnozuje miejsce i rolę państw członkowskich w procesie integracji europejskiej oraz prawidłowo merytorycznie (odnosząc się do weryfikowalnej wiedzy), ale jednostronnie ocenia znaczenie Polski w tym procesie, wskazując na wybrane punkty widzenia;
EU3. student/ka trafnie, ale dość powierzchownie analizuje i w ograniczonym stopniu samodzielnie interpretuje - odwołując się do sprawdzonych informacji - większość współczesnych wydarzeń w procesie integracji europejskiej i działań UE, omawianych podczas zajęć.
na ocenę dostateczną:
EW1. student/tka nazywa, adekwatnie charakteryzuje oraz porównuje zaledwie połowę kluczowych wydarzeń w procesie integracji europejskiej (w okresie od końca II wojny światowej do sytuacji bieżącej), oraz ramy prawne, tylko wybrane główne instytucje i najważniejsze organy pomocnicze, a także podstawowe cele, podstawowe instrumenty i sposoby prowadzenia tylko połowy polityk Unii Europejskiej, omawianych podczas zajęć;
EW2. student/ka fragmentarycznie i dość pobieżnie diagnozuje miejsce i rolę państw członkowskich w procesie integracji europejskiej oraz z drobnymi błędami merytorycznymi i jednostronnie ocenia znaczenie Polski w tym procesie, wskazując tylko na jeden określony punkt widzenia;
EU3. student/ka z drobnymi błedami merytorycznymi i powierzchownie analizuje oraz połowicznie interpretuje większość współczesnych wydarzeń w procesie integracji europejskiej i działań UE, omawianych podczas zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa przedmiotu:
Czachór Z., Grosse T., Paruch W. (red.), Integracja Europejska. Polska perspektywa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2018.
Małuszyńska E., Mazur G. (red.), Unia Europejska 2014+, Wyd. Difin, Warszawa 2015.
Cini M. (red.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
Latoszek E. i in. (red.), Unia Europejska. Istota, szanse i wyzwania, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2018.
Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Wydanie 2, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011.
Nugent N., Unia Europejska. Władza i Polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012.
Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Wojtaszczyk K. A. (red.), Integracja Europejska, Wyd. Poltex, Warszawa 2011.
W cyklu 2021/22_Z:
Literaturę podstawową do przedmiotu stanowią wybrane fragmenty poniższych lektur (wskazane w harmonogramie przez prowadzącego): |
W cyklu 2022/23_Z:
Literaturę podstawową do przedmiotu stanowią wybrane fragmenty poniższych lektur (wskazane w harmonogramie przez prowadzącego): Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literaturę podstawową do przedmiotu stanowią wybrane fragmenty poniższych lektur (wskazane w harmonogramie przez prowadzącego): Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literaturę podstawową do przedmiotu stanowią wybrane fragmenty poniższych lektur (wskazane w harmonogramie przez prowadzącego): Lektura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: