Integracja europejska WSE-PO-IE
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a20eab103a06e47eaaa90e29a7c22332f%40thread.tacv2/conversations?groupId=8f09459d-3523-4beb-a553-73198b3e298f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2020/21_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aE7D2jGw9I9bEcEByGnn1ix9FndfkRn9llDMvsTkDGYU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=25fb7b79-a4cd-44b9-93e5-df41cdebb87b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
Jest to wykład wprowadzający w problematykę integracji europejskiej dla studentów kierunku politologia na studiach I stopnia. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie integracji regionalnej, prowadzonej w Europie po II wojnie światowej, najpierw w ramach Wspólnot Europejskich, a następnie Unii Europejskiej.
Główny nacisk położony został na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski jako państwa członkowskiego.
W trakcie zajęć studenci poznają tę problematykę zarówno w układzie historycznym, jak i przedmiotowym.
W ujęciu historycznym, szczególnym analizom poddany jest proces tworzenia się i rozwoju trzech Wspólnot Europejskich (EWWiS, EWG, Euratom) oraz Unii Europejskiej przez pryzmat kolejnych reform traktatowych (aż do przyjęcia Traktatu z Lizbony).
W ujęciu przedmiotowym nacisk położony jest na:
- analizę unijnej struktury instytucjonalno-prawnej,
- omówienie zakresu i sposobów działania UE w wybranych politykach (np. UGW, polityka spójności, PWBiS, WPZiB),
- przedstawienie procesów poszerzania zasięgu terytorialnego UE oraz omówienie jej relacji z państwami sąsiednimi.
Ważnym uzupełnieniem tych analiz jest wskazanie miejsca i roli Polski w strukturach Unii Europejskiej.
W cyklu 2020/21_Z:
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. |
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W trakcie zajęć uzyskiwane są następujące efekty kształcenia:
WIEDZA
- student/tka ma wiedzę z zakresu integracji europejskiej, zwłaszcza w jej wymiarze politycznym, instytucjonalno-prawnym i gospodarczym;
- student/ka ma wiedzę na temat podstawowej współczesnej historii politycznej Europy;
- student/ka ma wiedzę na temat funkcjonowania Unii Europejskiej, jej organizacji instytucjonalno-prawnej, poszczególnych polityk i form współpracy oraz relacji z otoczeniem zewnętrznym;
- dowiadują się o miejscu i roli państw członkowskich w procesie integracji oraz znaczeniu Polski w tym procesie,
UMIEJĘTNOŚCI
- student/ka potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i pozyskiwać dane do analizowania procesów i zjawisk politycznych, gospodarczych i społecznych zachodzących w ramach procesu integracji europejskiej.
- student/ka potrafi analizować i interpretować współczesne procesy integracji europejskiej, w szczególności dotyczące funkcjonowania Unii Europejskiej.
ECTS [1 ECTS = 30 godz.]:
- uczestnictwo w wykładzie: 30 godz.
- samodzielna lektura przed zajęciami: 30 godz.
- przygotowanie do zaliczenia, realizacja pisemnych i ustnych prac zlecanych w toku zajęć: 30 godz.
Łącznie za zajęcia 3 ECTS
Kryteria oceniania
Zajęcia zakończone są zaliczeniem pisemnym w postaci testu.
Dodatkowo na ocenę końcową z przedmiotu wpływ mają także:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach),
- wykonywanie dodatkowej pracy zleconej w formie krótkiego wystąpienia podczas zajęć na ustalony z wykładowczynią temat.
Ocena końcowa wyliczana jest zgodnie z udziałem procentowym:
- test - 65%,
- obecność na zajęciach - 20%,
- praca dodatkowa - 15%.
Literatura
Literatura podstawowa przedmiotu:
Czachór Z., Grosse T., Paruch W. (red.), Integracja Europejska. Polska perspektywa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2018.
Małuszyńska E., Mazur G. (red.), Unia Europejska 2014+, Wyd. Difin, Warszawa 2015.
Cini M. (red.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
Latoszek E. i in. (red.), Unia Europejska. Istota, szanse i wyzwania, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2018.
Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Wydanie 2, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011.
Nugent N., Unia Europejska. Władza i Polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012.
Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Wojtaszczyk K. A. (red.), Integracja Europejska, Wyd. Poltex, Warszawa 2011.
W cyklu 2021/22_Z:
Literaturę podstawową do przedmiotu stanowią wybrane fragmenty poniższych lektur (wskazane w harmonogramie przez prowadzącego): |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: